The Expanded Clinic as a Geriatric care and teaching tool

Authors

  • Raquel Kaufmann Carniel
  • Mariel Aquino Goulart
  • Aline Blaya Martins
  • Renato José De Marchi
  • Andreas Rucks Varvaki Rados Centro Universitário UNIVATES

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i4.476

Keywords:

Expanded Clinic. Teaching Care Integration Services. Geriatrics. Education, Higher. Staff Development

Abstract

Population aging is a universal characteristic, occurring even in Brazil. Facing the challenges to the Unified Health System and its professionals, it seems necessary to reflect on the time and opportunity of the Clinic Expansion. This study aims to report the experience of integration between education, health services, and community, through the construction of the subject Geriatric Dentistry Internship. Since the creation of the night-shift Dentistry course, the teachers have sought alternatives to the night-shift internship, since the long-term institution for the elderly and the Health Units of the Porto Alegre’s Care Network, that receive day course trainees, do not perform care to elderly after 6:30 PM. Thus, teachers, municipal managers and two Family Health Teams (FHT) participated in conversation circles to structure the internship to the nocturnal course, aiming to work with the students besides knowledge, attitudes, and practices. Theoretical activities, workshops on the Elderly Global Assessment and also home visits were agreed. The elderly were visited in their context and accompanied by FHT professionals. The preceptory groups were carried out for planning the Singular Therapeutic Projects for and with the elderly who were visited, from the problematization of their living conditions. Since the results already obtained by reports and observations, we believe in the potential of the this for construction of a new Dental paradigm, related to the expansion of the clinic and interdisciplinarity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves JED. A transição demográfica e a janela de oportunidade. Instituto Fernand Braudel de Economia Mundial. 2008.

Kinsella K, Velkoff VA. U.S. Census Bureau, Series P95/01-1. An Aging World: 2001. U.S. Government Printing Office; 2001.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística-IBGE. Mudança Demográfica no Brasil no início do século XXI: Subsídios para as projeções da população. Rio de Janeiro; 2015.

Organização Mundial da Saúde; Ministério da Saúde. Envelhecimento Ativo: Uma Política de Saúde. Brasília: Ministério da Saúde; 2015.

Shah N. Teaching, Learning, and Assessment in Geriatric Dentistry: Researching Models of Practice. J Dent Educ. 2010;74:20-8.

Lamers JMS, Baumgarten A, Bitencourt FV, Toassi RFC. Mudanças

curriculares na educação superior em Odontologia: inovações, resistências e avanços conquistados. Rev ABENO. 2016;16(4):2-18.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 3, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União 2002; 4 mar.

Associação Brasileira de Ensino Odontológico. Diretrizes da ABENO para a definição do estágio supervisionado nos cursos de Odontologia. Rev ABENO. 2002;2(1):39.

Scavuzzi AIF, Gouveia CVD, Carcereri DL, Veeck EB, Ranali J, Costa LJ, Morita MC, Araújo ME. Revisão das Diretrizes da ABENO para a definição do estágio supervisionado curricular nos cursos de Odontologia. Rev ABENO. 2015;15(3):109-13.

Faé JM, Silva JMF, Carvalho RB, Esposti CDD, Pacheco KTS. A integração ensino-serviço em Odontologia no Brasil. Rev ABENO. 2016;16(3):7-18.

Levy N, Goldblatt RS, Reisine S. Geriatrics education in US dental schools: where do we stand, and what improvements should be made? J Dent Educ. 2013; 77(10):1270-85.

MacEntee MI. The educational challenge of dental geriatrics. J Dent Educ. 2010; 74:13-9.

Saintrain MVDL, de Souza EHA, Caldas Júnior ADF. Geriatric dentistry in Brazilian universities. Gerodontology. 2006; 23(4):231-6.

Padilha DMP, Baldisseroto J, Soll L, Bercht S, Petry P. Odontologia na Universidade: para não perder tempo. Rev Fac Odontol Porto Alegre. 1998; 39(1):14-16.

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria no 2.528, de 19 de outubro de 2006. Aprova a Política Nacional de Saúde da Pessoa Idosa. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. 2006 out.

Ministério da Saúde (BR). Cadernos de Atenção Básica: Envelhecimento e Saúde da Pessoa Idosa. Brasília: Ministério da Saúde; 2006.

Ministério da Saúde (BR). Manual de Apoio aos Gestores do SUS para implementação do COAPES. Brasília: Ministério da Saúde; 2015.

Campos GWS. Saúde pública e saúde coletiva: campo e núcleo de saberes e práticas. Ciênc Saúde Coletiva. 2000; 5(2): 219-30.

Cunha GT. A construção da clínica ampliada na Atenção Básica. São Paulo: Hucitec; 2005.

Fabiano JA, Waldrop DP, Nochajski TH, Davis EL, Goldberg LJ. Understanding Dental Students’ knowledge and perceptions of older people: toward a new model of geriatric Dental Education. J Dent Educ. 2005; 69: 419-433.

Berbel NAN. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Interface Comunic Saúde Educ. 1998; 2(2):139-54.

World Health Organization (WHO). Age-friendly primary health care centres toolkit. World Health Organization. 2008.

Moraes EN. Protocolo de avaliação multidimensional do idoso. In: Moraes EN. Princípios básicos de Geriatria e Gerontologia. Minas Gerais: COOPMED; 2008. p. 157-88.

Ministério da Saúde (BR). HumanizaSUS - Política Nacional de Humanização: A Humanização como Eixo Norteador das Práticas de Atenção e Gestão em Todas as Instâncias do SUS. Brasília: Ministério da Saúde; 2004.

Campos GWS. A clínica do sujeito: por uma clínica reformulada e ampliada. In: Campos GWS, organizador. Saúde Paideia. São Paulo: Hucitec; 2003. p. 51-67.

Ministério da Saúde (BR). Clínica Ampliada e Compartilhada. Brasília: Ministério da Saúde; 2010.

Ausebel DP. The acquisition and retention of knowledge: a cognitive view. Dordrecht: Kluwer Academic Pubishers. 2010.

Mafi A, Moretto C, Texeira MFN, Saldanha OMFL, Rados ARV. A interdisciplinaridade e seus reflexos na formação do cirurgião-dentista. Rev ABENO. 2017; 17(1):62-73.

Published

08-01-2018

How to Cite

Carniel, R. K., Goulart, M. A., Martins, A. B., De Marchi, R. J., & Rados, A. R. V. (2018). The Expanded Clinic as a Geriatric care and teaching tool. Revista Da ABENO, 17(4), 99–107. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i4.476

Issue

Section

Edição temática Clínica Ampliada