Dental Public Health and flipped classroom: possibilities and limits in undergraduate education
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i1.483Keywords:
Public Health. Dental Teaching. Pedagogy. Active Learning. Distance Learning.Abstract
This study reports the experience developed at the undergraduate course "Public Health, Collective Health, and Oral Public Health," from the University of São Paulo. It is taught under the pedagogical framework of the flipped classroom, with the support of a Virtual Environment of Learning, built specifically for this purpose on the USP Moodle platform. In the classroom, the students developed an Application Project (AP), which involved characterizing of oral healthcare at the population level in specific territories, identifying oral health problems, resources available to address these problems and how these resources are being used. The pedagogical objective of the AP was to mobilize and articulate the main theoretical aspects of the course, allowing the identification of contrasting characteristics between the territories and also stimulating the comparative analysis. Supporting texts were made available and generated lists of questions and comments analyzed in the classroom. Each AP was presented on the last day of course. The authors argue that it is possible to develop, in undergraduate teaching, pedagogical practices that dare to reverse the role of the classroom and place the student effectively at the center of the teaching-learning process. Paradoxically, however, such possibilities of pedagogical innovation have not been reported in the Brazilian literature on dental education, even in courses in the field of collective health.
Downloads
References
Narvai PC. Recursos humanos para promoção da saúde bucal: um olhar no início do século XXI. In: Kriger L (org). ABOPREV: promoção de saúde bucal. 3 ed. São Paulo: Artes Médicas; 2003.
Conferência Nacional de Saúde, 7ª. Brasília, DF, 1980. Anais. Brasília: Ministério da Saúde; 1980.
Narvai PC. Odontologia e Saúde Bucal Coletiva. São Paulo: Hucitec; 1994.
Soares CLM, Paim JS, Chaves SCL, Rossi TRA, Barros SG, Cruz DN. O movimento da Saúde Bucal Coletiva no Brasil. Ciênc Saúde Coletiva. 2017;22(6):1805-16.
Narvai PC. Saúde bucal coletiva: um conceito. Odontol Soc. 2001;3:47-52.
Campos GWS, Amaral MA. A clínica ampliada e compartilhada, a gestão democrática e redes de atenção como referenciais teórico-operacionais para a reforma do hospital. Ciênc Saúde Coletiva. 2007;12(4):849-59.
Hayacibara MF, Lolli LF, Terada RS, Hidalgo MM, Bispo CGC, Terada HH et al. Experiência de Clínica Ampliada em Odontologia na Universidade Estadual de Maringá. RABEM. 2012;36(1 Supl. 2):178-83.
Conferência Nacional de Saúde Bucal, 3ª. Brasília, DF, 2004. Relatório final. Brasília: Ministério da Saúde; 2004.
Morita MC, Kriger L. Mudanças nos cursos de Odontologia e a interação com o SUS. Rev ABENO. 2004;4(1):17-21.
Domingues GG, Fonseca GS, Zilbovicius C, Frias AC, Junqueira SR. Modalidades de ensinar e aprender: educação online no curso de graduação em Odontologia. Rev ABENO. 2016;16(1):61-72.
Ventura PCS. Por uma pedagogia de projetos: uma síntese introdutória. Educ Tecnol. 2002;7(1):36-41.
Arendt RJJ. Construtivismo ou construcionismo? Contribuições deste debate para a Psicologia Social. Estud Psicol. 2003;8(1):5-13.
Dougiamas M, Taylor P. Moodle: Using learning communities to create an open source course management system. Proceedings of the EDMEDIA 2003 Conference. Honolulu, Hawaii. [Acesso em 20 jul. 2017]. Disponível em: http://dougiamas.com/writing/edmedia2003/.
Siemens G. Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning. 2005. [Acesso em 20 jul. 2017]. Disponível em: http://er.dut.ac.za/handle/123456789/69.
Reidsema C, Kavanagh L, Hadgraft R, Smith N. The Flipped Classroom: practice and practices in higher education. New York: Springer; 2017.
Moffett J. Twelve tips for “flipping” the classroom. Med Teach. 2015;37(4):331-6.
Ramnanan CJ, Pound LD. Advances in medical education and practice: student perceptions of the flipped classroom. Adv Med Educ Pract. 2017;13(8):63-73.
Shatto B, L’Ecuyer K, Quinn J. Retention of content utilizing a flipped classroom approach. Nurs Educ Perspect. 2017;34(4):206-8.
Bergmann J, Sams A. Flip your classroom: reach every student in every class every day. New York: ASCD; 2012.
Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 33ª ed. São Paulo: Paz & Terra; 1996.
Lemos CLS. A implantação das Diretrizes Curriculares dos Cursos de Graduação em Odontologia no Brasil: algumas reflexões. Rev. ABENO. 2005;5(1):80-5.
Noro LRA, Farias-Santos BCS, Sette-de-Souza PH, Pinheiro IAG, Borges REA, Nunes LMF, et al. O professor (ainda) no centro do processo ensino-aprendizagem em Odontologia. Rev ABENO. 2015;15(1):2-11.
Foresti A, Teixeira AC. Proposta de um conceito de aprendizagem para a era digital. Rev Latinoam Tecnol Educ. 2012;11(2):55-68.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).