Teaching-service-management integration in oral health in Santa Maria and region: experience report on academic curricular internship and Multiprofessional Residence
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i4.484Keywords:
Services of Teaching-Assistance Integration. Health Services. Health Services Management.Abstract
The authors describe the experiences of teaching-service-management integration between the Federal University of Santa Maria, the Municipality of Santa Maria and the 4th Regional Health Coordination of Rio Grande do Sul. The objective is to report the central actions planned and executed by teachers, managers, residents and undergraduate students of these three instances. The involvement of undergraduate students in compulsory traineeship activities is evaluated through the analysis of the reports and the in-service training experiences of residents of the Multiprofessional Residency, by recording the activities performed in the public health services of the municipality. We address the advances achieved in the implementation of the actions, the difficulties and potentialities found in their articulation, and emphasize the importance of integration spaces as privileged environments in the continuing training of dental surgeons and trainees. The close relationship between the Multiprofessional Residency in Health and the municipal and regional management allowed for the creation of spaces for dialogue between professionals in training, teachers, managers and users of the service, providing reflection on the process of production of care, co-responsibility for the professional training and the quality of the health service.Downloads
References
Freitas STF. História social da cárie dentária. Bauru: EDUSC; 2001, 126p.
Toassi RFC, Stobäus CD, Mosquera JJM, Moysés SJ. Currículo integrado no ensino de Odontologia: novos sentidos para a formação na área da saúde. Interface Comum Saúde Educ. 2012; 16(41): 529-42.
Kovaleski DF, Freitas SFT, Botazzo C. Disciplinarização da boca, a autonomia do indivíduo na sociedade do trabalho. Ciênc Saúde Coletiva. 2006; 11(1):97-103.
González, AD. Mudança na formação superior de profissionais de saúde: experiências de ativadores do Paraná. [Dissertação]. Londrina: Universidade Estadual de Londrina; 2008.
Morin E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. Almeida MC, Carvalho EA. (Org.). 4 ed. São Paulo: Cortez, 2007.
Albuquerque VS, Gomes AP, Rezende CHA, Sampaio MX, Dias OV, Lugarinho RM. A integração ensino-serviço no contexto dos processos de mudanças na formação superior dos profissionais da saúde. Rev Bras Educ Méd. 2008;32(3): 356-62.
Zarpelon LFB, Batista NA, Terencio ML. Integração ensino-serviço no contexto das escolas médicas brasileiras: revisão integrativa. Ciênc Saúde Coletiva. 2017. [Acesso em 25 set. 2017]. Disponível em: http://www.cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/integracao-ensinoservico-no-contexto-das-escolas-medicas-brasileiras-revisao-integrativa/16087
Lima LL, Jorge MSB, Gomes ILV, Morais JB. Sentidos e significados da integralidade e interdisciplinaridade na formação em saúde. In: Jorge MSB, Lima LL, Pinto AGA (Orgs). Caminhos da formação em saúde: políticas, desafios e contradições - ensino, pesquisa, cuidado e gestão. Fortaleza: EdUECE; 2012.
Ceccim RB, Feuerwerker LCM. O quadrilátero da formação para a área da saúde: ensino, gestão, atenção e controle Social. Physis. 2004;14(1):41-65.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).