The valuation of the Supervised Internship in the Family Health Unit by the Dental students: what factors influence their perception?
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i4.486Keywords:
Education, Dental. Staff Development. Unified Health System. Family Health.Abstract
The extramural stage is an essential pedagogical strategy used to train the health professions to foster a more comprehensive and socially responsible practice, especially when developed in real public service scenarios. These experiences are not always well accepted by students, so exploring the factors that interfere with this assessment may be useful to improve this activity. The objective of the present study was to explore which students' perceptions influence the assessment regarding the importance of the internship in Family Health Units in their professional training. A total of 185 students who completed their internship during their final years participated in the research. Data were obtained through electronic forms composed of questions about the functioning and working conditions in the units (independent variables) and by the importance attributed to the stage (dependent variable). The students who perceived lack of consumption material (OR = 2.17, CI = 1.20 - 4.00), cleaning and sanitation were incompatible with the provision of health services (OR = 7.69, = 2.32 - 25.00) and the lack of satisfactory answers from the health team staff to patients (OR = 4.34, CI = 1.63-11.11) were more likely to consider the experience as non-important. We concluded that infrastructural problems and aporias of daily services seem to influence in a negative evaluation of the stage by the students, pointing out the need for a more significant support of the faculty to turn this reading of reality into important pedagogical products to the students.
Downloads
References
Marques RM, Mendes Á. Atenção Básica e Programa de Saúde da Família (PSF): novos rumos para a política de saúde e seu financiamento? Ciênc Saúde Colet. 2003;8(2):403-15.
Mialhe FL, Meneghim MDC, Souza M da LR, Pereira AC. Integração ensino-serviço para a reorientação da formação profissional em saúde: a experiência da FOP/Unicamp. Rio de Janeiro: Usina de Letras; 2011.
Villalba JP, Madureira PR De. Perfil profissional do cirurgião-dentista para atuação no Sistema Único de Saúde (SUS). Rev Inst Ciênc Saúde. 2009;27 (3):262–8.
Brasil. Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde - Pró-Saúde: objetivos, implementação e desenvolvimento potencial/Ministério da Saúde, Ministério da Educação. Brasília: Ministério da Saúde, 2005. 86p.
Zilbovicius C, De Araujo ME, Botazzo C, Frias AC, Junqueira SR, Junqueira CR. A paradigm shift in predoctoral dental curricula in Brazil: evaluating the process of change. J Dent Educ. 2011;75(4):557-64.
Schönwetter DJ, Law D, Mazurat R, Sileikyte R, Nazarko O. Assessing graduating dental students’ competencies: the impact of classroom, clinic and externships learning experiences. Eur J Dent Educ. 2011;15(3):142-52.
Mascarenhas AK. Community-based Dental education at Boston University. J Dent Educ. 2011;75(10,S):S21-S24.
Lynch CD, Ash PJ, Chadwick BL. Student perspectives and opinions on their experience at an undergraduate outreach dental teaching centre at Cardiff: a 5-year study. Eur J Dent Educ. 2010;14(1):12-6.
Piskorowski WA, Fitzgerald M, Mastey J, Krell RE. Development of a sustainable community-based Dental Education Program. J Dent Educ. 2011;75(8):103843.
Campos GWS. Reforma política e sanitária: a sustentabilidade do sus em questão? Ciênc Saúde Colet. 2007;12(2) :301-6.
Batista MJ, Gibilini C, Kobayashi HM, Ferreira LL, Silva C, Rosário L. Relato de experiência da interação entre universidade, comunidade e unidade de saúde da família em Piracicaba, SP, Brasil. Arq Odontol. 2010;46:144-51.
Leme PAT, Pereira AC, Meneghim MC, Mialhe FL. Perspectivas de graduandos em odontologia acerca das experiências na atenção básica para sua formação em saúde. Ciênc Saúde Colet. 2015;20(4) :1255-65.
Meneghim MC, Pereira AC, Mialhe FL, Sousa MLR. Pró-Saúde e os quarenta anos de integração docente-assistencial da Faculdade de Odontologia de Piracicaba - Unicamp. Rev Bras Educ Méd. 2012;36(1):97-104.
Moimaz SAS, Saliba NA, Garbin CAS, Zina LG. Atividades extramuros na ótica de egressos do curso de graduação em odontologia. Rev ABENO. 2008;8:23-9.
Moimaz SAS, Saliba NA, Garbin CAS, Zina LG, Furtado JF, Amorin JA de. Serviço extramuro odontológico: impacto na formação profissional. Pesqui Bras. Odontopediatria Clín Integr. 2004;4(1) :53-7.
Cavalcanti YW, Cartaxo RDO, Wilney W, Padilha N. Educação odontológica e Sistema de Saúde brasileiro: práticas e percepções de estudantes de graduação. Arq Odontol. 2010;46:224-31.
Maguire A, Hind V, Waterhouse PJ, Tabari D, Steen IN, Lloyd J. Developing a primary dental care outreach (PDCO) course - part 2: perceptions of dental students. Eur J Dent Educ. 2009;(4):210-7.
Sanchez HF, Drumond MM, Vilaça ÊL. Adequação de recursos humanos ao PSF: percepção de formandos de dois modelos de formação acadêmica em Odontologia. Ciênc Saúde Colet. 2008;13(2):523-31.
Daher A, Costa LR, Machado GCM. Dental Students’ perceptions of community-based education: a retrospective study at a Dental School in Brazil. J Dent Educ. 2012;76(9):1218-25.
Merhy EE, Franco TB. Cartografias do trabalho e cuidado em saúde. Tempus. 2012;6(2):151-63
Merhy EE. Um ensaio sobre o médico e suas valises tecnológicas. Contribuições para compreender as reestruturações produtivas do setor Saúde. Interface Comum Saúde Educ. 2000;4(6):109-16.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).