Complementary and Integrative Practices: Incorporation into Dental Education

Authors

  • Rodrigo Noll Gonçalves Universidade Federal do Paraná
  • Jéssica Rodrigues da Silva Noll Gonçalves Universidade Federal do Paraná http://orcid.org/0000-0001-7590-2349
  • Marilene da Cruz Magalhães Buffon Universidade Federal do Paraná
  • Raquel Rejane Bonato Negrelle Universidade Federal do Paraná
  • Guilherme Souza Cavalcanti de Albuquerque Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i2.495

Keywords:

Complementary Therapies. Integrative Medicine. Dentistry. Education, Higher

Abstract

The present study aims to discuss the inclusion of complementary and integrative practices (CIP) in the Flexnerian and Giesian models and their effects on higher education in dentistry. Thus, a reflexive study based on a literature review was carried out. Indexed publications were consulted in the databases Scientific Electronic Library Online and Virtual Health Library. Official documents and non-indexed journals were searched. The descriptors applied were as follows: práticas integrativas e complementares, complementary and integrative practices, relatório flexner, flexner report, relatório gies, gies report, Odontologia de mercado, market dentistry, modelo assistencial em saúde. It was observed that the features and concepts embedded in the models from the Flexner and Gies reports, dated 1910 and 1926, respectively, favor technological practices and exclude traditional practices. Despite their therapeutic potential, CIP also face scientific, economic and cultural resistance to their full adoption. By this logic, the current challenges as well as the possibilities and potential of CIP in dental care are discussed.

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Author Biographies

Rodrigo Noll Gonçalves, Universidade Federal do Paraná

Mestre em Saúde Coletiva pelo Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Paraná

Jéssica Rodrigues da Silva Noll Gonçalves, Universidade Federal do Paraná

Mestranda em Saúde Coletiva pelo Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Paraná

Marilene da Cruz Magalhães Buffon, Universidade Federal do Paraná

Docente do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Paraná

Raquel Rejane Bonato Negrelle, Universidade Federal do Paraná

Docente do Programa de Pós-Graduação em Agronomia – Produção Vegetal da Universidade Federal do Paraná

Guilherme Souza Cavalcanti de Albuquerque, Universidade Federal do Paraná

Docente do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Paraná

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Published

17-05-2018

How to Cite

Noll Gonçalves, R., Rodrigues da Silva Noll Gonçalves, J., da Cruz Magalhães Buffon, M., Rejane Bonato Negrelle, R., & Souza Cavalcanti de Albuquerque, G. (2018). Complementary and Integrative Practices: Incorporation into Dental Education. Revista Da ABENO, 18(2), 114–123. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i2.495

Issue

Section

Article