Health education practices for the prevention of dental caries: a qualitative study
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i3.498Keywords:
Health Education. Dentists. Qualitative Research.Abstract
The objective of this study was to identify the perception of dental surgeons on public services of Primary Care at Regional Health Service, in Paraná, regarding health education practices for dental caries prevention, through a qualitative research. Interviews were conducted, based on semi-structured script. Recordings transcription was manually performed. The content was categorized according to the Method of Content Analysis proposed by Bardin. The results pointed out that, in this context, dentists perform health education practices through information transmission, demonstration, motivation, monitoring and communication. It is concluded that the studied professionals demonstrated to understand the importance of motivation and persistence for an educational process effective result, however it was possible to perceive different education to process of understanding.
Downloads
References
Brasil. SB Brasil 2010- Pesquisa Nacional de Saúde Bucal. Resultados Principais. Brasília: Departamento de Atenção Básica, Secretaria de Atenção Básica, Ministério da Saúde; 2011.
World Health Organization. Oral Health Fact Sheet. n. 318, April 2012. [Acesso em 01 fev. 2016]. Disponível em: http:// www.mah.se/CAPP/Oral-Health-Promotion /WHO-Oral-Health-Fact-Sheet1/.
Patel RR, Tootla R, Inglehart MR. Does oral health affect self perceptions, parental ratings and video-based assessments of children’s smiles? Community Dent Oral Epidemiol. 2007; 35(1):44-52.
Petersen PE. The World Oral Health Report 2003: continuous improvement of oral health in the 21st century – the approach of the WHO Global Oral Health Programme. Community Dent Oral Epidemiol. 2003; 31(1):3-24.
Suga USG, Terada RSS, Ubaldini ALM, Fujimaki M, Pascotto RC, et al. Factors that drive dentists towards or away from dental caries preventive measures: Systematic Review and Metasummary. PLoS ONE. 2014; 9(10). DOI: 10.1371/journal. pone.0107831.
Lima JPG, Uchida TH, Pavanello RM, Terada RSS, Pascotto RC, Pietrobon R, et al. Exploring factors influencing dental caries preventive measures by general dental practitioners in the public oral health care service in Paraná State. Rev ABENO. 2018; 18(2):72-84.
Milori AS, Nordi PP, Vertuan V, Carvalho J. Answers a preventive program dental plaque. Rev Odontol UNESP. 1994; 23(2):325-31.
Tomita NE, Pernambuco RA, Lauris JRP, Lopes ES. Educação em saúde bucal para adolescentes: uso de métodos participativos. Rev Fac Odontol Bauru. 2001; 9 (1/2):63-9.
Garcia PPNS, Campos FP, Rodrigues JA, Santos PA, Dovigo. Avaliação dos efeitos da educação e motivação sobre o conhecimento e comportamento de higiene bucal em adultos. Ciênc. Odontol Bras. 2004; 7(3):30-9.
Ferreira RI, Morano Jr. M, Meneghim MC, Pereira AC. Dental health education for adult patients: report of an experience. Rev Odontol UNESP. 2004; 33(3):149-56.
Silva JRA, Lemos EC, Hardman CM, Santos SJ, Antunes, MBC. Educação em saúde na Estratégia de Saúde da Família: Percepção dos profissionais. Rev Bras Prom Saúde. 2015; 28(1):75-81.
Tong A, Sainsbury P, Craig J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus group. Int J Qual Health Care. 2007; 19(6):349-357.
Bardin L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
Freire P. Pedagogia do oprimido. 43a ed. São Paulo: Paz e Terra; 1999.
Queluz DP. Cárie e conhecimento do flúor “na prevenção de escolares”. Rev Gaúcha Odontol. 1995; 43(3):167-70.
Sinkoç C. Educação em Saúde Bucal e a motivação do paciente. Rev Odontol Universid Santo Amaro. 2001; 6(1/2):40-3.
Couto JL, Couto RS, Duarte CA. Motivação do paciente. Rev Gaúcha Odontol. 1992; 40:143-50.
Fonseca, EP. As Diretrizes Curriculares Nacionais e a formação do cirurgião-dentista brasileiro. J Manag Prim Health Care. 2012; 3(2):158-78.
Saliba, CA, Saliba NA, Almeida AL, Freire M, Moimaz SAL. Estudo comparativo entre a eficácia da escovação orientada e supervisionada e a profilaxia profissional no controle da placa bacteriana dentária. Rev Odontol UNESP. 1998; 27(1): 185-92.
Moreira SG, Hahn MA. A importância dos hábitos de higiene bucal em programas que visam a promoção de saúde. Rev Gaúcha Odontol. 1994; 42:161-3.
Silva CMC, Meneghim MC, Pereira AC, Mialhe FL. Educação em saúde: uma reflexão histórica de suas práticas. Ciênc Saúde Colet. 2010; 15(5) 2539-50.
Kunert IR, Alves OP, Muller JO, Ott HA. Motivação em saúde bucal: programa “Saúde pela Boca”. Rev Gaúcha Odontol. 1990; 38: 450-6.
Frazão, P. Custo-efetividade da escovação dental supervisionada convencional e modificada na prevenção da cárie em molares permanentes de crianças de 5 anos de idade. Cad Saúde Pública. 2012 28(2):281-90.
Pinto VG. Saúde bucal coletiva. 4a ed. Santos, São Paulo; 2000.
Cangussu MCT, Magnavita R, Rocha MCBS. Educação e construção da cidadania em um programa de saúde bucal em Salvador – Ba. Rev ABOPREV. 2001; 4(1):15-20.
Sheiham A. Public health approaches to promoting periodontal health. Rev Bras Odontol Saúde Coletiva. 2001; 2(2):61-82.
Santos PA, Rodrigues JÁ, Garcia PPNS. Conhecimento sobre prevenção de cárie e doença periodontal e comportamento de higiene bucal de professores de ensino fundamental. Ciênc Odontol Brasil. 2003; 6(1):67-74.
Martins BP, Uchida TH, Terada RSS, Pascotto RC, Fujimaki M. Análise Qualitativa da percepção dos técnicos em saúde bucal sobre o desenvolvimento do papel do educador. Arch Health Invest. 2015; 4(5):28-35.
Cohen L, Dahlen G, Escobar A, Fejerskov O, Johnson NW, Manji F. La Cascada Declaration. DOI: 10.1111/adj.12546
Potter PA, Perry AG. Fundamentos de enfermagem. 5ª ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2004.
Linard AG, Rodrigues MSP, Fernandes AFC. Comunicação na consulta ginecológica de enfermagem. Rev Tend Enferm Prof. 2009; 1(2):89-92.
Chiesa AM, Veríssimo MDLR. A educação em saúde na prática do PSF. Manual de enfermagem, 2001.
Moimaz SAS, Saliba NA, Saliba O, Almeida JCF. Educação para saúde bucal e prevenção. Avaliação entre cirurgiões-dentistas de serviço público e particular. Rev Gaúcha Odontol. 1994; 42(2):71-4.
Sousa LB, Aquino PS, Fernandes JFP, Vieira NFC, Barroso MGT. Educação, cultura e participação popular: abordagem no contexto da educação em saúde. Rev Enferm UERJ. 2008; 16(1):107-12.
Pauleto ARC et al. Saúde bucal: uma revisão crítica sobre programações educativas para escolares. Ciênc Saúde Colet. 2004; 9(1):121-30.
Santos KT, Pacheco F, Antonio C, Garbin CAS. Educação em saúde bucal na visão de acadêmicos de Odontologia. Arq Odontol. 2012; 48(2):96-101.
Guterman N. O cirurgião-dentista como educador em saúde bucal: explorações em torno de uma prática. Rev ABENO. 2005; 5(2):115-24.
Nunes TCM, Martins MICM, Sório RER. Proposições e estratégias de transformação dos recursos humanos em profissionais de saúde comprometidos com um sistema de saúde acessível, qualificado, sensível e humanizado. Cadernos da 11a Conferência Nacional de Saúde, Brasília: Ministério da Saúde 2000; 313-31.
Brasil. Ato Portaria n.198/GM, de 13 de fevereiro de 2004. Institui a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde como estratégia do Sistema Único de Saúde para a formação e o desenvolvimento de trabalhadores para o setor e dá outras providências. Brasília: Ministério da Saúde; 2004. p. 49.
Silva JAM, Ogata MN, Machado MLT. Capacitação dos trabalhadores de saúde na atenção básica: impactos e perspectivas. Rev Eletr Enferm 2007; 9(2):389-401.
L'Abbate S. Educação e serviços de saúde: avaliando a capacitação dos profissionais. Cad Saúde Pública. 1999; 15(2):15-27.
Pucci GCMF, Rech CR, Fermino RC, Reis RS. Associação entre atividade física e qualidade de vida em adultos. Rev Saúde Pública. 2012; 46(1):166-79
Stringheta PC, Oliveira TT, Gomes RC, Amaral MPH, Carvalho AF, Vilela MAP. Políticas de saúde e alegações de propriedade funcionais e de saúde para alimentos no Brasil. Rev Bras Ciênc Farm. 2007; 43(2):181-194.
Panzini RG, Rocha NS, Bandeira DR, Fleck MPA. Qualidade de vida e espiritualidade. Rev Psiq Clín. 2007; 34(supl1):105-115.
World Health Organization (WHO). A conceptual framework for action on the social determinants of Health. 2007. [Acesso em 19 out. 2017]. Disponível em: http:// www.who.int/social_determinants/resources/csdh_framework_action_05_07.pdf.
Hayacibara MF, Lolli LF, Terada RSS, Hidalgo MM, Bispo CGC, Terada HH, Padilha LS, Rodrigues JK, Vicente AJ, Medeiros ACR, Calazans CM. Experiência de Clínica Ampliada em Odontologia na Universidade Estadual de Maringá. Rev Bras Educ Méd. 2012; 36 (1, Supl. 2):178-183.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).