Profile and professional expectations among senior undergraduate Dental students from Federal University of Santa Catarina
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i3.537Keywords:
Dental Education. Job Market. Dental Staff.Abstract
Brazilian dentistry experiences a time of constant changes. There is a highly competitive market, a growing Public Sector and new challenges for dentists. So, dental education needed to focus on a new academic profile, following the Brazilian National Curricular Guidelines. This study aimed at verifying the profile and professional expectations among fifth-year undergraduate dental students from Santa Catarina Federal University. A cross-sectional research was conducted with last year students, through a social-demographic and professional expectancies questionnaire. From 84 students, 76 participated in this study, resulting in a response rate of 90.48%. The majority of dental students were women (69.74%), white (92.10%), single (88,16%). The average age was 24 years. Most of the students came from private high school institutions (64.47%), the monthly household income of 5-10 minimum wages (39.47%) and did not work (84.21%). Only 18.42% of students entered university through affirmative action. When regarding professional expectancies, 80.26% desires work in public sector, mainly because of stability (42.10%) and as a supplementary income (40.79%). Students mainly expect difficulty because of the highly competitive Market (69.74%). All students reported a willingness to attend postgraduate studies, mainly in Dental Prosthesis (36.84%), Aesthetic Dentistry (34.21%) and Oral Implantology (32.90%). This research enabled to verify a polarized profile among last year undergraduate dental students, who aim to work in public career. The main difficulty expected by students is the highly competitive Market.Downloads
References
Pinheiro CV, Menezes LMB, Aguiar ASW, Moura WVB, Almeida MEL, Pinheiro FMC. Inserção dos egressos do curso de Odontologia no mercado de trabalho. Rev Gaucha Odontol. 2011;277-83.
Freitas CHSM. Dilemas no exercício profissional da Odontologia: a autonomia em questão. Interface. 2007;11(21):25-38.
Morita MC, Haddad AE, Araujo ME. Perfil atual e tendências do cirurgião-dentista brasileiro. 1 ed. , Dental Press International. Maringá; 2010. 96 p.
Conselho Federal de Odontologia. Sistema de Cadastro: Geral no Brasil. 2016 [Acesso em 6 set. 2017]. Disponível em: www.cfo.org/br/ wp-content/uploads/2011/06/TotalGeralBrasil.pdf
Matos PES, Tomita NE. A inserção da saúde bucal no Programa Saúde da Família: da universidade aos polos de capacitação. Cad Saude Pública. 2004;20(6):1538-44.
Sistema Único de Saúde - DataSUS. Quantidade de ocupações de Nível Superior segundo Região. 2016 [Acesso em 16 mar. 2016]. Disponível em: www.tabnet.datasus. gov.br
Haddad AE, Pierantoni CR, Ristoff D, Xavier I de M, Giolo J, Silva LB da. A trajetória dos cursos de graduação na saúde, 1991-2004. 2006. 533p.
Morita MC, Krieger L. Mudanças nos cursos de Odontologia e a interação com o SUS. Rev ABENO. 2004; 4(1):17-21.
Finkler M, Caetano JC, Ramos FRS. Ética e valores na formação profissional em saúde: um estudo de caso. Ciênc Saúde Colet. 2013; 18(10):3033-42.
Secco LG, Pereira MLT. Formadores em odontologia: profissionalização docente e desafios político-estruturais. Interface. 2004; 8(15):313-30.
Lazzarin HC, Nakama L, Cordoni Junior L. O papel do professor na percepção dos alunos de odontologia. Saúde Soc. 2007; 16(1): 90-101.
Carcereri DL, Amante CJ, Reibnitz MT, Mattevi GS, Silva GG, Padilha ACL, et al. Formação em Odontologia e interdisci-plinaridade: o Pró-Saúde da UFSC. Rev ABENO. 2011;11(1):62-70.
Latreille AN, Sobrinho SM, Warmling AMF, Ribeiro DM, Amante CJ. Perfil socioeco-nômico dos graduandos em Odontologia da UFSC. Rev ABENO. 2015; 15(1):86-96.
Machado FC, Mariana D, Souto DA, Helena C, Freitas SM, Delano F, et al. Odontologia como escolha: perfil de graduandos e perspectiva para o futuro profissional. Rev ABENO. 2010;10(2):27–34.
Santos BNM, Gonzales PS, Carrer FCA, Araújo ME. Perfil e expectativas dos ingressantes da Faculdade de Odontologia da USP: uma visão integrada com as diretrizes curriculares nacionais e o sistema único de saúde. Rev ABENO. 2015; 15(1):28-37.
Unfer B, Rigodanzo L, Hahn D, Manfredini D, Rodrigues E, Cava CH. Expectativas dos acadêmicos de Odontologia quanto à formação e futura profissão. Saúde. 2004; 30(1-2):33-40.
Pinheiro IAG, Noro LRA. Egressos de Odontologia: o sonho da profissão liberal confrontado com a realidade. Rev ABENO. 2016 16(1):13-24.
Sales IT, Silva JM, Brandão AMM, Liliana SN, Brandão GAM. Percepção e estudantes de graduação em Odontologia sobre o Sistema de Saúde Brasileiro. Rev ABENO. 2016; 16(2): 69-76.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).