What can we learn from Undergratuate Final Project in Dental Schools? A bibliometric study

Authors

  • Samantha Vieira
  • Maiara Kessin Geraldi
  • Doris Gomes
  • Renata Goulart Castro Doutora em Odontologia Profa. Departamento de Odontologia UFSC
  • Mirelle Finkler

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i3.555

Keywords:

Descriptors, Research. Education, Higher. Curriculum. Bibliometrics. Dentistry.

Abstract

The aim of this study was to analyze the scientific production of the undergraduate course in Dentistry at UFSC, by means of a survey of the Final Projects carried out in the first six years of implementation of the new curriculum. A bibliometric analysis of the works defended until 2016 and available on the university library website. The following data were collected: year of publication, research areas, publication format, type of work, approach, method, objective, data collection, research scenarios and submission to Research Ethics Committees. A descriptive analysis was carried out of the 413 papers surveyed, with an average of 68.83 works defended per year. Of the total, 63.68% were categorized in the area of "Dental Specialties", highlighting restorative dentistry with 23%. The area of Oral and Collective Health represented 13% and basic sciences 3%. A total of 84.75% of the Final Reports were performed in the monograph format and 63.20% as "Scientific Research". Of these, 92.34% were of a quantitative approach, 65.90% with observational method, 61% with descriptive purpose, 70.75% with cross-sectional data, 44.20% developed in "Public Services" and 67% submitted to Research Ethics Committees. It is considered that the profile of scientific production still follows the traditional model of Dentistry, consistent with its historical clinical-surgical-technicist formation, in spite of the changes advocated by the National Curricular Guidelines. It is suggested a planning of this scientific production aimed at a training compatible with the oral health needs of the majority of the Brazilian population.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Toassi RFC, Souza JM, Baumgarten A, Rosing CK. Avaliação curricular na educação superior em odontologia: discutindo as mudanças curriculares na formação em saúde no Brasil. Rev ABENO. 2012; 12(2):170-7.

Dias AA, Narvai PC, Rêgo DM. Tendências da produção científica em odontologia no Brasil. Rev Panam Salud Pública. 2008; 24(1):54-60.

Scariot R, Stadler AF, Assunção CM, Pintarelli TP, Ferreira FM. A map of Brazilian dental research in the last decade. Braz Oral Res. 2011; 25(3):197-204.

Xavier AFC, Silva ALÓ, Cavalcanti AL. Análise da produção científica em Odontologia no nordeste brasileiro com base em um congresso odontológico. Arq Odontol. 2011; 47(3):127-34.

Silva MR, Hayashi CAM, Hayashi MCPI. Análise bibliométrica e cientométrica: desafios para especialistas que atuam no campo. Rev Ci Inf Doc. 2011; 2(1):110-29.

Finkler M, Calvo MC, Caetano JC, Ramos FRS. Um novo olhar bioético sobre as pesquisas odontológicas brasileiras. Ciênc Saúde Colet. 2009; 14(4):1205-14.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE-CES n.3. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em odontologia. Diário Oficial da União, Brasília, 4.mar. 2002. Seção 1, p.10. [Acesso em: 17 out. 2017]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/ arquivos/pdf/CES032002.pdf.

Finkler M, Caetano JC, Ramos FRS. Modelos, mercados e poder: elementos do currículo oculto que se revelam na formação em odontologia. Trab Educ Saúde. 2014; 12(2):343-61.

Chisini LA, Silva HG, Nôbrega KHS, Conde MCM, Corrêa MB, Demarco FF. Análise descritiva dos trabalhos de conclusão de curso da Faculdade de Odontologia, UFPel. Rev ABENO. 2017; 17(1):8-15.

Leite B, Menêzes T, Noro L. Análise bibliométrica de Trabalhos de Conclusão de um Curso de Odontologia no Nordeste brasileiro. Rev ABENO. 2015; 15(3):16-25.

Dias CM. O trabalho de conclusão de curso na percepção dos alunos de pedagogia da UEL [Trabalho de Conclusão de Curso]. Curso de Graduação em Pedagogia, UEL; 2011. [Acesso em 17 out. 2017]. Disponível em: http://www.uel.br/ceca/pedagogia/pages/ arquivos/CILENE%20MARCONDES%20DIAS.pdf.

Costa RM, Vieira RS, Cavalcanti AN, Tunes UR, Ribeiro EP, Oliveira, VMB. Perfil da pesquisa acadêmica odontológica da EBMSB. Rev ABENO. 2015; 15(1):70-6.

Gomes D, Agnoletto IG, Souza ML, Spiger V, Jakymiu JRG, Fugii EC et al. A produção científica da Odontologia e a Agenda Nacional de Prioridades de Pesquisa em Saúde. Rev ABENO. 2017; 17(2):11-21.

Taquette SR, Villela WV. Balizas do conhecimento: análise das instruções aos autores das revistas brasileiras da área de saúde. Ciênc Saúde Colet. 2017; 22(1):7-13.

Gabriel M, Tanaka EE. Formação profissional em Odontologia: Percepção discente da interação curricular. Rev ABENO. 2011; 11(1):19-22.

Santos BRM. Perfil e expectativas dos ingressantes da Faculdade de Odontologia da USP: uma visão integrada com as diretrizes curriculares nacionais e o sistema único de saúde. Rev ABENO. 2015;15(1): 28-37.

Junior MFS, Assis RIF, Sousa HA, Miclos PV, Gomes MJ. Iniciação científica: percepção do interesse de acadêmicos de odontologia de uma universidade brasileira. Saúde Soc. 2014; 23(1):325-35.

Cunha MR, Fonsêca GS, Araujo ME, Zilbovicius C. A iniciação científica como estratégia pedagógica para integrar ensino e serviço no SUS. Rev ABENO. 2016; 16(2):33-44.

Menêzes TB, Borges LSB, Santos LM, Noro LRA. Análise bibliométrica de trabalhos de conclusão de curso de Nutrição do Rio Grande do Norte. Rev Nutr. 2016; 29(1):139-49.

Published

08-08-2018

How to Cite

Vieira, S., Geraldi, M. K., Gomes, D., Castro, R. G., & Finkler, M. (2018). What can we learn from Undergratuate Final Project in Dental Schools? A bibliometric study. Revista Da ABENO, 18(3), 2–11. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i3.555

Issue

Section

Article