Practices of teaching-service-community integration and training in Dentistry: possible connections and flows in health education
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i4.605Keywords:
Dentistry. Preceptorship. Teaching. Learning.Abstract
The research aims to understand, from the point of view of the preceptor, the practices of integration teaching-service-community experienced during the training in the Dentistry program. It is a qualitative, descriptive and exploratory study using the focal group technique. From the analysis of the data emerged four thematic categories: the construction of the identity of the preceptor of the Dentistry program; the preceptorship and its polysemy; the Family Health Strategy as a field of practice; and potentialities and weaknesses in teaching-service-community integration. The preceptors acknowledge the contributions of the teaching-service-community integration for the training in the Dentistry program. The role of the preceptor was pointed out as the facilitator of learning, who in exercising his function also experiences a constant theoretical update. The construction of the identity of the preceptors is realized as an unfinished process and strategies are pointed out so that the desired changes in the formation in Dentistry can be realized. The Family Health Strategy was realized as a field of practices that allows students to realize in reality how the system works. Potentialities were cited in the integration of the academics with Primary Health Care, such as the contact with the teaching staff and the occurrence of formative moments. However, greater efforts are needed throughout the academic environment, and greater involvement of management in stimulating pedagogical experiences consistent with the health needs of the country. The theme addressed in the present research opens the possibility for other studies in different institutions of higher education in the country that contribute to the understanding of the contributions of the teaching-service-community integration for the training in Dentistry.
Downloads
References
Grande I, Prochnow R, Saab R, Pizzatto E. Desafios na formação do Cirurgião-Dentista para o SUS. Rev ABENO. 2016;16(2):2-6.
Weber C, Fagundes ML, Tambara A, Dirlan E, Beltrame A, Krassman A, et al. Integração ensino-serviço-gestão na saúde bucal em Santa Maria e região: relato de experiência em estágio curricular acadêmico e Residência Multiprofissional. Rev ABENO. 2018:17 (4):144-52.
Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO). Diretrizes da ABENO para a definição do estágio supervisionado nos cursos de Odontologia. Rev ABENO. 2002; 2(1):13-8.
Faé JM, Silva JMF, Carvalho RB, Esposti CDD, Pacheco KTS. A integração ensino-serviço em Odontologia no Brasil. Rev ABENO. 2016;16(3):7-18.
Albuquerque VS, Gomes AP, Rezende CHA, Sampaio MX, Dias OV Lugarinho RM. A integração ensino-serviço no contexto dos processos de mudança na formação superior dos profissionais da saúde. Rev Bras Educ Méd. 2008;32(3) :356-62.
Albarado AJ, Rodrigues, MAF, Cavadinha ET. A comunicação na parceria ensino-serviço-comunidade. Tempus. 2016;9(1) :25-42.
Finkler M, Caetano JC, Ramos RFS. Integração “ensino-serviço” no processo de mudança na formação profisisonal em Odontologia. Interface (Botucatu). 2011; 15(39):1053-70.
Universidade Federal do Piauí. Alterações do projeto pedagógico do curso de graduação, bacharelado em Odontologia. Teresina: Universidade Federal do Piauí, 2012.
Minayo MCS (Org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes; 2016.20p.
Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2011.
Houaiss A, Villar MS. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva; 2001.
Botti SHO, Rego S. Preceptor, supervisor, tutor e mentor: quais são seus papéis? Rev Bras Educ Méd. 2008;32(3):363- 73.
da Luz GW, Toassi RFC. Percepções sobre o preceptor cirurgião-dentista da Atenção Primária à Saúde no ensino da Odontologia. Rev ABENO. 2016;16(1):2-12.
Forte FDS, Fernandes Pessoa TRR, Morais Freitas CHS, Pereira CAL, Carvalho Junior PM. Reorientação na formação de cirurgiões-dentistas: o olhar dos preceptores sobre estágios supervisionados no Sistema Único de Saúde (SUS). Interface Comun Saúde Educ. 2015;19(Supl 1):831-43.
Pereira JG, Fracolli LA. Articulação ensino-serviço e vigilância da saúde: a percepção de trabalhadores de saúde de um distrito escola. Trab Educ Saúde. 2011;9(1):63-75.
Bonin JE, Oliveira JGS, Nascimento JM, Rezende ME, Stopato SP, Leite ICG. Liga acadêmica de medicina de família e comunidade: instrumento de complementação curricular. Rev APS. 2011; 14:50-7.
Mestriner Júnior W, Mestriner SF, Bulgarelli AF, Mishima SM. O desenvolvimento de competências em atenção básica à saúde: a experiência no projeto Huka-Katu. Ciênc Saúde Coletiva. 2011;
(supl):903-12.
Franco TB, Merhy EE. Programa de Saúde da Família (PSF): Contradições de um programa destinado à mudança do modelo tecnoassistencial In: Merhy EE, Magalhães Júnior HM, Rimoli J, Franco TB, Bueno WS. O trabalho em saúde: olhando e experienciando o SUS no cotidiano. 3.ed. São Paulo: Hucitec; 2006. p. 53-124.
Toassi RFC, Davoglio RS, Lemos VMA. Integração ensino-serviço-comunidade: o estágio na atenção básica da graduação em Odontologia. Educ Rev. 2012; 28(4):223-42.
Trajman A, Assunção N, Venturi M, Tobias D, Toschi W, Brant V. A preceptoria na rede básica da Secretaria Municipal de Saúde do Rio de Janeiro: opinião dos profissionais de Saúde. Rev Bras Educ Méd.2009;33(1):24-32.
Souza AL, Carcereri DL. Estudo qualitativo da integração ensino-serviço em um curso de graduação em Odontologia. Interface (Botucatu). 2011; 15(3):1071-84.
Vendruscolo C, Ferraz F, Prado ML, Kleba ME, Reibnitz KS. Integração ensino-serviço e sua interface no contexto da reorientação da formação na saúde. Interface Comunic Saúde Educ. 2016; 20:1015-25.
Vasconcelos ACF, Stedefeldt E, Frutuoso MFP. Uma experiência de integração ensino-serviço e a mudança de práticas profissionais: com a palavra, os profissionais de saúde. Interface Comunic Saúde Educ. 2016; 20(56):147-58.
Dias HS, Lima LD, Teixeira M. A trajetória da política nacional de reorientação da formação profissional em saúde no SUS. Ciênc Saúde Coletiva. 2013; 18(6):1613-24.
Viana PFS, Adad SJHC, Pedrosa JIS.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).