Academic Society of Dentistry: a literature review
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i1.635Keywords:
Education. Health Education. Dentistry.Abstract
The Academic Society is defined as an extracurricular activity coordinated by students with mentoring and teacher participation, as well as the participation of researchers and health professionals. The members seek to contribute with their experiences, to explore and improve the student’s knowledge about certain subjects. The current study aims to investigate the literature and understanding of the importance and contribution of Academic Societies for the development of dentistry pupils. The following key words were utilized as a search strategy: education, health education, extracurricular activities, academic societies and dentistry. The research was conducted in English, Portuguese and Spanish. The databases utilized were PubMed, Google Scholar, MEDLINE, LILACS and SciELO. A total of 3,552 published articles were found from 2000 to 2017. After applying the defined criteria, only thirty documents were selected and analyzed entirely. The results were arranged into the following four areas: Health, Dentistry, Extracurricular Activities and improvement of the academic curriculum. Based on the research, it was concluded that in spite of the extensive number of articles found, few addressed the topic of the Academic Society. The specific articles emphasized that Academic Societies are beneficial to their participants by improving self-learning, leadership, student relationships and the mutual exchange of knowledge between their participants and the public.
Downloads
References
Fernandes FG, Hortêncio LO, Unterpertinger FV, Waisberg DR, Pêgo-Fernandes PM, Jatene FB. Cardiothoracic Surgery League from University of São Paulo Medical School: twelve years in medical education experience. Rev Bras Cir Cardiovasc. 2010; 25(4):552-8.
Silva JH, Chiochetta LG, Oliveira LFT, Sousa VO. Implantação de uma Liga Acadêmica de Anatomia: desafios e conquistas. Rev Bras Educ Méd. 2015;39(2):310-5.
Van Vaisberg V, Cotrim FP, Ghaffar SA, de Andrade Hara LA, Monteiro RF, Tannuri U, et al. Operation and characteristics of the Academic League of Pediatric Surgery in quaternary center. Rev Méd. 2017;96(4):241-4.
Silva SA, Flores O. Ligas Acadêmicas no processo de formação dos estudantes. Rev Bras Educ Méd. 2015;39(3):410-25.
Dantas AC, Santos MA, Gois MB. Importância da Liga Acadêmica para a formação profissional: aprendendo a trabalhar em equipe. International Nursing Congress. 2017;1(1):1-3.
Sardinha VS, Pires CA, dos Santos IC, Junior JM. A liga acadêmica na formação das equipes multiprofissionais: um relato de experiência. An Congr Bras Med Fam Comunidade, 2013; 12:1041.
Brasil. Resolução CNE/CES nº 4, de 7 de novembro de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Diário Oficial da União. 09 Nov 2001; Seção 1:38.
Bonin JE, Oliveira JG, Nascimento JM, Rezende ME, Stopato SP, Leite IC. Liga Acadêmica de Medicina de Família e Comunidade: instrumento de complementação curricular. Rev APS. 2011; 14(1):50-7.
Bastos ML, Trajman AT, Teixeira EG, Selig L, Belo MT. O papel das ligas acadêmicas na formação profissional. J Bras Pneumol. 2012; 38(6):803-5.
Andreola GM, Brenner FA. O papel das Ligas Acadêmicas de Dermatologia na formação acadêmica. Rev Méd UFPR. 2016;3(2):77-9.
Ramalho AS, Silva FD, Kronemberger TB, Pose RA, Torres MLA,Carmona MJC, et al. Anesthesiology teaching during undergraduation through an Academic League: what is the impact in students’ learning? Rev Bras Anestesiol. 2012; 62:1:63-73
Botelho NM, Ferreira IG, Souza LE. Liga acadêmica de medicina: artigo de revisão. Rev Paraense Med. 2013; 27(4):85-8.
Imakuma ES. As Ligas Acadêmicas no ensino médico. Rev Medicina. 2013;92(4): 271-2.
Goergen DI, Hamamoto Filho PT. Lições aprendidas de um processo para regular a criação de Ligas Acadêmicas. Rev Ciênc Extensão. 2017;13(4):64-76.
Monteiro LL, Cunha MS, Oliveira WL, Bandeira NG, Menezes JV. Ligas acadêmicas: o que há de positivo? Experiência de implantação da Liga Baiana de Cirurgia Plástica. Rev Bras Cirurg Plástica. 2008;
(3):158-61.
Costa RM, Silva JC, Santos MS, Figueiredo FM, Corrêa SP. Liga Acadêmica Baiana de Educação em Saúde Bucal (LABESB): experiência de discentes em Odontologia com educação em saúde bucal. Rev Bras Ciênc Saúde. 2015;17(3):219-26.
Floss M, Júnior AD, Teixeira TP. Liga de Educação em Saúde: Reflexões a partir das vivências dos estudantes de medicina da Universidade Federal de Rio Grande. Rev APS. 2014;17(1):116-119.
Gonçalves RJ, Ferreira EA, Gonalves GG, Lima MC, Ramos-Cerqueira AT, Kerr-Correa F, et al. Quem “Liga” para o Psiquismo na Escola Médica? A experiência da Liga de Saúde Mental da FMB – Unesp. Rev Bras Educ Méd. 2009;33(2):298-306.
Ferreira DA, Aranha RN, Souza MH. Ligas Acadêmicas: uma proposta discente para ensino, pesquisa e extensão. Interagir. 2011;16:47-51.
Santana AC. Ligas acadêmicas estudantis. O médico e a realidade. Rev Medicina. 2012;45(1):96-8.
Silva AS, Rizzante FA, Picolini MM, Campos K, Corrêa CC, Franco EC, et al. Bauru School of Dentistry Tele-Health League: an educational strategy applied to research, teaching and extension among applications in tele-health. J Appl Oral Sci. 2011;19(6):599-603.
Simões RL, Bermudes FA, Andrade HS, Barcelos FM, Rossoni BP, Miguel GP, et al. Trauma leagues: an alternative way to teach trauma surgery to medical students. Rev Col Bras Cir. 2014; 41(4): 297-302.
Magalhães EP, Rechtman R, Barreto V. A liga acadêmica como ferramenta da formação em Psicologia: experiência da LAPES. Psicol Esc Educ. 2015;19(1):135-41.
Silva HS, Galhardoni R, Fratezi FR, Almeida EB, Lima AM. Liga Acadêmica de Gerontologia da EACH/USP: histórico e perspectivas para a atuação do bacharel em Gerontologia. Kairós. 2009;12:131-41.
Torres AR, Oliveira GM, Yamamoto FM, Lima MC. Ligas Acadêmicas e formação médica: contribuições e desafios. Interface Comunic Saúde Educ. 2008;4(27):713-20.
Pêgo-Fernandes PM, Mariani AW. O ensino médico além da graduação: ligas acadêmicas. Diagn Tratamento. 2011;16(2):50-1.
Soares LR, Freitas-Junior R, Ribeiro LZ, Rahal RMS. Iniciação científica na graduação: experiência da Liga da Mama da Universidade Federal de Goiás. Rev Bras Mastol. 2017;27(1):21-5.
Hamamoto Filho PT, Villas-Bôas PJ, Corrêa FG, Muñoz GO, Zaba M, Venditti VC, Schellini SA. Normatização da abertura de ligas acadêmicas: a experiência da Faculdade de Medicina de Botucatu. Rev Bras Educ Méd. 2010;34(1):160-7.
Hamamoto Filho PT. Ligas Acadêmicas: motivações e críticas a propósito de um repensar necessário. Rev Bras Educ Med. 2011;35(4):535-43.
Queiroz SJ, Azevedo RL. A importância das ligas acadêmicas na formação profissional e promoção de saúde. Frag Cultura. 2014;24:73-8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).