Skills development in the education of Dental students: the contribution of occupational therapy and psychology

Authors

  • Isabel Cristina Luck Coelho de Holanda Universidade de Fortaleza
  • Luara da Costa França Universidade de Fortaleza
  • Sandra Helena de Carvalho Albuquerque Universidade de Fortaleza
  • Veruska Gondim Fernandes Universidade de Fortaleza
  • Sharmênia de Araújo Soares Nuto Universidade de Fortaleza; Fundação Oswaldo Cruz – Ceará https://orcid.org/0000-0002-4763-6773

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i1.661

Keywords:

Teaching. Higher education. Students, Dental.

Abstract

This paper reports the experience of a School of Dentistry in the development of psychomotor, cognitive, and social skills of students, based on the interprofessional collaborative practice between the areas of dentistry, psychology and occupational therapy. It describes the diagnosis and follow-up of the development of these skills in compulsory curricular activities (curricular units) and non-compulsory ones (Project for Follow-up of Dentistry Technical Competences, known as PACTO). It was verified that, in addition to the pioneering curricular insertion of psychology and occupational therapy in the development of skills for dental praxis, this experience renders the psychomotor, cognitive, and social aspects of the teaching-learning process in Dentistry noticeable for teachers, students, and the academic community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel Cristina Luck Coelho de Holanda, Universidade de Fortaleza

Docente do Curso de Odontologia da Universidade de Fortaleza. Terapeuta Ocupacional

Luara da Costa França, Universidade de Fortaleza

Docente do Curso de Odontologia da Universidade de Fortaleza. Doutoranda em Psicologia na Universidade Federal do Ceará

Sandra Helena de Carvalho Albuquerque, Universidade de Fortaleza

Docente do Curso de Odontologia da Universidade de Fortaleza, Mestre em Saúde Pública

Veruska Gondim Fernandes, Universidade de Fortaleza

Docente do Curso de Odontologia da Universidade de Fortaleza, Mestre em Saúde Coletiva, Psicóloga

Sharmênia de Araújo Soares Nuto, Universidade de Fortaleza; Fundação Oswaldo Cruz – Ceará

Docente do Curso de Odontologia da Universidade de Fortaleza. Pesquisadora em Saúde Pública da Fundação Oswaldo Cruz – Ceará

References

Cavalcanti A, Silva e Dutra FCM, Elui VMC. Estrutura da prática da Terapia Ocupacional: domínio & processo. Rev Ter Ocup Univ São Paulo. 2015; 26 (ed. especial): 1-49.

Rosa Neto F. Manual de avaliação motora. 2 ed. Florianópolis: DIOESC; 2014.

Tabaquim MLM. Desenvolvimento cognitivo. In: Rodrigues SD, Azoni CAS, Ciasca SM. (Org.). Transtornos do desenvolvimento: da identificação precoce às estratégias de intervenção. Ribeirão Preto: Book Toy; 2014. p. 75-84.

Del Prette ZAP, Del Prette A. Psicologia das habilidades sociais: terapia e educação. Petrópolis: Vozes; 2000.

Bock AMB. Psicologias: uma introdução ao estudo da psicologia. 13 ed. São Paulo: Saraiva; 2003.

Gonçalvez MGM. Psicologia, subjetividade e política públicas. São Paulo: Cortez; 2010.

Benzaquen GP, Moreci PR. Capacitação do médico para comunicar más notícias à criança. Rev Bras Educ Méd. 2008; 32(4):468-73.

Noro LRA, Nuto SAS, Moreira TP, Moura KS, Novais PMR. Projeto pedagógico: a construção coletiva. In: Noro LRA, org. Curso de Odontologia da UNIFOR: 10 anos ensinando e aprendendo. Fortaleza: Universidade de Fortaleza, 2005.

Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal; 1988.

Código de ética (2012). Código de ética odontológico. Rio de Janeiro, RJ: Conselho Federal de Odontologia; 2012.

Nestel D, Tierney T. Role-play for medical students learning about communication: guidelines for maximising benefits. BMC Med Educ. 2007; 7(3):1-9.

Pico BF, Kopp MS. Paradigm shifts in medical and dental education: Behavioral sciences and behavioral medicine. Eur J Dent Educ. 2004;8(1): 25-31.

Veerkamp JSJ, Gruythuysen RJM, Van Amerongen WE, Hoogstraten J, Weerhijm KL. (1995). Dentist’s ratings of child dental-patients’ anxiety. Commun Dent Oral Epidemiol. 1995; 23(6):356-9.

Guimaraes J. Relações paciente-profissional, o evento central das ciências da saúde. In: Marcucci G. Fundamentos de Odontologia – Estomatologia. 2 ed. Santos: VitalBook, 2014. p. 39-58.

Miyadahira AMK. Capacidades motoras envolvidas na habilidade psicomotora da técnica de ressuscitação cardiopulmonar: subsídios para o processo ensino-aprendizagem. Rev Esc Enferm USP. 2001; 35(4):366-73.

Published

10-07-2019

How to Cite

Holanda, I. C. L. C. de, França, L. da C., Albuquerque, S. H. de C., Fernandes, V. G., & Nuto, S. de A. S. (2019). Skills development in the education of Dental students: the contribution of occupational therapy and psychology. Revista Da ABENO, 19(1), 40–48. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i1.661

Issue

Section

Article