Health education in the adolescent segment from the perspective of active teaching-learning methodologies

Authors

  • Maria Inês Miranda Pacheco Universidade Federal de Uberlândia
  • Liliane Parreira Tannús Gontijo Universidade Federal de Uberlândia https://orcid.org/0000-0002-5762-1591
  • Marisa Aparecida Elias Universidade Federal de Uberlândia
  • Daniella Aparecida de Sousa Alves Universidade federal de Uberlândia
  • Eduarda Franco Rocha Gonçalves Universidade Federal de Uberlândia
  • Isabel Cristiane de Noronha Universidade Federal de Uberlândia
  • Thiago Artur de Morais Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i3.704

Keywords:

Adolescents. Health Education. Learning.

Abstract

This study addressed the practice of health education, with emphasis on oral self-care and based on Active Teaching-Learning Methodologies (ATLM). The active methodologies present, among their characteristics, displacement of protagonism from the educator to the student, encouraging their insertion as the main responsible for their learning. It aimed to interact, discuss and promote health and self-care, with emphasis on oral health, according to the reality of the group of adolescents within the context of the Brazilian Unified Health System. The study included two workshops, involving participation of 40 adolescents, on different and sequenced days. It focused on the reflection of daily life, interests, needs and the social and cultural contexts of adolescents, aiming to stimulate a process of deconstruction/construction of knowledge, providing the search for new and different knowledge. The reported experience of educational practice was positively evaluated in the perception of students, and facilitated the dialogue and interaction between mediators and adolescents. There was intense participation of adolescents during the workshops and critical reflection on healthcare, related to life problems. The educational practice promoted the construction of shared possibilities in dealing with daily adversities and family conflicts, as it proved to be successful and full of critical-reflexive potentialities in health decision-making, according to adolescents’ standpoint.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Inês Miranda Pacheco, Universidade Federal de Uberlândia

Mestranda de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Saúde Ambiental e Saúde do Trabalhador da Universidade Federal de Uberlândia - MG.

Liliane Parreira Tannús Gontijo, Universidade Federal de Uberlândia

Professora Doutora Titular da área de Odontologia Preventiva e Social da Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Uberlândia- MG.  

Marisa Aparecida Elias, Universidade Federal de Uberlândia

Professora Doutora Titular da Escola Técnica de Saúde da Universidade Federal de Uberlândia – MG.

Daniella Aparecida de Sousa Alves, Universidade federal de Uberlândia

Residente da Área de Concentração em Saúde Coletiva do Programa de Residência em Área Profissional da Saúde da Faculdade de Medicina Universidade Federal de Uberlândia – MG.

Eduarda Franco Rocha Gonçalves, Universidade Federal de Uberlândia

Residente da Área de Concentração em Saúde Coletiva do Programa de Residência em Área Profissional da Saúde da Faculdade de Medicina Universidade Federal de Uberlândia – MG.

Isabel Cristiane de Noronha, Universidade Federal de Uberlândia

Residente da Área de Concentração em Saúde Coletiva do Programa de Residência em Área Profissional da Saúde da Faculdade de Medicina Universidade Federal de Uberlândia – MG.

Thiago Artur de Morais, Universidade Federal de Uberlândia

Residente da Área de Concentração em Saúde Coletiva do Programa de Residência em Área Profissional da Saúde da Faculdade de Medicina Universidade Federal de Uberlândia – MG.

References

Baldoino LS, Silva SMN, Ribeiro AMN, Ribeiro EKC. Educação em saúde para adolescentes no contexto escolar: um relato de experiência. Rev Enferm UFPE on line. 2018:12(4):1161-7.

Ramos FRS, Heidemann ITSB, Cardoso J. Saúde do Adolescente. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2010. [Acesso em 04 de jun. 2018]. Disponível em: file:///C:/Users/dgp/Down loads/MOD%2010%20(1).pdf

Bub MBC, Medrano C, Silva CD, Wink S, Liss PE, Santos EKA. A noção de cuidado de si mesmo e o conceito de autocuidado na enfermagem. Texto Contexto Enferm. 2006:15 (Esp): 152-7.

Orem DE. Nursing: concepts of practice. 4th ed. St Louis (USA): Mosby Year Book Inc.; 1991.

Pinto RS, Leal DL, Santos JS, Roncalli AG. Projeto SB Minas Gerais 2012: Pesquisa das condições de saúde bucal da população mineira – métodos e resultados principais. Arq Odontol. 2018: 54:(e14):1-11.

Thomson WM, Locker D, Poulton R. Incidence of dental anxiety in young adults in relation to dental treatment experience. Comm Dent Oral Epidemiol. 2000: 28(4):289-94.

Figueiredo MC, Garcia M, Barone DAC, Oliveira R, Lurmmerz G. Gamificação em saúde bucal: experiência com escolares de zona rural. Rev ABENO. 2015: 15(3):98-108.

Alves MNT, Marx M, Bezerra MMM, Landim JMM. Metodologias pedagógicas ativas na educação em saúde. Id on Line Rev Psic. 2017:10(33) supl 2:339-46.

Santos JS, Andrade RD, Mello DF, Maia MAC. Educação em saúde na adolescência: contribuições da Estratégia Saúde da Família. Rev Soc Bras Enferm Ped. 2014:14(1): 20-6.

Simon E, Jezine E, Vasconcelos EM, Ribeiro KSQS. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem e educação popular: encontros e desencontros no contexto da formação dos profissionais de saúde. Interface Comunic Saúde Educ. 2014:18(supl 2):1355-64.

Figueiredo MFS, Neto JFR, Leite MTS. Modelos aplicados às atividades de educação em saúde. Rev Bras Enferm. 2010;63 (1):117-21.

Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 33ª ed. São Paulo: Paz e Terra; 2006.

Dantas TM, Machado MFAS, Marinho MNABS, Silva BT, Alencar DL, Barbosa LA. Educação em Saúde como Ferramenta na Saúde Sexual do Adolescente. Cad Cult Ciência. 2010; 1(2):12-22.

Bardin L. Análise de Conteúdo. 4ª ed. Lisboa: Edições 70; 2011.

Freitas, R. 7 Coisas que você deveria Saber sobre os Adolescentes. [Acesso em 26 de jan. 2018]. Disponível em: https://www.youtube. com/watch?v=yEGiBq-tzAY

Fonseca AD, Gomes VLO, Teixeira KC. Percepção de adolescentes sobre uma ação educativa em orientação sexual realizada por acadêmicos (as) de enfermagem. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2010;14(2):330-7.

Monteiro EMLM, Vieira NFC. Educação em Saúde a partir de Círculos de Cultura. Rev Bras Enferm. 2010;63(3):397-403.

Ferreira MA. A educação em saúde na adolescência: grupos de discussão como estratégia de pesquisa e cuidado-educação. Texto Contexto Enferm. 2006;15(2):205-11.

Vygotsky LS. A formação Social da Mente. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes; 1994.

Peron SI, Guimarães LS, Souza LK. Amizade na adolescência e a entrada na universidade. Estud Pesqui Psicol. 2010;10(3):664-81.

Buendgens BB, Zampieri AMFM. A adolescente grávida na percepção dos médicos e enfermeiros da atenção básica. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2012;16(1):64-72.

Gomes AP, Coelho UCD, Cavalheiro PO, Gonçalvez CAN, Rôças G, Batista RS. A Educação Médica entre mapas e âncoras: a aprendizagem significativa de David Ausubel, em busca da Arca Perdida. Rev Bras Educ Méd. 2008;32(1):105-11.

Mitre SM, Batista RS, Mendonça JMG, Pinto NMM, Meirelles CAB, Porto CP et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciênc Saúde Coletiva. 2008;13(supl2):2133-44.

Published

23-11-2019

How to Cite

Pacheco, M. I. M., Gontijo, L. P. T., Elias, M. A., Alves, D. A. de S., Gonçalves, E. F. R., de Noronha, I. C., & de Morais, T. A. (2019). Health education in the adolescent segment from the perspective of active teaching-learning methodologies. Revista Da ABENO, 19(3), 37–49. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i3.704

Issue

Section

Article