Reorientation of the Dentistry internship in the SUS based on the criticality of preceptors

Authors

  • Cristina Berger Fadel Universidade Estadual de Ponta Grossa
  • Eduardo Bauml Campagnoli Universidade Estadual de Campinas
  • Marcos Cezar Pomini Universidade Estadual de Campinas http://orcid.org/0000-0001-8129-7165
  • Karine Leticia da Silva Universidade Estadual de Campinas
  • Alessandra de Souza Martins Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i4.765

Keywords:

Preceptorship. Education, Higher. Unified Health System.

Abstract

Dental preceptors have a key influence on trainees’ professional and personal development. Because the preceptor spends a great deal of time in contact with the student, they can help in identifying the main limitations of the curricular internship in the Unified Health System (SUS). The aim of this study was to disclose critical perceptions of dental preceptors in the SUS, focusing on the curricular change of an undergraduate dentistry program. An exploratory, descriptive and qualitative study was carried out with all preceptors (n = 8) of this dentistry program. The information was gathered through a focus group interview, and the data were transcribed and categorized using thematic analysis. From the analysis, four dimensions emerged: Organizational Structure, Student Profile, Health Service and Performance of the Mentor Teacher. The preceptors investigated assume the importance of the internship for the integration between academia and service. However, their perceptions are rooted in the biologicist model, which suggests a huge challenge to current public policies and, in particular, to the curricular change in dentistry programs, centered on the integrality of human attention and a humanist, critical and reflexive approach in health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Berger Fadel, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Cirurgiã-dentista. Doutora em Odontologia Social e Preventiva – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP. Professora adjunto do departamento de odontologia da Universidade Estadual de Ponta Grossa, UEPG.

Eduardo Bauml Campagnoli, Universidade Estadual de Campinas

Cirurgião-dentista. Doutor em Estomatopatologia pela Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP. Professor adjunto do departamento de odontologia da UEPG.

Marcos Cezar Pomini, Universidade Estadual de Campinas

Cirurgião-Dentistas. Mestrando em Clínica Odontológica na Faculdade de Odontologia de Piracicaba - Universidade Estadual de Campinas

Karine Leticia da Silva, Universidade Estadual de Campinas

Cirurgiã-dentista. Mestranda em Odontologia na UEPG.

Alessandra de Souza Martins, Universidade Estadual de Campinas

Cirurgiã-dentista. Doutora em odontologia pela UEPG. Professora colaboradora do Departamento de Odontologia da UEPG. 

References

Warmling CM, Rossoni E, Hugo FN, Toassi RFC, Lemos VA, Slavutzki SMB, et al. Estágios curriculares no SUS: experiências da Faculdade de Odontologia da UFRGS. Rev ABENO.2011;11(2):63-70.

Dias HS, Lima LD, Teixeira M. A trajetória da política nacional de reorientação da formação profissional em saúde no SUS. Ciênc Saúde Coletiva. 2013;18(6):1613-24.

Moimaz SAS, Wakayama B, Garbin AJI, Garbin CAS, Saliba NA. Análise situacional do estágio curricular supervisionado nos cursos de graduação em Odontologia no Brasil: uma questão de interpretação. Rev ABENO. 2016;16(4):19-28.

Botti SHO, Rego S. Processo ensino-aprendizagem na residência médica. Rev BrasEduc Med. 2010;34(1):132-40.

Barreto VHL, Monteiro ROS, Magalhães GSG, Almeida RCC, Souza LN. Papel do Preceptor da Atenção Primária em Saúde na Formação da Graduação e Pós-Graduação da Universidade Federal de Pernambuco – um Termo de Referência. Rev Bras Educ Med. 2011;35(4):578-83.

Bispo EPF, Tavares CHF, Tomaz JMT. Interdisciplinaridade no ensino em saúde: o olhar no preceptor na saúde da família. Interface (Botucatu). 2014;18(49):337-50.

Merton RK, Fisk M, Kendall PL. (1956) The Focused Interview. A Manual of Problems and Procedures. Glencoe, IL: Free Press.

Werneck MAF, Senna MIB, Drumond MM, Lucas SD. Nem tudo é estágio: contribuições para o debate. Ciênc saúde coletiva. 2010;15(1):221-31.

Associação Brasileira de Ensino Odontológico. Diretrizes da ABENO para a definição do estágio supervisionado nos cursos de Odontologia. Rev ABENO. 2002;2(1):39.

Ministério da Educação (Brasil). Resolução CNE/CES 3, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União 4 mar 2002; Seção 1.

Conselho Federal de Odontologia (Brasil). Resolução CFO-63/2005. Aprova a Consolidação das Normas para Procedimentos nos Conselhos de Odontologia. Diário Oficial da União 19 abr 2005; Seção 1.

Rocha PF, Warmling C, Toassi R, Preceptoria como modalidade de ensino na saúde: atuação e características do preceptor cirurgião-dentista da atenção primária. Rev Saberes Plurais - Educação na Saúde. 2016; 1(1):96-102.

Schimith MD, Lima MADS. Acolhimento e vínculo em uma equipe do Programa Saúde da Família. Cad Saude Publica. 2004;20(6):1487-94.

Neco HVPC, Oliveira FD, Florêncio E, Moreira AR, Valério CONS, Santos PR, Samary EGB, Antunes MBC. A integração ensino-serviço na qualificação da atenção básica. Rev Ciênc Med Pernamb. 2011;7(3):36-50.

Sousa DP, Nunes MF. Percepção dos Preceptores Cirurgiões-dentistas sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais. Atas CIAQ2014. 2014;2(1):40-5.

Casate JC, Correa AK. A humanização do cuidado na formação dos profissionais de saúde nos cursos de graduação. Rev Esc Enferm. 2012;46(1):219-2.

Masetto MT, Prado, AS. Processo de avaliação da aprendizagem em curso de Odontologia. Rev ABENO. 2004;4(1):48-56.

Epstein I, Carlin K. Ethical concerns in the student/preceptor relationship: a need for change. Nurse Educ Today. 2012;32(8):897-902.

Toassi RFC, Davoglio RS, Lemos VMA. Integração Ensino-Serviço-Comunidade: o Estágio na atenção básica da graduação em Odontologia. Educ Rev. 2012; 28(4):223-42.

Grande IMP, Prochnow R, Saab R, Pizzatto E. Desafios na formação do Cirurgião-Dentista para o SUS. Rev ABENO. 2016;16(3):2-6.

Dias BVB, Almeida JR, Maia JPP. Avaliação no estágio: percepções dos alunos de um curso de Enfermagem do interior do estado de São Paulo. REAS. 2016;8(3):913-19.

Finkler M, Caetano JC, Ramos FRS. Integração “ensino-serviço” no processo de mudança na formação profissional em Odontologia. Interface (Botucatu). 2011;15(39)-1053-70.

Luz GW, Toassi RFC. Percepções sobre o preceptor cirurgião-dentista da Atenção Primária à Saúde no ensino da Odontologia. Rev ABENO. 2016;16(1):2-12.

Santos KT, Ferreira L, Batista RJ, Bitencourt KTF, Araújo RP, Carvalho RB. Percepção discente sobre a influência de estágio extramuros na formação acadêmica odontológica. Rev Odontol UNESP. 2013;42(6):420-5.

Published

27-12-2019

How to Cite

Fadel, C. B., Campagnoli, E. B., Pomini, M. C., Silva, K. L. da, & Martins, A. de S. (2019). Reorientation of the Dentistry internship in the SUS based on the criticality of preceptors. Revista Da ABENO, 19(4), 2–12. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i4.765

Issue

Section

Article