Scientific mentorship, academic experiences and undergraduate performance of Dentistry and Medicine students

Authors

  • Clara Letícia da Costa Carvalho Faculdade São Leopoldo Mandic, Campinas, SP, Brasil
  • Gabriela Victorelli Faculdade de Ciências Médicas da Universidade de Campinas FCM-UNICAMP.
  • Rui Barbosa de Brito Junior Faculdade São Leopoldo Mandic
  • Almenara de Souza Fonseca Silva Faculdade São Leopoldo Mandic
  • Luciane Zanin Faculdade São Leopoldo Mandic
  • Flávia Martão Flório Faculdade São Leopoldo Mandic

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i4.837

Keywords:

Scientific Research. Academic Achievement. Professional Education.

Abstract

The Scientific Mentorship Program (SMP) seeks to foster vocational aims and encourage the development of scientific thought in undergraduate students, and participation in the program has been found to have a positive impact on the performance coefficient (PC) of Dentistry students, but not in students from the Medicine course. The present observational study was therefore conducted to identify the personal, contextual and vocational aspects of the academic experiences of Medicine and Dentistry students, which may have influenced this finding.  A total of 123 students participated in the study, of whom 74 (60.2%) were from the Dentistry (D) course and 49 (39.9%) from the Medicine (M) course.  The short version of the Student Academic Experience Questionnaire (or QVA-r) was applied (54 questions/Likert Scale responses). The data were tabulated and submitted to statistical analysis using the Student’s t-test (α=5%). The main results revealed that the career, study and institutional dimensions differed between the groups, with higher mean scores obtained by the students of the Medicine course in the career dimension (M=4.1±0.6a; D=3.8±0.4b). Higher scores were obtained for students from the Dentistry course in the study (M=3.6±0.5 b; D=3.9±0.7a) and institutional (M=3.7±0.2 b; D=4.1±0.2a) dimensions. There was no difference between the courses in the personal and interpersonal dimensions, or in the overall QVAr score. It was concluded that different academic experiences may have influenced the contrasting impact of the SMP on the PC of the Dentistry and Medicine students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clara Letícia da Costa Carvalho, Faculdade São Leopoldo Mandic, Campinas, SP, Brasil

Aluna de graduação em Odontologia

Gabriela Victorelli, Faculdade de Ciências Médicas da Universidade de Campinas FCM-UNICAMP.

Doutoranda no programa de Clinica Médica, área de concentração Ensino em Saúde

Rui Barbosa de Brito Junior, Faculdade São Leopoldo Mandic

Professor na área de Histologia, curso de Odontologia e de Medicina

Almenara de Souza Fonseca Silva, Faculdade São Leopoldo Mandic

Professora do curso de graduação em Odontologia da Faculdade São Leopoldo Mandic

Luciane Zanin, Faculdade São Leopoldo Mandic

Professora do curso de graduação e pós graduação em Odontologia da Faculdade São Leopoldo Mandic

Flávia Martão Flório, Faculdade São Leopoldo Mandic

Professora do curso de graduação e pós graduação em Odontologia da Faculdade São Leopoldo Mandic

References

Massi LQ, Queiroz SLL. Studies on undergraduate research in Brazil: a review. Rev Eletr Cad Pesqui. 2010;40(139):173-97.

Gorgens JB. Avaliação da produção científica dos egressos, bolsistas e não bolsistas de iniciação científica, do curso de medicina da Universidade Federal de Minas Gerais, de 1994 a 1999, pelo currículo Lattes (tese) Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais; 2007.

Machineski RS, Machado ACTA, Silva RTM. A importância do estágio e do programa de iniciação científica na formação profissional e científica. Enciclop Biosf. 2011;7(13):1562-74.

Nardini EF, Turssi CP, Fonseca Silva AS, Flório FM. Política de estímulo à iniciação científica: impacto no coeficiente de rendimento de graduandos em Odontologia. Rev ABENO. 2019;19(1):33-9.

Nardini EF, Flório FM. Acompanhamento de ingressantes e egressos do programa de iniciação científica da Faculdade São Leopoldo Mandic. In: Seminário de Iniciação Científica; 2017 out 3; Campinas.

Cunha SM, Carrilho DM. O processo de adaptação ao ensino superior e o rendimento acadêmico. Psicol Esc Educ. 2005;9(2):215-24.

Soares AB, Francischetto V, Dutra BM, Miranda JM, Nogueira C, Leme VR, Araújo AM, Almeida LS. O impacto das expectativas na adaptação acadêmica dos estudantes no Ensino Superior. PsicoUSF. 2014; 19(1):49-60.

Monteiro MC, Soares AB. Adaptação acadêmica de estudantes cotistas e não cotistas. Rev Bras Orient Profiss. 2018 19(1):51-60.

Igue ÉA, Bariani ICD, Milanesi PVB. Vivência acadêmica e expectativas de universitários ingressantes e concluintes. PsicoUSF. 2008; 13(2):155-64.

Noronha APP, Martins DDF, Gurgel MGDA, Ambiel RAM. Estudo correlacional entre interesses profissionais e vivências acadêmicas no ensino superior. Psicol Esc Educ. 2009; 13(1):143-54.

Soares AB, dos Santos Mello TV, Baldez MDOM. Vivências acadêmicas em estudantes universitários do Estado do Rio de Janeiro. Interação Psicol. 2011;15(1):59-69.

Granado JIF, Santos AAA, Almeida LS, Soares AP, Guisande MA. Integração académica de estudantes universitários: contributos para a adaptação e validação do QVA-r no Brasil. Psicol Educ. 2005;4(2):31-41.

Bastos F, Martins F, Alves M, Terra M, Lemos CS. A Importância da Iniciação Científica para os alunos de graduação em Biomedicina. Rev Eletr Novo Enfoque. 2010;11(11):61-6.

Boyle SE, Cotton SC, Myint PK, Hold GL. The influence of early research experience in medical school on the decision to intercalate and future career in clinical academia: a questionnaire study. BMC Med Educ. 2017;17(1):245.

Chisini LA, Silva HG, Nóbrega KHS, Conde MCM, Corrêa MB, Demarco FF. Análise descritiva dos trabalhos de conclusão de curso da Faculdade de Odontologia. Rev ABENO. 2017;17(1):8-15.

Almeida LS, Ferreira JÁ, Soares AP. Questionário de Vivências Académicas (QVA e QVA-r). In: MM Gonçalves, MR Simões, LS Almeida, Machado C. Avaliação psicológica: Instrumentos validados para a população portuguesa. 2003.

Polydoro SAJ, Azzi RG Autorregulação da aprendizagem na perspectiva da teoria sociocognitiva: introduzindo modelos de investigação e intervenção. Psic Educ. 2009. 29(2):75-94.

Fior CA, Mercuri E. Envolvimento acadêmico no ensino superior e características do estudante. Rev Bras Orient Profiss. 2018;19(1):85-95.

Ferreira NP, Ferreira AP, Freire MCM. Mercado de trabalho na odontologia: contextualização e perspectivas. Rev Odontol UNESP. 2013;42(4):304-9.

Tinto V. Through the eyes of students. J Coll Student Ret. 2017;19(3):254-69.

dos Anjos DRL, Aguilar-da-Silva RH. Questionário de Vivências Acadêmicas (QVA-R): avaliação de estudantes de medicina em um curso com currículo inovador. Avaliação. 2017;22(1):105-23.

San Martin A, Chisini L, Martelli S, Sartori L, Ramos E, Demarco F. Distribution of dental schools and dentists in Brazil: an overview of the labor market. Rev ABENO. 2018;18(1):63-73.

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria n. 267/GM, de 06 março de 2001. Define as Diretrizes e Normas da inclusão das ações de saúde bucal no PSF. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília (DF); 2001 mar 7; Seção 1:67. [Acesso em 21/08/2018]. Disponível em: https://www. nescon.medicina.ufmg.br/biblioteca/

Silveira Filho AD. A Saúde Bucal no PSF: o desafio de mudar a prática. Rev Saúde Família. 2002; 6:36-43.

Silva CV, Spiger V, Amante CJ. Perfil e expectativas profissionais de concluintes do curso de graduação em Odontologia da Universidade Federal de Santa Catarina. Rev ABENO. 2018; 18(3):35-42.

Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES nº 116/2014, de 20 de junho de 2014: diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em medicina. Brasília: Ministério da Educação; 2014.

Hunt D, Migdal M, Waechter DM, Barzansky B, Sabalis RF. The variables that lead to severe action decisions by the liaison Committee on Medical Education. Acad Med. 2016;91(1):87-93.

SAEME. Sistema de Acreditação de Escolas Médicas. Instrumento de Avaliação do SAEME; 30 jun. 2015. [Acesso em 21/08/2018]. Disponível em: http://saeme.org.br/images/saeme_instrumento_final.pdf.

Published

27-12-2019

How to Cite

Carvalho, C. L. da C., Victorelli, G., Brito Junior, R. B. de, Silva, A. de S. F., Zanin, L., & Flório, F. M. (2019). Scientific mentorship, academic experiences and undergraduate performance of Dentistry and Medicine students. Revista Da ABENO, 19(4), 13–21. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i4.837

Issue

Section

Article