Development of scientific thinking in first-year Dentistry students at two Latin-American universities
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i2.857Keywords:
Scientific Methodology. Education. Asociación de Universidades del Grupo Montevideo.Abstract
The aim of this study was to analyze the development of scientific thought in undergraduate first year students, who participated of a scientific methodology classroom at the beginning of the dental career in two Latin American universities (Brazil y Argentina). The sample consisted of 144 students. Although the inclusion of the training process for scientific thought in first year students of the dental careers of the two universities analyzed was detected, a more complete, gradual and complex competence development is required for the achievement of established guidelines by the two universities for a professional dentist.
Downloads
References
Amâncio AM. Inserção e atuação de jovens estudantes no ambiente científico: interação entre ensino e pesquisa. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, 2004.
Merideidy PV, Suarez MG, Moreno CAC. Actitud en estudiantes de Ciencias de la Salud hacia el conocimiento científico. Rev Cienc Salud. 2013;11(1):83-91.
UNESCO. Declaração de Santo Domingo: a ciência para o século XXI; uma visão nova e uma base de ação. Conferência Mundial sobre Ciências. Santo Domingo,1999.
Pineda EB, Canales FH, Alvarado EL. La enseñanza del metodo cientifico en la formación basica del profesional de salud. Educ Med Salud. 1987;21(3):243-55.
Pérez EGB. La investigación educacional: una necesidad para el desarrollo. Rev Medica Electron. 2011;33(2):252–3.
Cervo AL, Bervian PA. Metodologia científica. 3. ed. Braga JM, editor. São Paulo: McGraw-Hill; 1983. 3-20 p.
Lakatos EM, Marconi M de A. Metodologia Científica. 1 ed. São Paulo: Atlas, 1986.
Yuni JA, Urbano CA. Técnicas para Investigar: recursos metodológicos para la preparación de proyectos de investigación. 1 ed. Córdoba: Brujas, 2014.
Moreno X. Research training in dental undergraduate curriculum in Chile. J Oral Res. 2014;3(2):95-9.
Asociación de Universidades Grupo Montevideo. Programa ESCALA de Estudiantes de Posgrado de AUGM. 2016 Available from: http://grupomontevideo.org
Shirahatti R V, Sura S, Sumanthprasad GR, Khurana L. Dental students research inventory: a questionnaire to assess research challenges and opportunities. J Dent Educ. 2010;74(12):1308–18.
Brasil. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia. Brasília: Diário Oficial da União, 2002.
Brasil. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES 3: Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União. Brasília, 2002.
Depaola D, Howell H, Baker CG, Boy-lefevre ML, Hull P, Holmstrup P, et al. Research and the Dental student. Eur J Dent Educ. 2002;6(3):45-51.
Pineda EB, Canales FH, Alvarado ELS. La enseñanza del método científico en la formación básica del profesional de salud. Educ Med Salud. 1987;21(3):243-55.
Cassiani SH de B, Rodrigues LP. O ensino da metodologia científica em oito escolas de Enfermagem da região Sudeste. Rev Latino-am Enfermagem. 1998;6(2):73-81.
Scott JE, Vries J, Iacopino AM. 25-year Analysis of a Dental undergraduate research training program (BSc Dent) at the University of Manitoba Faculty of Dentistry. J Dent Res. 2008;87(12):1085-8.
Iacopino AM, Pryor ME. The Effect of NIDCR R25 Grant Support on the curriculum and culture of a research non-intensive. J Dent Res. 2007;86(7):581-5.
Oliveira NA, Alves LA, Luz MR. Iniciação Científica na graduação: o que diz o estudante de Medicina?. Rev Bras Educ Med. 2008;32(3):309-14.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).