Active methodologies used as pedagogic strategy to promote teaching-learning in Dentistry: report of experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i2.865

Keywords:

Teaching. Learning. Dentistry.

Abstract

Traditionally, teaching and learning of Dentistry courses in Brazil have focused on the development of scientific knowledge and technical skills inherent to the profession. However, when considering the demands of today’s society, the importance of providing undergraduate Dentistry students with integral, holistic, and competence-based training that goes beyond the profession’s technical requirements becomes clear. This article reports the experience of applying active methodologies, including playful activities, as a pedagogic strategy for the promotion of teaching and learning, based on competence-based training, in the Stomatology course at the Dental School of the Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), Curitiba, Brazil. According to undergraduate students’ reports, it was concluded that such active methodologies could be used as a complementary pedagogic strategy for teaching and learning in Dentistry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Soraya de Azambuja Berti Couto, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Escola de Ciências da Vida, Curso de Odontologia.

Paulo Henrique Couto Souza, Pontifícia Universidade Católica do Paraná.

Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Escola de Ciências da Vida, Curso de Odontologia.

References

Valente, JA. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar 2014; Edição especial (4):79-97.

Araújo, IS; Mazur, E. Instrução pelos colegas e ensino sob medida: uma proposta para o engajamento dos alunos no processo de ensino-aprendizagem de Física. Cad Bras Ens Fís. 2013; 30(2):362-84.

Morán, J. Mudando a educação com metodologias ativas. 2015 Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiá-ticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II.

Prince, M. Does active learning work? A review of research. J Engr Education. 2004; 93(3):223-31.

Competencies for the New General Dentist (As approved by the 2008 ADEA House of Delegates). J Dent Educ 2011, 75(7), 932-935.

Spricigo, CB. Estudo de caso como abordagem de ensino. Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2014. [Acesso em 20 dez. 2018]. Disponível em: https://www.pucpr.br/wp-content/uploads/ 2017/10/estudo-de-caso-como-abordagem-de-ensino.pdf

Rocha, EF. Metodologias ativas: um desafio além das quatro paredes da sala de aula. 2012. [Acesso em 20 dez. 2018]. Disponível em: http://www.abed.org.br/arquivos/ Metodologias_Ativas_alem_da_sala_de_aula_Enilton_Rocha.pdf

Dahms, ML. Problem based learning in engineering education. Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2018. [Acesso em 20 dez. 2018]. Disponível em: https://www.pucpr.br/wp-content/uploads/ 2017/10/artigo-pbl.pdf

Almeida, ECS; Venúscolo, DMS; Júnior, WM. A conformação da Odontologia enquanto profissão: uma revisão bibliográfica. RBO. 2002; 59(6):370-3.

Saliba, NA; Moimaz, SA; Garbin, CA; Diniz, DG. Dentistry in Brazil: its history and cirrent trends. J Dent Educ. 2009; 73(2):225-31.

Scavuzzi, AIF; Gouveia, CVD; Carcereri, DL; Veeck, EB; Ranali, J; Costa, LJ; Morita, MC; Araújo, ME. Rev ABENO. 2015; 15(3):109-13.

Queiroz, MG; Dourado, LF. Ensino da Odontologia no Brasil: uma leitura com base nas recomendações e nos encontros internacionais da década de 1960. Histo Ciênc Saúde. Manguinhos. 2009; 16(4):1011-26.

Veiga, IPA (Org). Técnicas de ensino: por que não? 21ed. Campinas, SP: Papirus, 2011.

Kibble, JD; Bellew, C; Asmar, A; Barkley, L. Team-based learning in large enrollment classes. Adv Physiol Educ. 2016; 40: 435-42.

William, D; Hendricson, WD; Cohen PA. Future directions in dental school curriculum, teaching, and learning. American Association of Dental Schools. 75th Anniversary Summit Conference, p. 1-25.

Published

10-09-2019

How to Cite

Couto, S. de A. B., & Couto Souza, P. H. (2019). Active methodologies used as pedagogic strategy to promote teaching-learning in Dentistry: report of experience. Revista Da ABENO, 19(2), 91–100. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i2.865

Issue

Section

Article