Academic tuition: perceptions of students and professors concerning pedagogical practice in dental education

Authors

  • Raul Elton Araújo Borges Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Bruno Cesar de Vasconcelos Gurgel Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Maria Cristina dos Santos Medeiros Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Patrícia dos Santos Calderon Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v20i1.901

Keywords:

Education, Dental. Faculty, Dental. Staff Development.

Abstract

This study aimed to evaluate the role of academic tuition and the challenges related to this pedagogical practice during academic education in Dentistry, considering the perception of professors and students. This is a quantitative-qualitative study, developed in the Dental school of Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). Data was collected by means of semi-structured questionnaires, answered by 106 students, and 15 professors with expertise in academic tuition. Data analysis was descriptive and a qualitative analysis was carried out using the content analysis method. Student perceptions showed weaknesses in the performance of academic tuition, mostly concerning the relationship between tutor and students, frequency of discussions, as well as the method adopted. The professors pointed out the need for permanent education strategies, aiming at their qualifications to the tuition. It is concluded that there is an underuse of this pedagogical practice in dentistry education. To overcome this weakness and the challenges inherent to the practice, in the view of the students, it is necessary that the tutors become more present during the onset of their university life by early directions on their responsibilities and supervision of the education process along the graduation. For professors, it is necessary to provide permanent strategies for academic tuition improvements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raul Elton Araújo Borges, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Ciências Odontológicas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Bruno Cesar de Vasconcelos Gurgel, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professor Adjunto do Departamento de Odontologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Maria Cristina dos Santos Medeiros, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professora Adjunta do Departamento de Odontologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Patrícia dos Santos Calderon, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professora Adjunta do Departamento de Odontologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

References

(1) Fonseca EP. As diretrizes curriculares nacionais e a formação do cirurgião-dentista brasileiro. J Manag Prim Health Care. 2012; 3(2):158-78.

(2) Warmling, CM, Marzola, NR, Botazzo C. Da autonomia da boca: práticas curriculares e identidade profissional na emergência do ensino brasileiro da odontologia. Hist Ciênc Saúde Manguinhos. 2012; 19 (1):181-95.

(3) Zilbovicius C, Araujo ME, Botazzo C, Frias AC, Junqueira SR, Junqueira CR. A paradigm shift in predoctoral dental curricula in Brazil: evaluating the process of change. J Dent Educ. 2011,75 (4):557-64.

(4) Freitas SFT, Calvo MCM, Lacerda JT. Saúde coletiva e novas diretrizes curriculares em odontologia: uma proposta para graduação. Trab Educ Saúde. 2012; 10(2):223-34.

(5) Junges R, Stello RS, Rösing CK, Samuel SMW. Impact of new curriculum implementation on student experience in a school of dentistry in Brazil. Braz Oral Res. 2011; 25(6):478-84.

(6) Noro LRA, Farias-Santos BCS, Sette-de-Souza PH, Pinheiro IAG, Borges REA, Nunes LMF, et al. O professor (ainda) no centro do processo ensino-aprendizagem em Odontologia. Rev ABENO. 2015; 15(1): 2-11.

(7) Secco LG, Pereira MLT. Concepções de qualidade de ensino dos coordenadores de graduação: uma análise dos cursos de odontologia do Estado de São Paulo. Interface Comun Saúde Educ. 2010;8(15) :313-30.

(8) Scorzoni MF, Bueno SMV, Coscrato G. O currículo e as implicações dos novos paradigmas educacionais na formação do enfermeiro. Saúde Transform Soc. 2013; 4(1):11-5.

(9) Ferreira NP, Dantas TS, Sena-Filho M, Rocha DG. Clínica integrada e mudança curricular: desempenho clínico na perspectiva da integralidade. Pesqui Bras Odontop Clín Integr. 2012;12(1):33-9.

(10) Ministério da Educação. RESOLUÇÃO Nº 171/2013-CONSEPE, de 5 de novembro de 2013. Regulamento dos Cursos Regulares de Graduação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, RN. 2013. [Acesso em: 01/03/2019]. Disponível em: https://ufrn.br/resources/documentos/regulamentos/regulamento-dos-cursos-regulares-de-graduao-da-UFRN.pdf.

(11) Bardin, L. Análise de conteúdo.70 ed. São Paulo: Almedina; 2011.

(12) Toassi RFC, Souza JM, Baumgarten A, Rösing CK. Avaliação curricular na educação superior em odontologia: discutindo as mudanças curriculares na formação em saúde no Brasil. Rev ABENO. 2012; 12(2):170-7.

(13) Toassi RFC. Integrated curriculum for teaching dentistry: new directions for training in the field of healthcare. Interface (Botucatu). 2012;16(41):529-42.

(14) Reul MA, Lima ED, Irineu KN, Cardoso RSC, Costa EMMB, Madruga RCR. Metodologias ativas na graduação em Odontologia e a contribuição da monitoria. Rev ABENO. 2016; 16 (2): 62-8.

(15) Júnior AMLF, Miranda NR, Assunção R, Silva SA, Oliveira FAM, Oliveira RG. Percepção de estudantes de Odontologia sobre metodologias ativas no processo de ensino-aprendizagem. Rev ABENO. 2016; 16(3):66-77.

(16) Semim GM, Souza MCBM, Corrêa AK. Professor como facilitador do processo ensino-aprendizagem: visão de estudante de enfermagem. Rev Gaúcha Enferm. Porto Alegre (RS). 2009;30(3):484-91.

(17) Noro LRA, Farias-Santos BCS, Sette-de-Souza PH, Pinheiro IAG, Borges REA, Cruz RKS, et al. Revisiting the Basic Cycle: Prospects by Undergraduates’ Students of a Brazilian Dentistry School. Pesqui Bras Odontop Clin Integr. 2019; 19(1):e3901.

(18) Lage RH, Almeida SKTT, Vasconcelos GAN, Assaf AV, Robles FRP. Ensino e Aprendizagem em Odontologia: Análise de Sujeitos e Prática. Rev Bras Edu Med. 2017; 41 (1): 22-9.

(19) Borges MC, Miranda CH, Santana RC, Bollela VR. Avaliação Formativa e aprendizado na saúde. Medicina (Ribeirão Preto). 2014;47(3):324-31.

(20) Deus JM, Alves DRN, Figueiredo RR, Silva MMM, Amaral AF, Bollelal VR. Aula centrada no aluno versus aula centrada no professor: Desafios para a mudança. Rev Bras Educ Med. 2014, 38(4):419-26.

(21) Borges REA, Noro LR. Coerência entre editais de concurso público para professores e Diretrizes Curriculares dos cursos de Odontologia. Rev ABENO. 2016; 16(4):29-39.

(22) Lazarin CA, Francischetti I. Educação Permanente: uma ferramenta para o desenvolvimento docente na graduação. Rev Bras Educ Méd. 2010;34(4):481-6.

(23) Brehmer LCF, Ramos FRS. Experiências de integração ensino-serviço no processo de formação profissional em saúde: revisão integrativa. Rev Eletr Enferm. 2014; 16(1):228-37.

Published

22-05-2020

How to Cite

Araújo Borges, R. E., de Vasconcelos Gurgel, B. C., dos Santos Medeiros, M. C., & Santos Calderon, P. dos. (2020). Academic tuition: perceptions of students and professors concerning pedagogical practice in dental education. Revista Da ABENO, 20(1), 139–147. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v20i1.901

Issue

Section

Article