Perception of graduation students about the importance of Dentistry’s discipline for patients with special needs
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v20i1.907Keywords:
Disabled Persons. Dental Care for Chronically Ill. Dentistry, Education. Dental, Students.Abstract
People with special needs (PSN) represent 10% of the world population and their particularities, added with the lack of theoretical knowledge and clinical experience, make dentists feel unable to attend to them. Therefore, the objective of this study was to identify the importance of dentistry students in the discipline of dentistry for patients with special needs (DPSN). This is an exploratory, descriptive, and qualitative study, for which data were collected through a questionnaire administered to 29 students at the end of the DPSN discipline at the Bauru School of Dentistry (BSD). Students recognized that the lack of contact with PSN during the course may cause professional insecurity in providing dental care to these patients, thus making access to oral healthcare difficult for this population. The DPSN discipline in this study enabled students to learn, live with, and provide adequate and humanized dental care to the PSN population.Downloads
References
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Saúde da Pessoa Portadora de Deficiência. Brasília: Editora do Ministério da Saúde; 2008. [Acesso em 21 de jan. de 2019]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_saude_pessoa_deficiencia.pdf.
World Health Organization. International Classification of Functioning, Disability and Health. Geneva; 2001. [Acesso em 24 de jan. de 2019]. Disponível em: https:// www.who.int/classifications/icf/en/.
Resende VLS. A odontologia e o paciente especial. Jornal de Odontol do CROMG. 1998; 18:12.
Sampaio EF, César FN, Martins MGA. Perfil odontológico dos pacientes portadores de necessidades especiais atendidos no instituto de previdência do Estado do Ceará. RBPS. 2004;17(3):127-34.
Resende VLS, Castilho LS, Viegas CMS, Soares MA. Fatores de risco para a cárie em dentes decíduos de Portadores de Necessidades Especiais. Pesq Bras Odontoped Clin Integr. 2007; 7(2):111-7.
Crespi VP, Ferguson FS. Approaching Dental care for the developmentally disabled: a guide for the dental practicioner. NY State Dent J. 1987; 53(2):29-32.
Amaral COF, Aquotte APC, Aquotte LC, Parizi AGS, Oliveira A. Avaliação das expectativas e sentimentos de alunos de Odontologia frente ao atendimento de pacientes com necessidades especiais. RFO UPF. 2011; 16(2):124-9.
Martins SMS, Andrade CES, Andrade GTS, Agripino GG, Silva NB, Cardoso AMR. Abordagem da Disciplina de PNE nos Currículos de Odontologia das Instituições de Ensino Superior do Nordeste do Brasil. REVICO. 2018; 16(3):37-45.
Penha ES, Tenório DA, Fonseca FRA, Guênes GMT, Montagna E. Caracterização do componente curricular Odontologia para Pacientes com Necessidades Especiais nos cursos de Odontologia do estado da Paraíba. Rev ABENO. 2018; 18(2):13-9.
Queiroz F, Rodrigues MMLF, Cordeiro Junior GA, Oliveira JD, Almeida ER. Avaliação das condições de saúde bucal de Portadores de Necessidades Especiais. Rev Odontol UNESP. 2014; 43(6):396-401.
FOB/USP. Projeto Pedagógico – Curso de Odontologia. [Acesso em 21 de jan. 2019]. Disponível em: http://graduacao.fob.usp.br/ cursos/odontologia/.
Brasil. Ministério da Educação. Resolução n° CNE/ CES 3/2002 de 19 de fevereiro de 2002. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Farmácia e Odontologia. Diário Oficial, Brasília, 4 mar 2002, seção 1, p. 10. [Acesso em 11 de fev. de 2019]. Disponível em: http://portal.mec.
gov.br/cne/arquivos/pdf/CES032002.pdf.
Ferreira SH, Suita RA, Rodrigues PH, Kramer PF. Percepção de estudantes de graduação em Odontologia frente ao atendimento de pessoas com deficiência. Rev ABENO. 2017; 17(1):87-96.
Jacomine JC, Ferreira R, Sant’ana ACP, Rezende MLR, Greghi SL, Damante CA, et al. Saúde bucal e pacientes com necessidades especiais: percepção de graduandos em Odontologia da FOB-USP. Rev ABENO. 2018; 18(2):45-54.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).