Teaching of integrated clinic: new guidelines and old taboos

Autores/as

  • Eduardo José Guerra Seabra Professor Dr. da Clínica Integrada do curso de Odontologia da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN Mestre em Clínicas Odontológicas e Doutor em Ciências da Saúde - UFRN
  • Isabela Pinheiro Cavalcanti Lima Professora Dra. da Clínica Integrada do curso de Odontologia da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN Mestre em Clínicas Odontológicas e Doutora em Ciência e Engenharia de Materiais pela UFRN
  • Alfredo Júlio Fernandes Neto Prof. Dr. em Reabilitação Oral pela USP - Ribeirão Preto

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v8i2.1352

Palabras clave:

Dentistry.

Resumen

Since 2002, Brazilian National Curricular Guidelines for undergraduate dentistry courses propound that the theoretical/practical content of some integrated clinic subjects with a growing level of complexity be made available throughout the duration of the course. Based on this, it is indispensable to rethink deeply and pedagogically about the real aims of subject integration, both interdisciplinarily and transdisciplinarily. This article addresses the characteristics inherent to teaching and practicing the discipline of integrated clinic, based on comments about clinical sequences of interdisciplinary dentistry treatments and a suggested clinical planning routine and clinical procedures open to becoming transdisciplinary. It also discusses some teaching skill characteristics for this “new way of teaching” seeking to broaden the present transition process experienced by dentistry courses from a traditional to an integral curriculum.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE-CES 3, de 1922002 Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial, Brasília, 04 de março de 2002. Seção 1, p. 10.

Lascala, N.T. Prevenção na Clínica Odontológica- Promoção de saúde bucal. São Paulo. Artes Médicas. 1997.

Morita, M.C., Kriger, L., Perri de Carvalho, A.C., Haddad, A.E. Implantação das Diretrizes Curriculares Nacionais em Odontologia. Dental Press Editora. 2007. 160 p.

Perrenaud, P. 10 Novas Competências para Ensinar. Porto Alegre. Artes Médicas Sul. 2000.

Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estatuto e Regimento Geral da UFRN- Ministério da Educação e do Desporto. Natal: EDUFRN; 1998.

Publicado

26-01-2008

Cómo citar

Guerra Seabra, E. J., Cavalcanti Lima, I. P., & Fernandes Neto, A. J. (2008). Teaching of integrated clinic: new guidelines and old taboos. Revista Da ABENO, 8(2), 118–125. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v8i2.1352

Número

Sección

Artículo