Qualitative research: another path towards knowledge production in dentistry
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v7i2.1392Palabras clave:
Dentistry. Education. Research. Qualitative researchResumen
This article consists of a reflection on the modes of knowledge production in dentistry and their reflections upon professional education. It points out a necessity for revision, thus pointing out a new path to knowledge production. This article argues in favor of qualitative research as a means to surpass the limitations imposed by the hegemonic model of the quantitative paradigm. Based on a search of databases, it was observed that the amount of qualitative research in dentistry is still very small, although rich in diversity. This study points out the importance of reforming the knowledge production model in dentistry, among other things to comply with the National Curricular Directives that require new methodological approaches and conceptual structures. In addition, this article stresses that, as health care professionals, we are required to produce knowledge and not simply to incorporate and consume it.Descargas
Citas
Abreu MHNG, Pordeus IA, Modena CM. Representações sociais de saúde bucal entre mães no meio rural de Itaúna (MG), 2002. Ciênc Saúde Coletiva. 2005;10(1):245-59.
Cordon J. A construção de uma nova agenda para a saúde bucal coletiva. Cad Saúde Pública. 1997;13(3):557-63.
Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Graduação em Odontologia. Revista da ABENO. 2002;2(1):31-4.
Flick U. Uma Introdução à Pesquisa Qualitativa. São Paulo: Artmed; 2004.
Gies WJ. The status of dentistry (1926) apud Cordon J. A construção de uma nova agenda para a saúde bucal coletiva. Cad Saúde Pública. 1997;13(3):557-63.
Guba EG, Lincoln YS. Competing Paradigms in Qualitative Research. In: Denzin NK, Lincoln YS. Handbook of Qualitative Research. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage; 2000. p. 105-17.
Minayo MCS. O Desafio do conhecimento. Pesquisa Qualitativa em Saúde. 8ª ed. São Paulo: Hucitec; 2004.
Montero M. Sobre la noción de paradigma. In: Mercado FJ, Gastaldo D, Calderón C. Paradigmas y diseños de la investigación cualitativa en salud: una antología iberoamericana. Guadalajara: Universidad de Guadalajara; 2002. p. 233-48.
Moysés SJ. Políticas de Saúde e Formação de Recursos Humanos em Odontologia. Revista da ABENO. 2004;4(1):30-7.
Moysés ST, Moysés SJ, Kriger L, Schmitt EJ. Humanizando a Educação em Odontologia. Revista da ABENO. 2003;3(1):58-64.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).