Qualitative research: another path towards knowledge production in dentistry

Autores/as

  • Luiz Carlos Machado Miguel Doutorando em Odontologia em Saúde Coletiva da Universidade Federal de Santa Catarina, Professor do Curso de Odontologia da Universidade da Região de Joinville
  • Calvino Reibnitz Junior Doutorando em Odontologia em Saúde Coletiva da Universidade Federal de Santa Catarina, Professor do Curso de Odontologia da Universidade Federal de Santa Catarina
  • Marta Lenise do Prado Doutora em Enfermagem, Professora dos Programas de PósGraduação em Enfermagem e em Odontologia, área de concentração Saúde Coletiva, da Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v7i2.1392

Palabras clave:

Dentistry. Education. Research. Qualitative research

Resumen

This article consists of a reflection on the modes of knowledge production in dentistry and their reflections upon professional education. It points out a necessity for revision, thus pointing out a new path to knowledge production. This article argues in favor of qualitative research as a means to surpass the limitations imposed by the hegemonic model of the quantitative paradigm. Based on a search of databases, it was observed that the amount of qualitative research in dentistry is still very small, although rich in diversity. This study points out the importance of reforming the knowledge production model in dentistry, among other things to comply with the National Curricular Directives that require new methodological approaches and conceptual structures. In addition, this article stresses that, as health care professionals, we are required to produce knowledge and not simply to incorporate and consume it.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Abreu MHNG, Pordeus IA, Modena CM. Representações sociais de saúde bucal entre mães no meio rural de Itaúna (MG), 2002. Ciênc Saúde Coletiva. 2005;10(1):245-59.

Cordon J. A construção de uma nova agenda para a saúde bucal coletiva. Cad Saúde Pública. 1997;13(3):557-63.

Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Graduação em Odontologia. Revista da ABENO. 2002;2(1):31-4.

Flick U. Uma Introdução à Pesquisa Qualitativa. São Paulo: Artmed; 2004.

Gies WJ. The status of dentistry (1926) apud Cordon J. A construção de uma nova agenda para a saúde bucal coletiva. Cad Saúde Pública. 1997;13(3):557-63.

Guba EG, Lincoln YS. Competing Paradigms in Qualitative Research. In: Denzin NK, Lincoln YS. Handbook of Qualitative Research. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage; 2000. p. 105-17.

Minayo MCS. O Desafio do conhecimento. Pesquisa Qualitativa em Saúde. 8ª ed. São Paulo: Hucitec; 2004.

Montero M. Sobre la noción de paradigma. In: Mercado FJ, Gastaldo D, Calderón C. Paradigmas y diseños de la investigación cualitativa en salud: una antología iberoamericana. Guadalajara: Universidad de Guadalajara; 2002. p. 233-48.

Moysés SJ. Políticas de Saúde e Formação de Recursos Humanos em Odontologia. Revista da ABENO. 2004;4(1):30-7.

Moysés ST, Moysés SJ, Kriger L, Schmitt EJ. Humanizando a Educação em Odontologia. Revista da ABENO. 2003;3(1):58-64.

Publicado

29-01-2007

Cómo citar

Machado Miguel, L. C., Junior, C. R., & do Prado, M. L. (2007). Qualitative research: another path towards knowledge production in dentistry. Revista Da ABENO, 7(2), 130–134. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v7i2.1392

Número

Sección

Artículo