Analysis of the difficulties faced by undergraduate students while determining tooth length
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v7i1.1410Palabras clave:
Radiography, dental. Odontometry. Molar. Premolar. Incisor.Resumen
The aim of this study was to identify and to evaluate, by means of a questionnaire, the difficulties faced by students during laboratorial activities in extracted human teeth mounted on a mannequin in the discipline of Endodontics. Thus, the periapical radiographs taken during tooth-length determination procedures were analysed as to the factors quantity of dental intraoral films and their loss, waste of work time and work time. Fifty 3rd year students were selected which were taking the discipline of Endodontics of the Department of Dentistry, University of Taubaté, SP, Brazil, in the first semester of 2005. After their lab activities, students were evaluated by means of an interview during an estimated minimum time of 10 minutes. The professors explained and showed the contents of the questionnaire to the students, and these were asked, initially, to fill out and sign a free and informed consent form. The professor then handed out six to seven cards to each student with the questionnaire, one card for each tooth for which the student had already concluded the tooth-length determination procedure. For each card, the student was asked to express and identify in the previously created questionnaire the presence or absence of any difficulty. It was concluded that the molars presented the highest frequencies in number and percentages of difficulties, followed by the premolars and lastly by the incisors. There was significant statistical difference (p = 0.01) in relation to the factors quantity of dental intraoral films used, waste of work time and work time during the tooth-length determination procedures among the three evaluated dental groups.Descargas
Citas
Abreu MC, Masetto MT. O professor universitário em aula: prática e princípios teóricos. 7a ed. São Paulo: MG Editora Associados; 1989.
Arruda WB. Variáveis intercorrentes que influenciam a produtividade clínica no curso de graduação na disciplina de clínica integrada (terapêutica clínica) da Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo. Contribuição ao estudo [Dissertação de Mestrado]. São Paulo: Faculdade de Odontologia da USP; 1997.
Bombana AC, Capriglione M. O arranjo do consultório. In: Paiva JG, Antoniazzi JH. Endodontia: Bases para a prática clínica. 2ª ed. São Paulo: Artes Médicas; 1991. p. 174.
Fisher AR. The indoctrination of dental students with a professional attitude. J Dent Educ 1960;24(1):38-41.
Kamaura D, Carvalho DL, Lage-Marques JL, Antoniazzi JH. Avaliação do desempenho dos alunos de graduação durante a prática da técnica endodôntica. Revista da ABENO 2003;3(1): 33-40.
Lage-Marques JL, Antoniazzi JH. Técnica endodôntica. Versão Eletrônica da Técnica de Endodontia da Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo [livro em CD-ROM]. São Paulo: NovoDisc-Ajna Interactive Ltda.; 2002.
Mackenzie RS. Factors essential to evaluation of clinical performance. J Dent Educ 1974;38(4):214-23.
Nérici IG. Didática geral dinâmica. 11ª ed. Rio de Janeiro: Científica; 1992.
Paiva JG, Antoniazzi JH. Endodontia: Bases para a prática clínica. 2ª ed. São Paulo: Artes Médicas; 1991.
Paiva JG, Antoniazzi JH, Pesce HF. Odontometria. In: Paiva JG, Antoniazzi JH. Endodontia: Bases para a prática clínica. 2ª ed. São Paulo: Artes Médicas; 1991. p. 348.
Simi Jr J, Medeiros JMF, Risso VA, Albetman CS. Análise das dificuldades clínicas identificadas por acadêmicos do curso de graduação em relação as diversas etapas do tratamento endodôntico. Odontol USF 1998;16:11-8.
Vale MS. Avaliação da qualidade de ensino em Endodontia do curso de odontologia da Universidade Federal do Ceará. Revista da ABENO 2005;5(2):144-9.
Weinfeld I. Avaliação de quatro etapas de trabalho na endodontia pré-clínica [Resumo 43]. Anais. Sociedade Brasileira de Pesquisa Odontológica; 1996. Disponível em: http://www.sbpqo.org.br/resumos/1996.html.
Wittrock JN. Toward a definition of competence. J Dent Educ 1971;35(9):537-9.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).