Evaluation of Dental Clinic Students in the Catholic University of Brasília
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v5i2.1466Palabras clave:
Education, dental. Teaching, trends. Educational measurement.Resumen
Many changes have occurred in the pedagogic area concerning the schools of dentistry, based on the new National Guidelines for undergraduate courses of Dentistry in Brazil. These changes end up affecting the disciplines of dental clinic and must be followed by a new concept for dental students’ evaluation. This paper aims to propose a model of evaluation of dental students for any given dental clinic. The new evaluation system is the result of three evaluations: practical (50%), theoretical (30%) and productivity (20%) ones, and students must score seven or more. The practical evaluation is subdivided into three aspects, namely, behavior, material and procedure. The theoretical evaluation comprises the grade given to students in written tests and seminars. The productivity evaluation involves the number of procedures performed by students. After seven semesters observing this model, we concluded that the evaluation system enabled the exchange of information among faculty members and students of the different clinics. The data collected becomes uniform, which enables diagnosis and discussion, and constant re-evaluation of our objectives in the teaching of dentistry.Descargas
Citas
Barrios O, de la Torre S. Curso de formação para educadores: estratégias didáticas inovadoras. São Paulo: Madras; 2002. 257 p.
Carvalho DR, Pedrosa SF, Brito LM, Cavalari MC. Proposta de avaliação em clínica integrada. Seminário Ensinando e Aprendendo. Revista da ABENO 2002;2(1):28.
Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 3/2002, de 19 de fevereiro de 2002. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União. Sec. 1, p. 10. Brasília, 04 mar 2002.
Lombardo I. Reflexões sobre planejamento do ensino de odontologia. Revista da ABENO 2001;1(1):17-24.
Marcondes E, Gonçalves EL. Educação médica. São Paulo: Sarvier; 1998. 409 p.
Nóvoa A. Universidade e formação docente. Interface-Comun Saúde Educ 2000;4(7):129-37. [Entrevista].
Rocha LIT. Avaliação do ensino e da aprendizagem e a relação com o projeto pedagógico. Revista da ABENO 2001;1(1):82-3.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde (NUTES). Caderno semestral do laboratório de currículo e ensino. Ano 1, out 1999.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).