Dental specialization programs: new academic directives

Autores/as

  • Antonio Cesar Perri de Carvalho Professor Titular Aposentado da Universidade Estadual Paulista, Campus Araçatuba.

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v5i2.1468

Palabras clave:

Education, dental. Teaching. Specialism.

Resumen

Dental specialization programs in our country have been analyzed since the establishment of stricto sensu graduate courses. Analyzing various professions, the development of specialization courses with the diversification of specialties is observed only in Dentistry. With the Law of Guidelines and Bases of National Education – LDB (Law n. 9.394, of 02/20/1996), there were significant legislative efforts about organization and evaluation of higher education and regulations about accreditation, functioning, registration and attributed value to accreditation of lato sensu courses. Since specialization courses prepare professionals to the market and also provide human resources to teaching, we emphasize the need for connecting these courses to the pedagogical project of any given dental school, in agreement with the National Curricular Guidelines for Undergraduate Dental Courses in Brazil. Among many suitable studies, those of increased importance are the ones involving the concept of integrated health; preventive aspects and aspects regarding the promotion of health; introduction to more significant knowledge of bioethics, research and teaching methodologies and methodology for the elaboration of a thesis; on-line education; some area specificities like Oral and Maxillofacial Surgery. The revision of the proposal of specialization courses should also be in accordance with the legislation regarding the evaluation of higher education. The Brazilian Association of Dental Education (ABENO) offered the Ministry of Education a proposal called “Verification Instrument of Specialization Courses”. The new post-LDB educational times urge the need for discussion and reflections in academic circles about specialization teaching.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Associação Brasileira de Ensino Odontológico. Proposta para o instrumento de verificação das condições de ensino dos cursos de pós-graduação (lato sensu) em Odontologia; 2005. Disponível em: URL: http://www.abeno.org.br.

Associação Brasileira de Ensino Odontológico. Relatório com base nos resultados dos Grupos de Discussão reunidos na XXXIX Reunião da ABENO. Revista da ABENO 2005;5(1):86-94.

Carvalho DR, Perri de Carvalho AC. Tendências sobre cursos de especialização. Estudo em três níveis de ensino. IX Congresso Internacional de Odontologia do Distrito Federal; 2001. [Painel].

Conselho Federal de Odontologia. Atos normativos. Resolução CFO nº 61/2004, de 03/12/2004. Disponível em: URL: http://www.cfo.org.br.

Conselho Federal de Odontologia. Pesquisa de “Marketing”; 2002. Disponível em: URL: http://www.abeno.org.br.

Ministério da Educação. Educação Superior. Disponível em: URL: http://portal.mec.gov.br/sesu.

Moran JM. Propostas de mudança nos cursos presenciais com a educação “on-line”. Revista da ABENO 2005;5(1):40-5.

Pelissari LD, Basting RT, Flório FM. Vivência da realidade: o rumo da saúde para a Odontologia. Revista da ABENO 2005;5(1):32-9.

Péret ACA. As políticas públicas em educação superior e saúde e a formação do professor de Odontologia numa dimensão crítica [Tese de Doutorado]. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais; 2005.

Péret ACA, Lima MLR. A pesquisa nos critérios de avaliação da CAPES e a formação do professor de Odontologia numa dimensão crítica. Revista da ABENO 2005;5(1):46-51.

Perri de Carvalho AC. A Odontologia em tempos da LDB. Canoas: ULBRA; 2001. 95 p.

Perri de Carvalho AC. Formação do cirurgião-dentista. Ensino e profissionalização. Nupes/Universidade de São Paulo; 1996. [Série Documentos de Trabalho. São Paulo].

Perri de Carvalho AC. Planejamento do curso de graduação de Odontologia. Revista da ABENO 2004;4(1):7-13.

Perri de Carvalho AC. Relatório do Fórum de Ensino e Formação em Cirurgia e Traumatologia Buco-Maxilo-Facial. Revista da ABENO 2003;3(1):86.

Sucupira N. Parecer nº 977 de 1965. Definição dos cursos de pós-graduação. Documenta 1965;56:109.

Publicado

29-01-2005

Cómo citar

Perri de Carvalho, A. C. (2005). Dental specialization programs: new academic directives. Revista Da ABENO, 5(2), 125–129. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v5i2.1468

Número

Sección

Artículo