Digital technology as a tool for academic tutoring in dental school during the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1187

Keywords:

Covid-19, Odontologia, Endodontia.

Abstract

This article aims to report the academic tutoring experience by remote and synchronous means in the practical subject of preclinical Endodontics in dental school, during the COVID-19 pandemic period. It is an experience report, of descriptive character. The experience of the academic tutoring in the subject of Endodontics took place through Collaborate, digital resource from the Blackboard platform, which enabled interaction with students, making it possible to carry out reviews, surveys, self-explanatory videos exposition, clinical cases discussion, mental maps and descriptive tables construction, clarification of doubts and direct communication between tutor and student, through camera, audio and chat. All planned activities for remote teaching were carried out and tutoring was of great importance for the teaching-learning process of both tutor and students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bianca Maria de Melo Costa, Centro Universitário de João Pessoa (UNIPÊ), João Pessoa, PB

Graduanda em Odontologia, Centro Universitário de João Pessoa

Stephanie Evangelista Lima, Centro Universitário de João Pessoa (UNIPÊ), João Pessoa, PB

Graduanda em Odontologia, Centro Universitário de João Pessoa

Fernanda de Araújo Trigueiro Campos, Centro Universitário de João Pessoa (UNIPÊ), João Pessoa, PB

Professora, curso de Odontologia, Centro Universitário de João Pessoa

Rachel Reinaldo Arnaud, Centro Universitário de João Pessoa (UNIPÊ), João Pessoa, PB

Professora, curso de Odontologia, Centro Universitário de João Pessoa

References

Peixoto RS, Nascimento MMB, Queiroz EC, Guimarães MV, Nojosa JS. Instituição de monitorias téoricas e práticas na disciplina pré- clínica I do curso de odontologia: relato de experiência. Encontro de Extensão, Docência e Iniciação Científica (EEDIC) [Internet]. 2019 [Acesso em 25 de junho de 2020]; 6. Disponível em: http://publicacoesacademicas.unicatolicaquixada.edu.br/index.php/eedic/article/view/3769

MOURA WFR, NOGUEIRA AAR. Anais VI Encontro de Monitoria e Iniciação Científica; 25 de outubro de 2018; Fortaleza (CE): Conexão Fametro; 2018. Disponível em: https://doity.com.br/media/doity/submissoes/artigo-c563f7df88853e3e9eab0de1fa522e0c50644522-arquivo.pdf

Vicenzi CB, Conto F, Flores ME, Rovani G, Ferraz SCC, Marostega MG. A monitoria e seu papel no desenvolvimento da formação acadêmica. Revista Ciência em Extensão [Internet]. 2016 [Acesso em 25 de junho de 2020]; 12(3): 88-94. Disponível em: https://ojs.unesp.br/plugins/generic/pdfJsViewer/pdf.js/web/viewer.html?file=https%3A%2F%2Fojs.unesp.br%2Findex.php%2Frevista_proex%2Farticle%2FviewFile%2F1257%2F1254#page=6&zoom=auto,54,288

BRASIL. Portaria n° 343, de 17 de março de 2020. Substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus – COVID-19. Diário Oficial da União. 17 de março de 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376

BRASIL. Portaria n° 544, de 16 de junho de 2020. Substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus – COVID-19. Diário Oficial da União. 16 de junho de 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872

Vercelli LCA. Aulas remotas em tempos de covid-19: a percepção de discentes de um programa de mestrado profissional em educação. Revista @mbienteeducação [Internet]. 2020 [Acesso em 25 de junho de 2020]; 13(2): 47-60. Disponível em: http://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/932/745

Martins PB, Schimiguel J, Curi E, Martins CA. Ambientes virtuais de aprendizagem como mediação no acompanhamento do estágio curricular na modalidade a distância. Research Society and Development. 2016 [Acesso em 20 de julho de 2020]; 3(2): 115-124. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6070038

Chang TY, et al. Innovation of dental education during COVID-19 pandemic. Journal of Dental Sciences. 2021 [Acesso em 31 de janeiro de 2021]; 16(1): 15-20. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1991790220301690

RUTH V, MARIA L, ALBA GB. Avaliação e uso da plataforma Blackboard Collaborate em uma universidade a distância> estudo de caso sobre as práticas declaradas de professores do Curso de Licenciatura em Psicologia. Revista Científiques de la Universitat de Barcelona. 2019 [Acesso em 29 de janeiro de 2021]. Disponível em: https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/20432/pdf_1

Alkarani AS, Thobaity AA. Medical Staff Members’ Experiences with Blackboard at Taif University, Saudi Arabia. J Multidiscip Healthc 2020 [Acesso 20 de janeiro de 2021]; 18(13): 1629-1634. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33239883/

Desai BK. Clinical implications of the COVID-19 pandemic on dental education. J Dent Educ. 2020 [Acesso 22 de janeiro de 2021]; 84(5): 512. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32335909/

Bennardo F, Buffone C, Fortunato L, Giudice A. COVID-19 is a challenge for dental education – A commentary. European Journal of. 2020 [Acesso 22 janeiro de 2021]. 24(4): 822-824. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/eje.12555

Antunes BHL, et al. Relato de experiência da monitoria na disciplina de anatomia dental. Revista Intercâmbio. 2019 [Acesso em 20 de julho de 2019]; 14. Disponível em: http://www.intercambio.unimontes.br/index.php/intercambio/article/view/636/498

Medeiros JP, Oliveira Filho AA. Importância da monitoria de bioquímica geral no curso de odontologia da UFCG: um relato de experiência. Revista Brasileira de Educação e Saúde. 2019 [Acesso em 20 de julho de 2020]; 9(4): 134-137. Disponível em: https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/6954

Léon AC, Mota Neto JV, Azevedo MN, Silva RM, Vilar WDB. Atividades de monitoria por meio de plataformas virtuais em tempos de pandemia: um relato de experiência. Revista Educação em Saúde. 2020 [Acesso em 20 de julho de 2020]; 8(1). Disponível em: http://periodicos.unievangelica.edu.br/index.php/educacaoemsaude/article/view/4663

Published

24-12-2021

How to Cite

Costa, B. M. de M. ., Lima, S. E., Campos, F. de A. T. ., & Arnaud, R. R. . (2021). Digital technology as a tool for academic tutoring in dental school during the COVID-19 pandemic. Revista Da ABENO, 21(1), 1187. https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1187

Issue

Section

Article