Contribution of Supervised Internship of the Federal University of Piauí to an interdisciplinary, social and humanistic education

Authors

  • Regina Ferraz Mendes Coordenadora do Curso de Odontologia da Universidade Federal do Piauí
  • Marcoeli Silva de Moura Coordenadora do Curso de Odontologia da Universidade Federal do Piauí.
  • Raimundo Rosendo Prado Júnior Professora do Estágio Supervisionado em Odontologia da Universidade Federal do Piauí.
  • Lucia de Fatima Almeida de Deus Moura Coordenador do Estágio Supervisionado em Odontologia da Universidade Federal do Piauí.
  • Gilberto Pires Lages Professora da Clínica Infantil da Universidade Federal do Piauí.
  • Maricel Pires Ribeiro Gonçalves Professores do Estágio Supervisionado em Odontologia da Universidade Federal do Piauí.

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v6i1.1449

Keywords:

Clinical clerkship. Education, higher. Education, dental. General practice, dental. Public Health Dentistry

Abstract

Changes in how Dentistry is taught are essential in light of the Curricular Guidelines for Undergraduate Dental Courses (approved by the National Council of Education) and the participation of dental surgeons in the Family Health Program. These changes are necessary in order to make dental students have the right professional profile demanded by the labour market. There is now more emphasis on raising students’ awareness of Brazilian economics, politics, sociology and culture. The Federal University of Piauí is located in one of the poorest Brazilian states; and the undergraduate dental course has tried to make students aware of the needs of the population that they will treat. Patients who are treated at the Supervised Internship discipline of the Dental School are treated holistically, not just considering specific symptoms. In this context, students become involved in intra- and extramural activities during their last term to witness the realities of different communities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caufield PW, Cutter GR, Dasanayake AP. Initial acquisition of mutans streptococci by infants: evidence for a discrete window of infectivity. J Dent Res 1993;72(1):37-45.

Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 3/2002, de 19 de fevereiro de 2002. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Odontologia. Diário Oficial da União, Brasília (DF) [citado 2002 mar 4]. Sec. 1:10. Disponível em: URL: http://www.mec.gov.br/.

Cristino PS. Clínicas integradas antecipadas: limites e possibilidades. Revista da ABENO 2005;5(1):12-8.

Moura LFAD, Lira DMMP, Moura MS, Barros SSLV, Lopes TSP, Leopoldino VD et al. Apresentação do programa preventivo para gestantes e bebês. J Bras Odontopediatr Odontol Bebê 2001;4(17):10-4.

Ministério da Saúde. Informe da atenção básica – saúde bucal 2001 (7). Disponível em: URL: http://www.saude.gov.br/

Ministério da Saúde. Portaria nº 267. Diário Oficial da União,

República Federativa do Brasil, Brasília, 07 mar 2001.

Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de atenção básica. Coordenação Nacional de Saúde Bucal. Diretrizes da Política Nacional de Saúde Bucal, Brasília (DF); 2004. Disponível em: URL: http://portal.saude.gov.br/.

Sistema Único de Saúde. Princípios e conquistas. Ministério da Saúde, Secretaria Executiva, Brasília (DF); 2000.

Steck M, Batista MCV. Odontologia no Programa Saúde da Família: sinônimo de cidadania. Faculdades Unificadas da Fundação Educacional de Barretos, Barretos (SP); 2003. Disponível em: URL:http://www.sinog.com.br.

Published

29-01-2006

How to Cite

Mendes, R. F., de Moura, M. S., Prado Júnior, R. R., Almeida de Deus Moura, L. de F., Lages, G. P., & Ribeiro Gonçalves, M. P. (2006). Contribution of Supervised Internship of the Federal University of Piauí to an interdisciplinary, social and humanistic education. Revista Da ABENO, 6(1), 61–65. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v6i1.1449

Issue

Section

Article