Essay on visibilities and blindness in the formative world of dentistry

part 2 - internships and online teaching (remote)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1599

Keywords:

Education, Dental, Pandemics, Education, Distance, Coronavirus Infections, Syllabus.

Abstract

The essay, part 2, emphasizes the expanded use of informational technologies for virtual (remote) teaching and the possibilities for innovations in pedagogical, technical, and political practices with special emphasis on the praxis of curricular internships in dentistry. The focus here is on how the pandemic scenario produced regulations by corporate bodies and in institutional spheres, for digital management of professional and educational practices and their consequences in terms of internships in the Unified Health System. It concludes with a critique of the ambivalent relations between the human and the technological, in particular the concept of presence in the pandemic context, but also inquiring about future post-pandemic horizons in the educational universe.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Williamson B, Hogan A. Pandemic Privatisation in Higher Education: Edtech & University Reform2021. [Acesso em: 23 mar. 2021]. Disponível em: https://www.ei-ie.org/en/detail/17124/%E2%80%9Cpost-pan demic-reform-of-higher-education-market-fir st-or-purpose-first-digital-transformation%E 2%80%9D-by-ben-williamson-and-anna-ho gan.

(2) Datar U, Desai KM, Kamat MS. COVID-19 and virtual learning in dentistry: Perspective on challenges and opportunities. J Educ Health Promot. 2021;10:2.

(3) Sellar S, Cole DR. Accelerationism: a timely provocation for the critical sociology of education. Br J Sociol Educ. 2017;38(1):38-48.

(4) Silva RRDd. Educação, tecnologias 4.0 e a estetização ilimitada da vida. Cadernos IHU ideias. 2020;18(301):1-36.

(5) Harari YN. Notas sobre a pandemia e breves lições para o mundo pós-coronavírus. São Paulo: Companhia das Letras; 2020. 128 p.

(6) Stevanim LF. Exclusão nada remota: desigualdades sociais e digitais dificultam a garantia do direito à educação na pandemia. Radis Comun Saúde. 2020;215:10-5.

(7) Veiga-Neto A. Mais uma Lição: sindemia covídica e educação. Educ Real. 2020;45(4): Epub.

(8) Xavier TB, Barbosa GM, Meira CLS, Neto NC, Pontes HAR. Utilização de Recursos Web na educação em Odontologia durante Pandemia COVID-19. Braz J Health Rev. 2020;3(3):4989-5000.

(9) Hong G, Chang TY, Terry A, Chuenjitwongsa S, Park YS, Tsoi JK, et al. Guidelines for innovation in dental education during the coronavirus disease 2019 pandemic. J Oral Sci. 2020;63(1):107-10.

(10) Chang TY, Hong G, Paganelli C, Phantumvanit P, Chang WJ, Shieh YS, et al. Innovation of dental education during COVID-19 pandemic. J Dent Sci. 2021;16(1):15-20.

(11) dos Santos Fernandez M, da Silva NRJ, dos Santos Viana V, da Cunha Oliveira CC. Doença por Coronavírus 2019: desafios emergentes e o ensino odontológico brasileiro. Rev ABENO. 2020;20(2):2-15.

(12) de Almeida RZ, Casarin M, de Freitas BO, Muniz FWMG. Medo e ansiedade de estudantes de Odontologia diante da pandemia do novo coronavírus: um estudo transversal. Archi Health Invest. 2020;9(6):623-8.

(13) da Silva Matias FA, Oliveira-Júnior G, Fontinele AVR, SÁ NS, de Brito ACR. Pandemia de covid-19 e o ensino odontológico - desafios e possibilidades. Rev Odontol UNESP. 2021;49 (Especial):101-0.

(14) Haridy R, Abdalla MA, Kaisarly D, Gezawi ME. A cross-sectional multicenter survey on the future of dental education in the era of COVID-19: Alternatives and implications. J Dent Educ. 2020:12498.

(15) CFO, Conselho Federal de Odontologia. Resolução CFO-197/2019 Proíbe a inscrição e o registro de alunos egressos de cursos de odontologia, integralmente realizados na modalidade de ensino à distância - EAD, e adota outras providências. 61, 71503. Brasília: Conselho Federal de Odontologia; 2019.

(16) CFO, Conselho Federal de Odontologia. RESOLUÇÃO CFO-226/2020 - Dispõe sobre o exercício da Odontologia a distância, mediado por tecnologias, e dá outras providências. Brasília: Conselho Federal de Odontologia; 2020.

(17) Brasil, Ministério da Educação, Gabinete do Ministro. Portaria nº 544/2020 - Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Brasília: Diário Oficial da União; 2020. p. 62, 114 (Seção 1).

(18) Abeno, Associação Brasileira de Ensino Odontológico. Posicionamento da Abeno sobre a Portaria MEC nº 544, de 16 de junho de 2020. Porto Alegre: Abeno; 2020. [Acesso em: 30 mar. 2021]. Disponível em: https://abeno.org.br/destaques/posicionamento-abeno-portaria-mec-544/.

(19) Brasil, Presidência da República, Secretaria Geral, Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 14.040/2020 - Estabelece normas educacionais excepcionais a serem adotadas durante o estado de calamidade pública reconhecido pelo Decreto Legislativo no 6, de 20 de março de 2020; e altera a Lei no 11.947, de 16 de junho de 2009. Diário Oficial Da União; 2020. p. 4, 19/08/2020, Edição: 159, Seção: 1.

(20) Brasil, Ministério da Saúde, Gabinete do Ministro. Portaria nº 492/2020 - Institui a Ação Estratégica “O Brasil Conta Comigo”, voltada aos alunos dos cursos da área de saúde, para o enfrentamento à pandemia do coronavírus (COVID-19). Brasília: Diário Oficial da União; 2020. p. 4, publicado em: 23/03/2020, Edição: 56-C, Seção: 1 - Extra.

(21) Carletto AF, Santos FFd. A atuação do dentista de família na pandemia do Covid-19: o cenário do Rio de Janeiro. Physis: Revista de Saúde Coletiva. 2020;30(3): Epub. [Acesso em: 29 mar. 2021]. Disponível em: https://www.scielo. br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73312020000300309&lng=en&nrm=iso.

(22) Brasil, Conselho Nacional de Saúde. Recomendação nº 048, de 1º de julho de 2020. [Acesso em: 21/06/2021]. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/recomen dacoes-cns /1250-recomendacao-n-048-de-01-de-julho-de-2020.

(23) Hermann N. A Aprendizagem da Dor. Educ Real. 2020;45(4): Epub. [Acesso em: 28 mar. 2021]. Disponível em: https://www. scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S217562362020000400201#:~:text=A%20aprendiza gem%20da%20dor%20nos,363.

(24) Akerman M, Toporcov T, Rogero M, Louvison M, Conde WL, Zanetta D, et al. Docência durante a pandemia: tempos estranhos e/ou momentos de descobertas? J USP [Internet]. 2020. [Acesso em: 22 mar. 2021]. Disponível em: https://jornal. usp.br/artigos/docencia-durante-a-pandemia-tempos-estranhos-e-ou-momentos-de-desco bertas/.

(25) Akerman M, Toporcov T, Rogero M, Louvison M, Conde WL, Zanetta D, et al. Ensino-aprendizagem na Faculdade de Saúde Pública da USP durante a pandemia: presente! J USP [Internet]. 2021. [Acesso em: 22 mar. 2021]. Disponível em: https://jornal.usp.br/artigos/ensino-aprendi zagem-na-faculdade-de-saude-publica-da-usp-durante-a-pandemia-presente/.

(26) Dawkins R. The selfish gene. Oxford, England: Oxford university press; 1976. 224p.

(27) Castiel LD. Ensaio sobre a pandemência - Quando personagens e micróbios da ficção-científica saem do filme e invadem o planeta – um acompanhamento crítico de enunciados sobre a Covid-19 em meios de comunicação leigos e técnicos. 2020. [Acesso em: 23 mar. 2021]. Disponível em: http://observatoriodamedicina.ensp.fiocruz.br/wp-content/uploads/2020/05/ENSAIO-SOBRE-A-PANDEM%C3%8ANCIA.pdf.

(28) Gardner HE. Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York, Hachette Uk: Basic Books; 2011. 528 p.

(29) Larrosa Bondía J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev Bras Educ. 2002(19):20-8.

(30) Delors J, Chung F, Geremek B, Gorham W, Kornhauser A, Manley M, et al. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo, Brasília: Cortez, Unesco, MEC; 1996. 288 p.

(31) Almarzooq ZI, Lopes M, Kochar A. Virtual Learning During the COVID-19 Pandemic: a disruptive technology in graduate medical education. J Am Coll Cardiol 2020;75(20):2635-8.

(32) Barton DC. Impacts of the COVID-19 pandemic on field instruction and remote teaching alternatives: Results from a survey of instructors. Ecology and Evolution. 2020. Epub. [Acesso em: 23 mar. 2021]. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih. gov/pubmed/32837715.

(33) Chiou PZ. Learning cytology in times of pandemic: an educational institutional experience with remote teaching. J Am Soc Cytopathol. 2020;9(6):579-85.

(34) Ehrlich H, McKenney M, Elkbuli A. We Asked the Experts: Virtual Learning in Surgical Education During the COVID-19 Pandemic-Shaping the Future of Surgical Education and Training. World J Sur. 2020;44(7):2053-5.

(35) El-Ghandour NMF, Ezzat AAM, Zaazoue MA, Gonzalez-Lopez P, Jhawar BS, Soliman MAR. Virtual learning during the COVID-19 pandemic: a turning point in neurosurgical education. Neurosurg Focus. 2020;49(6):E18.

(36) Karakaya K. Design considerations in emergency remote teaching during the COVID-19 pandemic: a human-centered approach. Educ Technol Res Dev. 2020:1-5.

(37) Tabatabai S. Simulations and Virtual Learning Supporting Clinical Education During the COVID 19 Pandemic. Adv Medic Educ Pract. 2020;11:513-6.

(38) Cheng L, Kalvandi M, McKinstry S, Maddahi A, Chaudhary A, Maddahi Y, et al. Application of DenTeach in Remote Dentistry Teaching and Learning During the COVID-19 Pandemic: A Case Study. Front. Robot. AI. 2020;7:611424.

(39) Smith E, Boscak A. A virtual emergency: learning lessons from remote medical student education during the COVID-19 pandemic. Emerg Radiol. 2021. [Acesso em: 23 mar. 2021]. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/33420528.

(40) Somberg J. Virtual Versus In-Person Learning as a Cardiologist During COVID-19 Pandemic. Cardiol Res. 2021;12(1):1.

(41) Sulaiman AH, Ahmad Sabki Z, Jaafa MJ, Francis B, Razali KA, Juares Rizal A, et al. Development of a Remote Psychological First Aid Protocol for Healthcare Workers Following the COVID-19 Pandemic in a University Teaching Hospital, Malaysia. Healthc (Basel). 2020;8(3).

(42) Worley CB, LoSavio ST, Aajmain S, Rosen C, Stirman SW, Sloan DM. Training During a Pandemic: Successes, Challenges, and Practical Guidance From a Virtual Facilitated Learning Collaborative Training Program for Written Exposure Therapy. J Trauma Stress. 2020;33(5):634-42.

(43) Singal A, Sahni D, Chaudhary P, Singh H. Virtual thanks giving to a cadaver by medical students exposed to learning anatomy before and amidst COVID-19 pandemic. Surgic Radiol Anat. 2021. [Acesso em: 23 mar. 2021]. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/33630106.

(44) Obana FY, Tori R, editors. Conceitos de presença. VII Workshop de Realidade Virtual e Aumentada; 2010; São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie.

(45) Obana FY, Tori R, Ranzini E, editors. Evaluating presence perception in video-mediated activities in real time. Proceedings of the International Conference on e-Learning, e-Business, Enterprise Information Systems, and e-Government (EEE); 2015; Athens. The Steering Committee of The World Congress in Computer Science, Computer Engineering and Applied Computing (WorldComp).

(46) Tori R, Kirner C, Siscoutto RA, editors. Fundamentos e tecnologia de realidade virtual e aumentada. Belém, Porto Alegre: Editora SBC - Sociedade Brasileira de Computação; 2006.

(47) Souza GPd. Copresença, interação e diversidade: uma análise socioespacial do campus da Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; 2017.

(48) Mensch JR. Postfoundational phenomenology: Husserlian reflections on presence and embodiment. University Park, PA, USA: Penn State Press; 2010. 288p.

(49) Baldo MVC, Haddad H. Ilusões: o olho mágico da percepção. Braz J Psychiatry. 2003;25:6-11.

(50) Branquinho J, Santos R, editors. Compêndio em linha de problemas de filosofia analítica. Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa. 2014 [Acesso em: 20 mar. 2021]. Disponível em: http://compendioemlinha. letras.ulisboa.pt/.

(51) Soares ATT. A natureza e o papel da presença nos encontros mediados por tecnologia digital: um percurso através das interações em sites de redes sociais. Universidade Federal da Bahia; 2013. [Acesso em: 30 mar. 2021]. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/25182.

(52) Papasarantou C, Bourdakis V. Represent-ando presença. Traduzido do inglês por Brian Brody. V!RUS [Internet]. 2012; 8. . [Acesso em: 30 mar. 2021] Disponível em: http://www.nomads.usp.br/virus/virus08/index.php?sec=4&item=4&lang=pt>.

(53) Lemos A. Ciber-socialidade: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Logos. 1997;4(1):15-19.

(54) Marques EM, de Carvalho Krüger L. Vida artificial: a mobilidade do conceito de transumano e pós-humano. Voluntas: Rev Intern Filos. 2019;10(1):31-45.

(55) Lévy P. O ciberepaço como um passo metaevolutivo. Rev Famecos. 2000;7(13):59-67.

(56) Floridi L. The fourth revolution: How the infosphere is reshaping human reality. Oxford, Uk: Oxford University Press; 2014. 264 p.

(57) Floridi L. The onlife manifesto: Being human in a hyperconnected era. New York: Springer Nature; 2015. 280 p.

(58) Galimberti U. Psiche e techne: o homem na idade da técnica. São Paulo: Paulus; 2006. 918 p.

Published

24-12-2021

How to Cite

Warmling, C. M., & Moysés, S. J. (2021). Essay on visibilities and blindness in the formative world of dentistry: part 2 - internships and online teaching (remote). Revista Da ABENO, 21(1), 1599. https://doi.org/10.30979/revabeno.v21i1.1599

Issue

Section

Formação no SUS: integração da saúde coletiva com a clínica