University extension in the view of academics: the enabler of National Curricular Guidelines
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v15i4.203Keywords:
Education, Higher. Dental Students. Community-Institutional Relations.Abstract
This study aimed to analyze the perception of dental students about an extension program, from the perspective of rapprochement with the National Curricular Guidelines (DCN) of that course. It is a qualitative study, developed with academics (n=5) participating in an outreach program geared to prenatal. Data were collected through focus groups and analyzed by the Collective Subject Discourse technique. It was possible to observe that the impact exerted by academic experience in extension activities enhances the scientific, technical and human relations. In the field of scientific development, the gain was in receiving stimuli to develop their skills to seek new knowledge and fix the theoretical content in practical experience. Concerning in the technical development, there was improvement of the technical-scientific and practical knowledge to humanized attention to pregnant women, as well as development motor and cognitive skills (to understand the functioning of the public health system), and communication and academic expression. In the field of development of human relations, the fruitful relationship established between academic, university and society allowed to increase the skills of teamwork and a sense of citizenship. It concludes that an outreach program sets up an excellent professional training opportunity, more contextualized with the proposed skills in DCN.Downloads
References
Moraes BA, Costa NMSC. Análise documental de currículos na área da saúde no Brasil. CIAIQ 2015;1:224-8.
Fonsêca GS, Rodrigues AÁAO. O Programa de Educação pelo Trabalho para Saúde (PET-Saúde) como indutor de inovações pedagógicas: a experiência do curso de Odontologia da Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahia. Rev ABENO 2011;11(2):19-26.
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Câmara da Educação Superior. Resolução CNE-CES n. 3. Instituiu as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Brasília, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos /pdf/CES032002.pdf
Moimaz SAS, Saliba NA, Garbin CAS, Zina LG, Furtado JF, Amorim JA. Serviço Extra-Mural Odontológico: Impacto na formação profissional. Pesq Bras Odontoped Clin Integr 2004;4(1):53-7.
Bispo NTB, Cecchin D, Zanette F, Grazzi otin-Soares R. Aquisição de conhecimento de estudantes de odontologia da UPF durante a graduação: avaliação sob parâmetros do Enade. RFO 2012;17(3):273-9.
Brasil. Política Nacional de Extensão Universitária. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Manaus, 2012. Disponível em: http://www.renex.org.br/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf
Pedrosa IL, Lira GA, Oliveira B, Silva MSML, Santos MB, Silva EA, Freire DMC. Uso de metodologias ativas na formação técnica do agente comunitário de saúde. Trab Educ Saúde 2011; 9(2):319-32.
Silva RHA, Miguel SS, Teixeira LS. Problematização como método ativo de ensino–aprendizagem: estudantes de farmácia em cenários de prática. Trab Educ Saúde 2011;9(1):77-93.
Bassir SH, Sadr-Eshkevari P, Amiri-khorheh S, Karimbux NY. Problem-based learning in dental education: a systematic review of the literature. J Dent Educ 2014;78(1):98-109.
Gharechahi M, Zarei M, Javidi M. Evaluation of students' opinion about seminars conducted with problem based learning method in endodontics de-partment of Mashhad Dental School. Future Med Educ J 2014;4(1):22-6.
Moimaz SAS, Gomes AMP, Bordin D, Garbin CAS, Saliba NA. Extensão universitária como ferramenta geradora de ensino-aprendizagem e produtora de pesquisa. Rev Conex UEPG 2015; 11(2):140-9.
Veiga L, Gondim SMG. A utilização de métodos qualitativos na Ciência Política e no Marketing Político. Opin Publica 2001; 7(1):1-15.
Lefèvre F, Lefèvre AMC. O Discurso do Sujeito Coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (Desdobramentos). Caxias do Sul: EDUCS, 2003.
Cardoso AC, Corralo DJ, Krahl M, Alves LP. O estimulo à prática da interdiscipli-naridade e do multiprofissionalismo: a Extensão Universitária como uma estratégia para a educação interpor fissional. Rev ABENO 2015;15(2):12-9.
Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União. Brasília, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov. br/ccivil_03/Constituicao/DOUconstituicao88.pdf
Moita FMGSC, Andrade FCB. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Rev Bras Educ 2009;14(41):269-80.
Moura LFAD, Piauilino RJB, Araújo ÍF, Moura MS, Lima CCB, Evangelista LM, Lima MDM. Impacto de um projeto de extensão universitária na formação profissional de egressos de uma universidade pública. Rev Odontol UNESP 2012;41(6):348-52.
Santos AB. Extensão universitária como viabilizadora de políticas públicas: a visão de acadêmicos da EDESC. 2012. 98 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão de Políticas Públicas) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, Santa Catarina. 2012.
Santos SPF, Ranghetti DS, Gascho JA. Inclusão digital com idosos: projeto de extensão para educação integral. Cataventos 2014;6(1):156-75.
Santos KT, Ferreira L, Batista RJ, Bitencourt CTF, Araújo RP, Carvalho RB. Percepção discente sobre a influência de estágio extramuro na formação acadêmica odontológica. Rev Odontol UNESP 2013;42(6):420-5.
Saliba NA, Saliba O, Moimaz SAS, Garbin CAS, Arcieri RM, Lolli LF. Integração ensino-serviço e impacto social em cinquenta anos de história da saúde pública na Faculdade de Odontologia da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. RGO 2009;57(4):459-65.
Brasil. Ministério da Saúde Pró Saúde. Disponível em: http://www.prosaude.org/. Acesso em 20 set. 2015.
Fadel CB, Bordin D, Kuhn E, Martins LD. O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia. Interface 2013;17(47):937-46.
Otenio CCM, Nakama L, Lefèvre AMC, Lefèvre F. Trabalho Multiprofissional: representações em um serviço público de saúde municipal. Saúde Soc 2008; 17(4):135-50.
Cardoso CL. Relações interpessoais na equipe do Programa Saúde da Família. Revista APS 2004;7(1):47-50.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).