Geriatric Dentistry in Political Pedagogical Projects of Dentistry courses in Southern Brazil
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v15i4.211Keywords:
Education, Dental. Teaching. Curriculum. Geriatric Dentistry.Abstract
Geriatric Dentistry in Political Pedagogical Projects of Dentistry courses in Southern Brazil Brazil. The courses’ websites were analyzed seeking information related to the offer of geriatric dentistry or equivalent discipline. It were also analyzed the nature of institutions (public or private), the State of the institutions, the period in which the course is offered (year/semester), nature of education (theoretical, practical or theoretical-practical), total workload, availability of menu, objectives and contents taught. From 36 graduation courses in dentistry analyzed, 14 offered geriatric dentistry discipline, six public and eight private. As for the nature of the discipline, in four courses it is theoretical, four are theoretical and practical and six courses didn´t report this information. Ten HEIs presented menu and content taught, six public and four private. No information was found related to PPP of three institutions, two public and one private. This study made it possible to describe the present insertion of geriatric dentistry in PPP of HEI in southern Brazil. In addition, it was observed that not all dental courses provide information about their curriculum online, and when available, not all features are presented.Downloads
References
Chaimowicz F. A saúde dos idosos brasileiros às vésperas do século XXI: Problemas, projeções e alternativas. Rev Saúde Públ. 1997;31(2):184-200.
Camarano AA. Os novos idosos brasileiros muito além dos 60. Rio de Janeiro: IPEA; 2004.
Rosa AGF, Castellanos RA, Gomes-Pinto V. Saúde bucal na terceira idade. RGO. 1993;41(2):97-102.
Rosa LB, Zuccolotto MCC, Bataglion C, Coronatto EAS. Odontogeriatria - A saúde bucal na terceira idade. RFO. 2008;13(2):82-6.
Saintrain MVL, Souza EHA, Caldas Júnior AF. Ensino da Odontogeriatria nas faculdades de odontologia do sul e centro-oeste do Brasil: situação atual e perspectivas. Rev Odonto Ciênc. 2006; 21(53):270-7.
Brasil. CNE. Parecer CES/CNE 1300/2001 [internet]. Diário Oficial da União, Seção 1, p. 25; Brasília, 7 de dezembro de 2001 – [acesso em 20/09/2015]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1300.pdf
Brasil. CNE. Resolução CNE/CES 3/2002 [internet]. Diário Oficial da União, Seção 1, p.10; Brasília, 4 de março de 2002 – [acesso em 20/09/2015]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ cne/arquivos/pdf/CES032002.pdf
Carvalho ACP. Planejamento do curso de graduação de odontologia: É importante planejar os cursos de graduação considerando-se as Diretrizes Curri-culares Nacionais. Rev ABENO. 2004; 4(1):7-13.
Carvalho BR, Costa TBC, Gomes MJ, Santos KT, Guerra SMG. Formação docente em odontologia no Brasil: sugestões de mudanças após as Diretrizes Curriculares Nacionais. Rev Bras Pesq Saúde. 2010;12(4):39-44.
Conselho Federal de Odontologia – CFO [internet]. Consulta Faculdades de Odontologia por Estado – [acesso em: 20/09/2015]. Disponível em: http://cfo.org.br/servicos-e-consultas/ faculdades/
Brunetti R, Montenegro FLB. Odontogeriatria – noções de interesse clínico. São Paulo (SP): Editora Artes Médicas; 2002.
Newton JP. Health priorities and barriers to care of the older adult. Gerodontology. 2004;21(3):121-2.
Paranhos LP, Ricci ID, Scanavini MA, Bérzin F, Ramos AL. Análise do mercado de trabalho odontológico na região Sul do Brasil. RFO. 2009;14(1): 7-13.
Nico LS. Formação de recursos humanos em odontologia quanto as disciplinas de gerontologia e Odontogeriatria [Dissertação]. São Paulo: Faculdade de Odontologia de Piracicaba (FOP) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).