Collaborative learning process between residents and undergraduate Dentistry students at a university hospital in Curitiba
DOI:
https://doi.org/10.30979/revabeno.v24i1.2149Keywords:
Dental Staff Hospital, Interprofessional Education, Interdisciplinary PlacementAbstract
With the recognition of the Hospital Dentistry practice, its approval as a new specialty by the Federal Dental Council in 2023 and validation of the new National Curricular Guidelines for the Dentistry Course approved in 2021, undergraduate Dentistry courses in Brazil tend to qualify future professionals in training to work in a hospital environment, in a systematic manner. This aims to provide students with an interprofessional experience inherent to hospitals, favoring the positive interaction between various health specialties. This descriptive study reports the experience in the collaborative learning process between health professionals residents of the Multiprofessional Residency Program in Elderly Health in the professional area of Dentistry at a University Hospital in Curitiba, and undergraduate Dentistry students from a higher education institution in Curitiba. During the development of different academic activities, it was observed that the use of this teaching-learning methodology was characterized as an important tool, seeking to strengthen the exchange of practical experiences, promoting discussions between students and resident professionals, by the mediation of professors, who always encourage the construction of critical reflective knowledge, providing an expanded interprofessional student training experience.
Downloads
References
Medeiros YL, Faria LV, Lopes DF, Oliveira IS, Fabri GMC. Inserção da Odontologia Hospitalar na grade curricular dos cursos de Odontologia do sudeste brasileiro. Rev Fac Odontol P Alegre [Internet]. 2020;61(1):85-91. doi: https://doi.org/10.22456/2177-0018.101594
Rocha AL, Ferreira EF. Odontologia hospitalar: a atuação do cirurgião dentista em equipe multiprofissional na atenção terciária. Arq Odontol [Internet]. 2014;(50)4:154-160. doi: https://doi.org/10.7308/aodontol/2014.50.4.01
Barreto HM, Jacinto YC, Brandão CSA, Pinho ALVP, Aguiar MBM. Desafios e importância da Odontologia Hospitalar: uma revisão integrativa. Rev Fac Odontol Univ Fed Bahia [Internet]. 2022;52(1):90–97. doi: https://doi.org/10.9771/revfo.v52i1.48835
Rocha MG, Silva MS, Araujo ACM, Alves LC, Pereira LHTC, Andrade MAA, et al. Manutenção da higiene oral em pacientes de terapia intensiva: O papel da Odontologia Hospitalar. Researc Soci Develop [Internet]. 2022;11(16): e329111638078. doi: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i16.38078
Fonseca EOS, Pedreira LC, Silva RS, Santana RF, Tavares J, et al. (Des) cuidado na higiene bucal do idoso em hospitalização. Rev Bras Enferm [Internet]. 2021 [citado em 20 de outubro de 2023];74(suppl 2):1-8. doi: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0415
Martins GF, Santos MJAO, Vanzo KLT, Pereira YCL. The perception of the importance of the insertion of hospital dentistry in the curriculum of the dentistry course: an experience report. Reserc Soci Develop [Internet]. 2023 [citado em 22 de novembro de 2023];12(5):e10012541520. doi: https://doi.org/10.1590/10.33448/rsd-v12i5.41520
Conselho Federal de Odontologia. Resolução CFO N-162 de 3 de nov. de 2015. Reconhece o exercício da Odontologia Hospitalar pelo cirurgião-dentista. Brasília: Diário Oficial da União; 2015.
Conselho Federal de Odontologia. Resolução CFO N-203 de 21 de mai. de 2019. Altera a Resolução CFO N-162 e dá outras providências. Diário Oficial da União; 2019.
Conselho Federal de Odontologia. Odontologia Hospitalar como especialidade Odontológica, 2023 [citado em 10 de setembro 2023]. Disponível em: https://website.cfo.org.br/odontologia-hospitalar-como-especialidade-odontologica/.
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2018 [citado em 12 de julho de 2023]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=127951-pces803-18-1&category_slug=outubro-2019&Itemid=30192
Figueredo WN, Veras RM, Silva GTR, Cardoso GMP. Práticas colaborativas nas urgências em Saúde: a interprofissionalidade do Programa PermanecerSUS, Secretaria Estadual de Saúde da Bahia, Brasil. Interface [Internet]. 2018;22(supl.2):1697-1704. doi: https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0678
Silva PG, Lima DS. Padlet como ambiente virtual de aprendizagem na formação de profissionais da educação. Re Nov Tecn [Internet]. 2018 [citado em 20 de julho de 2023];16(1):83-92. doi: https://doi.org/10.22456/1679-1916.86051
Shahzad A, Saeed MHB, Paiker S. Dental students’ concerns regarding OSPE and OSCE: a qualitative feedback for process improvement. BDJ [Internet]. 2017;17009. doi: https://doi.org/10.1038/bdjopen.2017.9
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).