The importance of class
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v15i4.229Keywords:
Learning, Faculty, Teaching, Education.Abstract
Learning gives human beings a privileged position in guiding the world and history, which requires the teacher to have an appropriate stance to this demand. Coherent with this premise, the aim of this study was to reflect about the relevance of class as a teacher’s strategy to develop student learning. Class was understood as a specific scheduled time in which information is expressed by a teacher to a class of students in a school. For this, autobiographical narrative was chosen considering the experiences in which the author himself is the protagonist. Reports of experiences allowed observing the limitation of the class as a learning space, whether by excessive authoritarianism from the teacher as the great protagonist of the process, or the lack of motivation by students in building knowledge in this educational space. Therefore, it is urgent that the classes be transformed into living spaces, influencing a positive eagerness in students, conceived by teachers who are not just in school, but participating in the students’ lives, contributing to the construction of a greater learning environment, as well as to the achievements and the uncertainties, seeking ways to respect the contradictory, sharing doubts and discovering possibilities, only possible for human minds.Downloads
References
Bordenave JED, Pereira, AM. Estratégias de ensino-aprendizagem. 30 ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
Larrosa J. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Trad. Alfredo Veiga-Neto. 4 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
Amorim VM, Castanho ME. Da dimensão estética da aula ou do lugar da beleza na educação. Reflex. Ação. 2007;15(1):158-73.
Teixeira LC. Escrita autobiográfica e construção subjetiva. Psicol. USP2003;14(1):37-64.
Viñao A. Las autobiografías, memorias y diarios como fuente histórico-educativa: tipología y usos. Teias. 2000;1(1):82-97.
Lima MEC, Geraldi CMG, Geraldi JW. O trabalho com narrativas na investigação em educação. Educ Rev. 2015;31(1):17-44.
Cunha RC. A pesquisa narrativa: uma estratégia investigativa sobre o ser professor. Anais do 5o Encontro de Pesquisa em Educação da UFPI. Teresina: EDUFPI, 2009.
Ferrara LD. Olhar Periférico. São Paulo: EDUSP/FAPESP, 1999.
Bakhtin MM. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos, SP: Pedro e João Editores, 2010.
Ginzburg C. Sinais. Raízes de um paradigma indiciário. In: Ginzburg C. Mitos, emblemas, sinais. São Paulo: Cia das Letras. 2011.
Cunha MI. Conta-me agora! As narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Rev Fac Educ. 1997;23:(1-2). Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-25551997000100010
Souza EC. Histórias de vida e formação de professores. São Paulo: Quartet, 2008.
Kramer S. Leitura e escrita de professores em suas histórias de vida e formação. Cad Pesqui. 1999;106:129-57.
Gomes MLM. Escrita autobiográfica e história da educação matemá-tica. Bolema. 2012;26(42):105-38.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).