Dental ergonomics: integrating theory and practice for teaching improvement

Authors

  • Tânia Adas Saliba Rovida
  • Artênio José Ísper Garbin
  • Luis Fernando Dahmer Peruchini
  • Ana Carolina Bernardes Machado Faculdade de Odontologia de Araçatuba FOA/UNESP
  • Suzely Adas Saliba Moimaz

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v15i4.230

Keywords:

Dental Education. Human Engineering. Dentistry. Problem-Based Learning.

Abstract

This study aimed to describe and analyze an innovative strategy in the discipline of dental ergonomics, using digital technologies and active method of teaching-learning. An observational, descriptive study was performed in an Ergonomic Testing Laboratory, using the Problem Based Learning (PBL) strategy. The clinical care sessions were registered in film. Twenty undergraduate students participated and the study was developed in two stages: first, the students had a lecture on ergonomic principles in dental practice for introduction of the subject; in the second stage, they were divided into two groups, one of observers and the second of operators to patient care. While the latter group was filmed, the other made observations in real time, in an adjacent room, with direct visualization of the care environment through a mirrored glass window. There was good participation in academic activities, pointing errors, and resolution of postural problems, tray organization and the entire work process. Students corrected his stance during the care provided after the first observations, keeping the most suitable for the job. In conclusion, the strategy combining the problem-based learning and the use of digital technologies was important in the dental ergonomic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Carolina Bernardes Machado, Faculdade de Odontologia de Araçatuba FOA/UNESP

Programa de Pós Graduação em Odontologia Preventiva e Social, Faculdade de Odontologia de Araçatuba FOA/UNESP.

References

Arruda MP, Portal LLF. Saberes e fazeres docentes: o dilema da reforma do pensamento e da prática pedagógica do educador do século XXI. Percursos. 2012;13(1):199-210.

Manogue M, McLoughlin J, Christersson C, Delap E, Lindh C, Schoonheim-Klein M, et al. A curriculum structure content, learning and assessment in European undergraduate dental education. Eur J Dent Educ. 2001;15;133-41.

Freitas VP, de Carvalho, RB, Gomes MJ, Figueiredo MC, Faustino-Silva DD. Mudança no processo ensino aprendizagem nos cursos de graduação em odontologia com utilização de metodologias ativas de ensino e aprendizagem. RFO. 2009;14(2):163-7.

Aquilante AG, Tomita NE. O estudante de Odontologia e a educação. Rev ABENO. 2005;5(1):6-11.

Neville AJ. The problem-based learning tutor: Teacher? Facilitator? Evaluator? Med Teach. 1999; 21(4):393-401.

Xavier LN, de Oliveira GL, Gomes AA, Machado MFAS, Eloia SMC. Analisando as metodologias ativas na formação dos profissionais de saúde: uma revisão integrativa. SANARE. 2014;13(1):76-83.

Lombardo I. Reflexões sobre o planejamento do ensino de Odontologia. Rev ABENO. 2001; 1(1):17-24.

Farias PAM, Martin ALAR, Cristo CS. Aprendizagem ativa na educação em saúde: percurso histórico e aplicações. Rev Bras Educ Med. 2015;39(1):143-58.

Troncon LEA, Bollela VR, Borges MC, Rodrigues MLV. A formação e o desenvolvimento docente para os cursos das profissões da saúde: muito mais que o domínio de conteúdos. Medicina. 2014;47(3):245-8.

Noro LRA, Farias-Santos BCS, Sette-de-Souza PH, Cruz RKS, Pinheiro IAG, Borges REA, et al. O professor (ainda) no centro do processo ensino-aprendizagem em Odontologia. Rev ABENO. 2015;15(1):2-11.

Saliba NA, Moimaz SAS, Chiaratto RA, Tiano AVP. A utilização da metodologia PBL em Odontologia: descortinando novas possibilidades ao processo ensino-aprendizagem. Rev Odonto Ciênc. 2008;23(4):392-6.

Hollis M. Safer lifting for patient care. 2ed. Oxford: Blackwell Scientific Publications; 1985.

Troup JDG, Rouhala HH. Ergonomics and training. Int J Nurs Stud. 1987;24(4):325-30.

Garbin AJI, Garbin CAS, Diniz DG. Normas e diretrizes ergonômicas em odontologia: o caminho para a adoção de uma postura de trabalho saudável. Rev Odontol Univ Cid São Paulo. 2009;21(2):155-61.

Garbin AJI, Garbin CAS, Ferreira NF, Saliba MTA. Ergonomics and the dentist: an evaluation of clinical practice by filming analysis. Rev Odonto Ciênc. 2008;23(2):130-3.

Garbin AJI, Garbin CAS, Arcieri RM, Rovida TAS, Freire ACGF. Musculoskeletal pain and ergonomic aspects of dentistry. Rev Dor. 2105;16(2):90-5.

Vieira AJO, Julião Filho CAB, Firmino RT, Garcia AFG, Menezes VA. Conhecimento de ergonomia e desordens osteomusculares entre estudantes de Odontologia. RFO. 2014;19(3):304-10.

Reis SMAS, Cicillini GA. Práticas docente no ensino odontológico: aproximações e distanciamentos das diretrizes curriculares nacionais. Rev Ib-Am Estudos Educ. 2011;6(2). Disponível em: http://seer.fclar.unesp. br/iberoamericana/article/view/4878

Cunha FS, Silva AE, Larentis NL, Fontanella VRC, Nevado RA. Proposta de uma nova abordagem pedagógica para a Disciplina de Informática aplicada à Odontologia. Rev ABENO. 2005;5(2):102-8.

Morita MC, Kriger L. Mudanças nos cursos de Odontologia e a interação com o SUS. Rev ABENO. 2004;4(1):17-21.

Rodrigues CRC, Silva MAM. O impacto dos cenários de prática propostos pelo Pró-Saúde na formação em odontologia. Rev ABENO. 2012;12(2):219-26.

International Standards Organization – ISO. ISO/TC 106/SC 6 N 411: 2006.

Cyrino EG, Toralles-Pereira ML. Discovery-based teaching and learning strategies in health: problematization and problem-based learning. Cad Saúde Públ. 2004;20(3):780-8.

Leggat PA, Kedjarune U, Smith DR. Occupational health problems in modern dentistry: a review. Ind Health. 2007;45(5):611-21.

Gottlieb R, Lanning SK, Gunsoley JC, Buchanan JA. Faculty impressions of dental students’ performance with and without virtual reality simulation. J Dent Educ. 2011;75(11):1443-51.

Wisner A. La méthodologie em ergonomie: d’hier, à aujourd’hui. Perform Hum Tech. 1990;50:32-8.

Published

27-02-2016

How to Cite

Rovida, T. A. S., Garbin, A. J. Ísper, Peruchini, L. F. D., Machado, A. C. B., & Moimaz, S. A. S. (2016). Dental ergonomics: integrating theory and practice for teaching improvement. Revista Da ABENO, 15(4), 37–44. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v15i4.230

Issue

Section

Article