Dental student’s first contact with the clinic: experience report

Authors

  • Janaína Taiza Araújo de Jesus UESB
  • Jayane Andrade Santos
  • Mayra da Paixão Conceição
  • Thaís Reis Silva
  • Nathalie Oliveira Gonçalves
  • Sérgio Donha Yarid

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i3.294

Keywords:

Dentistry. Dental Students. Dental Schools. .

Abstract

To form professionals, teachers, the institution and students share responsibilities as the learning process provides the capacity to learn, to build relationship, build teamwork, communication and develop activities ethically. Facing this, the present study has the purpose to know and to understand the expectations of the Dental students in  his first  contact with the school clinic.  This is the narrative of a descriptive character situation and also to explore, having as source interview with a 4th semester student. From the student was possible to classify his description into a group divided into three phases starting with desires and expectations, difficulties and success, all the way through the practical clinic and theory about the same subject. Has been detected that the student of odontology in his first contact with the clinic school shows a mix of expectation to do the work and the anxiety due to insecurity caused by the lack of experience with the patient. At the same time, he is facing little theoretical knowledge because this is just the first clinical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Costa, AMDD, Costa, JRV, Costa, MD, Costa, RD, Botrel, TEA. Contribuição do perfil do aluno de graduação em Odontologia para a redefinição dos recursos usados pelo professor no processo ensino-aprendizagem. UNIMEP 2002; 14(1):1-5.

Fonsêca, GS; Rodrigues AÁAO. O Programa de Educação pelo Trabalho para Saúde (PET-Saúde) como indutor de inovações pedagógicas: a experiência do curso de Odontologia da Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahia. Rev ABENO 2011; 11(2):19-26.

Schwartz B. An innovative approach to teaching ethics and professionalism. JCan Dent Assoc 2009; 75(5):338-40.

Leão ATT, Dias, K. Avaliação dos serviços de saúde prestados por faculdades de odontologia: a visão do usuário. Rev Bras Odontol Saúde Coletiva 2001; 2(1):40-6.

Bispo NTB, Cecchin D, Zanette F, Grazziotin-Soares R. Aquisição de conhecimento de estudantes de odontologia da UPF durante a graduação: avaliação sob parâmetros do Enade. RFO 2012;17(3):273-9.

Masetto MT, Prado, AS. Processo de avaliação da aprendizagem em um curso de Odontologia. Rev ABENO 2004; 4(1): 48-56.

Meira AR. Bioética e vulnerabilidade: o médico e o paciente. Rev Assoc Med Bras 2004; 50(3):249-51.

Nóbrega LM, Bernardino IM, Barbosa KGN, Oliveira PAP, Lucas RSCC, D'Avila S. A experiência de estudantes de Odontologia com dilemas éticos. Rev ABENO 2015. 15(4):10-8.

Cardoso AC, Corralo DJ, Krahl M, Alves LP. O estimulo à prática da interdisciplinaridade e do multiprofissionalismo: a Extensão Universitária como uma estratégia para a educação interprofissional. Rev ABENO 2015;15(2):12-9.

Cristino OS. Clínicas Integradas antecipadas: limites e possibilidades. Rev ABENO 2005; 5(1):12-8.

Oliveira RG, Oliveira RG, Dias AL, Júnior AMLF, Porto FR, Hespanhol FL, Silva RHA, Ricardo DR. Problematização como método ativo de ensino-aprendizagem em um Curso de Odontologia. Rev ABENO 2015; 15(2):74-81.

Wink M. Humanização da relação assistencial entre o estudante de odontologia da Universidade Tuiuti do Paraná e o paciente da clínica integrada. Universidade Tuiuti do Paraná, 2011.

Marchini L, Patrocínio MC, Rode SM. Plano de ensino de uma disciplina de “urgências e emergências em Odontologia”. Pós-Grad Rev Fac Odontol São José dos Campos 2000; 3(1):105-12.

Possobon RF, Carrascoza KC, Moraes ABA, Costa JRAL. O Tratamento Odontológico como gerador de ansiedade. Psicol Estudo 2007; 12(3):609-16.

Delors J. Educação: um tesouro a descobrir. 6a ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO; 2001.

Fernandes AMR, Fernandes APS, Nascimento RL. Utilização da tecnologia de agentes para um ambiente virtual de ensino/ aprendizagem em Periodontia. Rev ABENO 2005; 5(1):23-31.

Pelissari LD, Basting RT, Flório FM. Vivência da realidade: o rumo da saúde para a Odontologia. Rev ABENO 2005; 5(1):32-9.

Ferreira NP, Ferreira AP, Freire MCM. Mercado de trabalho na odontologia: contextualização e perspectivas. Rev Odontol UNESP 2013; 42(4): 304-9.

Published

23-10-2016

How to Cite

Jesus, J. T. A. de, Santos, J. A., Conceição, M. da P., Silva, T. R., Gonçalves, N. O., & Yarid, S. D. (2016). Dental student’s first contact with the clinic: experience report. Revista Da ABENO, 16(3), 78–84. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i3.294

Issue

Section

Article