Evaluation of the effectiveness of a flowchart as an adjunct in teaching periodontal diagnosis
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i3.298Keywords:
Periodontal Diagnosis. Periodontal Diseases. Dental, Teaching.Abstract
Considering the different types of periodontal diseases, which require different forms of treatment, the establishment of an accurate diagnosis is critical, to avoid inefficient treatments. Thus, this study aimed to evaluate the use of a flow chart as an aid in the teaching diagnosis of periodontal disease. Sixty students of Dentistry at the Universidade Estadual de Maringá, equally distributed between the 3rd, 4th and 5th year graduation accepted to participate to this experimental and crossover study. Students underwent three hypothetical periodontal clinical questions, whose diagnoses should first be presented without the flowchart and then with the auxiliary tool. Without the flowchart, the amount of correct diagnosis was 52%, while with the flowchart, this value corresponded to 84% (p <0.0001). There was no difference in the number of correct and incorrect diagnoses between the years of graduation. It can be concluded that the use of the flowchart as an aid in diagnosing periodontal increases the number of correct periodontal diagnosis.
Downloads
References
Goulart JHM, Santos Júnior JC, Silva L, Souza LMA. Um Sistema para triagem de pacientes com doenças periodontais. In: VI Congresso de Iniciação Científica da UFS, 2004, Aracaju. Anais do VI Congresso de Iniciação Científica da UFS, 2004. p. 22-22.
Organização Pan-Americana de Saúde. Saúde Bucal. Acesso em 4/12/2015. Disponível em: http://www.uff.br/farmacobasica-mfl/sites/de fault/files/saude_bucal.pdf.
Gomes Filho IS, Macedo TCN, Cruz SS, Soledade KR, Trindade SC, Sarmento VA. Comparação de critérios que determinam o diagnóstico clínico da doença periodontal. Odonto Ciência 2006; 21:77-81.
Williams RC, Paquette DW. Avanços no diagnóstico periodontal, em: Lindhe, J, Karring T, Lang NP -Tratado de Periodontia Clínica e Implantologia Oral.3a Ed, Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1999; p. 281-98.
Ference R. Diagnosis of periodontal diseases. Changing concepts. A challenge for the future. N Y State Dent J 1989;55(6):30-3.
D'Ercole S, Catamo G, Piccolomini R. Diagnosis in periodontology: a further aid through microbiological tests. Crit Rev Microbiol 2008; 34(1):33-41.
Kaufman E, Lamster IB. Analysis of saliva for periodontal diagnosis - a review. J Clin Periodontol 2000; 27(7):453-65.
Armitage GC. Development of a classification system for periodontal diseases and conditions. Ann Periodontol 1999; 4:1-6.
Menezes MLB, Faúndes AE. Validação do fluxograma de corrimento vaginal em gestantes. DST J Bras Doenças Sex Transm 2004; 16(1), 38-44.
Pihlstrom BL. Periodontal risk assessment, diagnosis and treatment planning. Periodontology 2000 2001; 25:37–58.
Atuação do enfermeiro no diagnóstico e no tratamento do herpes genital, na atenção primária à saúde. Acesso em: 17/11/2015. Disponível em: http://www.convibra.com.br/ artigo.asp?ev=24&p=&lang=pt&id=7841
Faris AA. Yaser A. Zaid A. Omar K. The Differential diagnosis of desquamative gingivitis: review of the literature and clinical guide for dental undergraduates. Journal of International Oral Health 2015; 7(Suppl 1):88-92.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).