Dentistry training and supervised internship in public health services: students´ view and experiences
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i2.477Keywords:
Health Education. Teaching Care Integration Services. Education, Dental.Abstract
The aim of this study was to understand the perceptions of Dental students from a public university about the supervised internships in public health services. It is a qualitative research with the use of semi-structured interviews with 18 students, selected for convenience, enrolled from the first to the last year of the course. The interviews, audiotaped and transcribed, were analyzed using the content analysis technique. The proximity with the population, the humanized professional experience and the knowledge built by the experience in the services were highlighted, producing new strategies of action in the Brazilian Health System (SUS). The suggestions were related to the diversification of practice scenarios and better planning of activities for the development of skills and abilities. Through the internships, the training turns to the SUS, which will again benefit from the inclusion of these future professionals in the service network, with consequent improvement in the population´s health care.Downloads
References
Werneck MAF, Senna MIB, Drumond MM, Lucas SD. Nem tudo é estágio: contribuições para o debate. Ciênc Saúde Colet. 2010;15(1):221-31.
Ceccim RB, Ferla AA. Educação e saúde: ensino e cidadania como travessia de fronteiras. Trab Educ Saúde. 2009; 6(3): 443-56.
Vendruscolo C, Padro, ML, Kleba ME. Integração ensino-serviço no âmbito do Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde. Ciênc Saúde Colet. 2016; 21(9): 2949-60.
Haddad AE, Laganá DC, Assis EQ, Morita MC, Toledo AO, Rode SM et al. A aderência dos cursos de graduação em odontologia às Diretrizes Curriculares Nacionais. In: Ministério da Saúde (BR); Ministério da Educação (BR). A aderência dos cursos de graduação em Enfermagem, Medicina e Odontologia às diretrizes curriculares nacionais. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2006. p. 119-52. (Série F, Comunicação e Educação na Saúde).
Brasil. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Educação profissional: legislação básica. Brasília, DF: PROEP, 1998.
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União. 2002 mar. 4; Seção 1, p. 10
Silva MAM, Amaral JHL, Senna MIB, Ferreira EF. The National Reorientation of Vocational Healthcare Training (Pro-Saúde) and encouragement of inclusion of differentiated learning scenarios within Dentistry courses in Brazil. Interface (Botucatu). 2012; 16(42): 707-17.
Ferreira MLSM, Cotta RMM, Oliveira MS. Reconstrução teórica do cuidado para as práticas de saúde: um olhar a partir da produção de alunos de curso de especialização a distância. Rev Bras Educ Méd. 2008; 32(3):291-300.
Zilbovicius C, Araujo ME, Botazzo C, Frias AC, Junqueira SR, Junqueira CR. A paradigm shift in predoctoral dental curricula in Brazil: evaluating the process of change. J Dent Educ. 2011; 75(4): 557-64.
Aguiar Neta A, Alves MSCF. Comunidade como local de protagonismo na integração ensino-serviço e atuação multiprofissional. Trab Educ Saúde. 2016; 14(1): 221-35.
Carvalho SOB, Duarte LR, Guerrero JMA. Parceria ensino e serviço em unidade básica de saúde como cenário de ensino-aprendizagem. Trab Educ Saúde. 2015; 13(1): 123-44
Ribeiro IL, Medeiros Júnior A. Undergraduate education in health, a reflection on teaching-learning. Trab. educ. saúde. 2016; 14(1): 33-53.
Forte FDS, Ribeiro TR, Freitas CHSM, Barbosa AS, Morais MB, Braga CC, Filgueiras F. Community-based education: experience in community health supervised clerkships at the Federal University of Paraíba Dentistry Course. In: Bolela V, Germani AC, Holanda H, Amaral E. Community-based education for the health professions: learning from the Brazilian experience. 1ed. Whashington: OPAS, 2015, v.1, p. 220-32.
Toassi RFC, Baumgarten A,Warmling CM, Rossoni E, Rosa AR, Slavutzk SMB. O ensino nos serviços de atenção primária do Sistema Único de Saúde na formação de profissionais de saúde no Brasil. Interface (Botucatu). 2013; 17(45): 385-92
Finkler M, Caetano JC, Ramos FRS. Integração “ensino-serviço” no processo de mudança na formação profissional em Odontologia. Interface (Botucatu). 2011; 15(39): 1053-67.
Noro LRA, Torquato SM. Percepção sobre o aprendizado de saúde coletiva e o SUS entre alunos concludentes de curso de odontologia. Trab Educ Saúde. 2011; 8(3): 439-47.
Vendruscolo C, Ferraz F, Prado ML, Kleba ME, Reibnitz KS. Teaching-service integration and its interface in the context of reorienting health education. Interface (Botucatu). 2016; 20(59): 1015-25.
Warmiling CM, Rossoni E, Hugo FN, Toassi RFC, Lemos VA, Slavutzki SMB, et al. Estágios curriculares no SUS: experiências da Faculdade de Odontologia da UFRGS. Rev ABENO. 2011; 11(2): 63-70.
Souza Nétto OB, Moura MS, Lima MDM, Lages GP, Mendes RG, Moura LFAD. O Pró-Saúde no curso de Odontologia na Universidade Federal do Piauí: relato de uma vivência de cinco anos. Ciênc Cuid Saúde. 2013; 12(2): 391-7.
Alves LA, Freires IA, Braga CC, Castro RD. Experiência exitosa na atenção odontológica à comunidade. Rev Bras Ciênc Saúde. 2012; 16(2):235-8.
Albuquerque VS, Gomes AP, Rezende AHA, Sampaio MX, Dias OV, Lugarinho RM. A. integração ensino-serviço no contexto dos processos de mudança na formação superior dos profissionais da Saúde. Rev Bras Educ Méd. 2008; 32(3): 356-62.
Morita MC, Kriger L, Carvalho ACP, Haddad AE. Implantação das Diretrizes Curriculares Nacionais em Odontologia. 2a ed. Maringá: Dental Press, Abeno, OPS, MS; 2013.
Almeida AB, Alves MS, Leite ICG. Reflexões sobre os desafios da odontologia no Sistema Único de Saúde. Rev APS. 2010; 13(1): 126-32.
Silveira JLGC, Garcia VL. Mudança curricular em Odontologia: significados a partir dos sujeitos da aprendizagem. Interface (Botucatu) 2015; 19 (52): 145-58.
Taichman RS, Parkinson JW, Nelson BA, Nordquist B, Thompson JF. Leadership training for oral health professionals: a call to action. J Dent Educ. 2012; 76(2): 185-91.
Aston-Brown RE, Branson B, Gadbury-Amyot CC, Bray KK. Utilizing public health clinics for service-learning rotations in dental hygiene: a four-year retrospective study. J Dent Educ. 2009; 73(3): 358-74
Bean CY. Community-based dental education at the Ohio State University: The OHIO Project. J Dent Educ. 2011; 75 (Supp 1): 25-35.
Hood JG. Service-learning in Dental Education: Meeting Needs and challenges. J Dent Educ. 2009; 73(4): 454-463.
Mascarenhas AK. Community-Based Dental Education at Boston University. J Dent Educ. 2011; 75(supp 1): 21-24.
Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2015. 406 p.
Deslandes S, Gomes R, Minayo MCS (org). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 33ª ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
Hanguette TMF. Metodologias qualitativas na sociologia. Petrópolis: Vozes; 2013.
Bardin L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2014. 280 p.
Almeida PF, Bastos MO, Condé MA, Macedo NJ, Feteira JM, Botelho
FP, Silva RL. Trabalho de Campo Supervisionado II: uma experiência curricular de inserção na Atenção Primária à Saúde. Interface (Botucatu). 2016; 20(58): 777-86.
Bulgarelli AF, Souza KR, Baumgarten A, Souza JM, Rosing CR, Toassi RFC. Formação em saúde com vivência no Sistema Único de Saúde (SUS): percepções de estudantes do curso de Odontologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Brasil. Interface (Botucatu). 2014; 18(49): 351-62.
Mashabi S, Mascarenhas AK. Impact of community externships on the clinical performance of senior dental students. J Dent Educ. 2011; 75(10 Suppl): S36-S41.
Palmier AC. Inserção do aluno de Odontologia no SUS: contribuições do Pró-Saúde. Rev Bras Educ Méd. 2012; 36 (Supl. 2): 152-7.
Cyrino EG, Toralles-Pereira ML. Trabalhando com estratégias de ensino-aprendizado por descoberta na área da saúde: a problematização e a aprendizagem baseada em problemas. Cad Saúde Pública. 2004; 20(3): 780-788.
Forte FDS, Forte FDS, Pessoa TRRF, Freitas CHSM, Pereira CAL, Carvalho Junior PM. Reorienting dental education: the preceptor’s view of supervised internship in the Brazilian Health System (SUS). Interface (Botucatu). 2015; 19 Supl 1: 831-43.
Fonseca EP. As diretrizes curriculares nacionais e a formação do cirurgião dentista brasileiro. J Manag Prim Health Care. 2012; 3(2): 158-78.
Feuerwerker L. Além do discurso de mudança na educação médica: processos e resultados. São Paulo: Hucitec, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).