Training x education, Deontology x ethics: rethinking concepts and repositioning professors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i2.561

Keywords:

Ethics. Moral Development. Education, Higher. Professional Training. Universities.

Abstract

Starting from teachers’ concerns and reflections, we seek to problematize some concepts often taken as synonyms in the context of professionals’ health education, revealing alternative conceptions of ethical and pedagogical doing. The analysis focuses on ethics hegemonic idea that forms a particular meaning for the expression "ethics in training," in opposition to what could be called an "ethical dimension of education." Through a dialogical writing about common topics to every professor, the rationale is to provoke the reader to his/her academic praxis examination and to question what are we doing in universities: developing vocational training or higher education? The arguments expressed in this essay seek to encourage the (self) questioning so that each one responds, in his or her way, and then collectively, to the essential question regarding ethics: “What should we do"?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirelle Finkler, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Odontologia (em Saúde Coletiva)

Profa. Adjunta do Departamento de Odontologia

Profa. do Programa de Pós-Graduação em Odontologia

Profa. do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva

Universidade Federal de Santa Catarina

Daniel Philippi de Negreiros, Justiça Federal de Santa Catarina

Graduado em Medicina - UFSC

Especialista em Psiquiatria - USP

Mestre em Ciências Médicas - UFSC

References

Esteban F, Román B. ¿Quo Vadis, Universidad? Barcelona: UOC; 2016.

Esteban, F. El profesor universitario y su quehacer docente: la perspectiva comunitarista. Rev Ped Esp. 2013; 71(255):227-42.

Gracia D. Misión de la Universidad. In: ______. Construyendo valores. Madrid: Tricastela, 2013. p. 237-65.

Finkler M. Formação profissional e/ou educação universitária: de onde viemos, para onde vamos? Interface Comun Saúde Educ. 2017; 21(61):465-8

Puig JM. A construção da personalidade moral. São Paulo: Ática, 1998.

Lind G. Moral regression in medical students and their learning environment. Rev Bras Educ Med. 2000; 24(3):24-33.

Feitosa HN, Rego S, Bataglia P, Rego G, Nunes R. competência de juízo moral dos estudantes de Medicina. Rev Bras Educ Med. 2013; 37(1):5– 14.

Freitas SFT, Kowaleski DF, Boing AF, Oliveira WF. stages of moral development among Brazilian dental students. J Dent Educ. 2006; 70(3):296-306.

Oliveira MS. Desenvolvimento da competência de juízo moral e ambiente de ensino-aprendizagem: uma investigação com estudantes de graduação em enfermagem [Dissertação]. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2008 146p.

Lind G. O significado e medida da competência moral revisitada: um modelo do duplo aspecto da competência moral. Psicol Reflex Crít. 2000; 13(3):399-416.

Arouca R, Rego S, Machado MH. O papel da escola na educação moral de estudantes de Odontologia. Rev Bras Odontol. 2008; 65(2):211-15.

Rego S. Formação ética dos médicos: saindo da adolescência com a vida (dos outros) nas mãos. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2003. 184p.

Finkler M, Ramos FRS. La dimensión ética de la educación superior en Odontología: un estudio en Brasil. Bordón. 2017;69(4):35-49.

Finkler M, Caetano JC, Ramos FRS. Um marco conceitual para o estudo da dimensão ética da formação profissional em saúde. In: Verdi MI, Caponi S, Gabrielli R, Hellmann F. Florianópolis: DIOESC, 2012. p.171-89.

Dubar C. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes. 2005.

Patrick AC. A review of teaching ethics in the dental curriculum: challenges and future developments. Eur J Dent Educ. 2017;21(4):e114-8.

Moscheta MS, Moretti-Pires RO. Gênero, sociedade e transformações. Saúde Transform Soc. 2016;7(3):i-ii.

Simpkin AL, Schwartztein TM. Tolerating uncertainty – the next medical revolution? N Engl J Med. 2016; 375(18)1713-5.

Rego S, Palácios M. Abusos na escola médica – editorial. Rev Bras Educ Med. 2014; 38(4):417-8.

Gracia D. Teoria y práctica de la deliberación moral. In: Feito L; Gracia D, Sanchez M. Bioética: el estado de la cuestión. Madrid: Tricastela, 2011. p.101-52.

Finkler M, Caetano JC, Ramos FRS. O cuidado ético-pedagógico no processo de socialização profissional: por uma formação ética. Interface Comun Saúde Educ. 2012; 16(43):981-93.

Millan LR, Arruda PCV. Assistência psicológica ao estudante de Medicina: 21 anos de experiência. Rev Assoc Med Bras. 2008; 54(1):90-4.

Lageborn CT, Liung R, Vaez M, Dahlin M. Ongoing university studies and the risk of suicide: a register-based nationwide cohort study of 5 million young and middle-aged individuals in Sweden, 1993-2011. BMJ Open. 2017;7(3):1-8.

Vasconcelos TC, Dias BRT, Andrade LR, Melo GF, Barbosa L, Souza E. Prevalência de sintomas de ansiedade e depressão em estudantes de Medicina. Rev Bras Educ Med. 2015; 29(1):135-42.

Self DJ, Scrader DE, Baldwin DCJr, Wolinsky FD. The moral development of medical studants: a pilot study of the possible influence of medical education. Med Educ. 1993; 27(1):26-34.

Lind G. Moral competence test. Definitions; 2017. [Acesso em: 11 nov. 2017]. Disponível em: https://www.uni-konstanz.de/ag-moral/mut/mjt-engl.htm.

Cortina A. El mundo de los valores: ética y educación. Santafé de Bogotá: El Buho, 1997.

Cortina A. O fazer ético: guia para educação moral. São Paulo: Moderna, 2003.

Bentham J. Deontologia o ciência de la moral. Valencia: Mallen y Sobrinos, 1836.

Crutchfield P, Johnson JC, Brandt L, Fleming D. The limits of deontology in dental ethics education. Int J Ethics Educ. 2016; 1:183-200.

Pyrrho M, Prado MM, Cordon J, Garrafa V. Análise bioética do Código de Ética Odontológica brasileiro. Ciênc Saúde Coletiva 2009; 14(5):1911-8.

International Association for Etichs Education. [Acesso em: 11 nov. 2017]. Disponível em: https://www.ethicsassociation.org/

Red Latinoamericana y del Caribe de Educación en Bioética. [Acesso em: 11 nov. 2017]. Disponível em: http://redlaceb.com/

Cole HJ. Teaching, Practicing, and Performing Deliberative Democracy in the Classroom. J Public Delib. 2013;(2):1-36.

Published

27-04-2018

How to Cite

Finkler, M., & de Negreiros, D. P. (2018). Training x education, Deontology x ethics: rethinking concepts and repositioning professors. Revista Da ABENO, 18(2), 37–44. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i2.561

Issue

Section

Article