Laboratory in the management internship in SUS: integration of teaching, research and management

Authors

  • Caroline Stein Universidade Federal do Rio Grande do Sul http://orcid.org/0000-0003-4777-1630
  • Cristine Maria Warmling Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Luísa Helena do Nascimento Tôrres Universidade Federal de Santa Maria
  • Rafaela Soares Rech Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Aline Blaya Martins Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Fabiana Schneider Pires Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Fernando Neves Hugo Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i2.585

Keywords:

Teaching. Oral Health. Health Management. Education, Higher. Internships.

Abstract

The study aimed to analyze the innovation experience of the management internship in the Unified Health System (SUS), in a training course in the graduation of Dentistry, which integrated teaching, research and management. The operation essay provided a continuous problematization of an expanded and transformative view of management. The laboratory was constituted in a field of the Supervised Curricular Internship II of Dentistry of the Faculty of Dentistry of the Federal University of Rio Grande do Sul (FO-UFRGS). The students met and discussed aspects of monitoring and evaluation of Primary Care (PC) in Rio Grande do Sul (RS) with the Working Group of the Department of Health Actions of the State Department of Health (DAS-RS). Based on databases of the National Program for Improving Access and Quality of Primary Care provided by the Center for Research in Social Dentistry of FO-UFRGS during the semester, students analyzed data, produced results and discussed strategies for PC. A final report was produced with analyzes of variables related to Health Units and Teams of PC and the interviews with dentists of the 30 Health Regions of RS. At the end of the semester, the reports produced in the Laboratory in the Service Management Internship were presented and a discussion on strategies for the PC was established in order to provide information for health management and decision making. It was concluded that it was possible simultaneously to learn, teach and provide information for management and decision making in SUS.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caroline Stein, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Discente do Programa de Pós-Graduação em Odontologia, Saúde Bucal Coletiva, FO/UFRGS

Cristine Maria Warmling, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Docente do Departamento de Odontologia Preventiva e Social FO/UFRGS

Luísa Helena do Nascimento Tôrres, Universidade Federal de Santa Maria

Docente do Departamento de Odontologia Preventiva e Social FO/UFSM

Rafaela Soares Rech, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Discente do Programa de Pós-Graduação em Epidemiologia FM/UFRGS

Aline Blaya Martins, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Docente do Departamento de Odontologia Preventiva e Social FO/UFRGS 

Fabiana Schneider Pires, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Docente do Departamento de Odontologia Preventiva e Social FO/UFRGS 

Fernando Neves Hugo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Docente do Departamento de Odontologia Preventiva e Social FO/UFRGS 

References

Carnut L, Narvai PC. Avaliação de desempenho de sistemas de saúde e gerencialismo na gestão pública brasileira. Saude e Soc. 2016;25(2):290-305.

Scavuzzi AIF, de Gouveia CVD, Carcereri DL, Veeck EB, Ranali J, da Costa LJ, Morita MC, de Araújo ME. Revisão das Diretrizes da ABENO para a definição do Estágio Supervisionado Curricular nos cursos de Odontologia. Rev ABENO. 2015;15(3) :109-13.

Warmling CM, Rossoni E, Hugo FN, Toassi RFC, Lemos VA, Maria S, et al. Estágios curriculares no SUS : experiências da Faculdade de Odontologia da UFRGS. Rev ABENO. 2011;11(2):63-70.

Morita MC, Kriger L. Mudanças nos cursos de Odontologia e a interação com o SUS. Rev ABENO. 2004;4(1):17-21.

Warmling CM, Baldisserotto J, Stocker J, Gallo DB, Hugo FN. O agir em competência para o cuidado especializado na saúde bucal. Rev ABENO. 2015;15(1):1-16.

Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Plano de Ensino do Estágio Curricular Supervisionado II da Odontologia. Faculdade de Odontologia; 2016.

Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Centro de Pesquisas em Odontologia Social. [Acesso em 19 dez. 2017]. Disponivel em: http://www.ufrgs.br/cpos/o-cpos/apresentacao

Brasil. Programa Nacional de Melhoria do Acesso e da Qualidade da Atenção Básica (PMAQ) - Manual Instrutivo. 2012. p. 66.

Larrosa J. A Operação Ensaio. Educ Realid. 2004;29(1):27-43.

Brasil. PMAQ - Instrumento de Avaliação Externa para as Equipes de Saúde Bucal. Brasília: Ministério da Saúde; 2013. p. 50.

Brasil. Saúde mais perto de você – Acesso e Qualidade - Programa Nacional de Melhoria do Acesso da Qualidade da Atenção Básica (PMAQ/AB). Brasília: Ministério da Saúde; 2013. p. 38.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia [Internet]. Vol. 1, Minstério da Saúde. 2002. p. 1-5. [Acesso em 19 dez. 2017]. Disponivel em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos /pdf/CES032002.pdf

Secco LG, Pereira MLT. Concepções de qualidade de ensino dos coordenadores de graduação: uma análise dos cursos de odontologia do Estado de São Paulo. Interface (Botucatu). 2004;8(15):313-30.

Ceccim RB, Feuerwerker LCM. O quadrilátero da formação para a Área da Saúde: ensino, gestão, atenção e controle social. PHYSIS. 2004;14(1):41-65.

Morin E. Complexidade e transdisci-plinaridade: a reforma da universidade e do ensino fundamental. Natal: EDUFRN; 1999.

Dictionary E. Online Etymology Dictionary. 2017 [Acesso em 19 dez. 2017]. Disponivel em: http://www.etymonline.com/index.php? allowed_in_frame=0&search=critic

Published

09-07-2018

How to Cite

Stein, C., Warmling, C. M., Tôrres, L. H. do N., Rech, R. S., Martins, A. B., Pires, F. S., & Hugo, F. N. (2018). Laboratory in the management internship in SUS: integration of teaching, research and management. Revista Da ABENO, 18(2), 166–173. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i2.585

Issue

Section

Article