Demotivation among Dental students: a qualitative analysis
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i4.608Keywords:
Motivation. Students, dental. Universities.Abstract
Demotivation at university has been associated with unsatisfactory academic performance and inadequate psychological adjustment to life in the university context. Research on motivation as a dependent variable in dentistry education is scarce, and suggests that learning environment plays an important role in fostering motivation, although it is related to the intrinsic and extrinsic motives of each person. The aim of the present study was to evaluate the perception of Dentistry students on factors related to the lack of motivation in the University. Two focus group interviews were conducted with graduating dentists from School of Dentistry (Campus Camaragibe/UPE). The discussions were recorded and transcribed, reproducing the participants perspectives, with subsequent thematic analysis. According to the results, there were preponderance of negative reports, mainly referring to the behavior and method of teaching adopted by some teachers, dissatisfaction with the physical structure and the curricular matrix of the course.
Downloads
References
Orsini C, Binnie V, Evans P, Ledezma P, Fuentes F, Villegas MJ. Psychometric validation of the academic motivation scale in a dental student sample. J Dent Educ. 2015; 79(8): 971-81.
Kusurkar RA, Croiset G, Mann KV, Custers E, Ten Cate O. Have motivation theories guided the development and reform of medical education curricula? A review of the literature. Acad Med. 2012; 87(6):735-43.
Morin E. Os setes saberes necessários à educação do futuro. 2014. Cortez Editora 12p.
Divaris K, Barlow PJ, Chendea SA, Cheong WS, Dounis A, Dragan IF et al. The academic environment: the students’ perspective. Eur J Dent Educ. 2008; 12(s1): 120-30.
Schleich ALR, Polydoro SAJ, Santos AAAD. Escala de satisfação com a experiência acadêmica de estudantes do ensino superior. Av Psicol. 2006; 5(1): 11-20.
Souza Minayo MC. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Editora Vozes Limitada. 2011; 21 ed. 41p.
Cerasoli CP, Ford MT. Intrinsic motivation, performance, and the mediating role of mastery goal orientation: A test of self-determination theory. J Psychol. 2014;148(3):267-86.
Almeida DMDS. A motivação do aluno no ensino superior: um estudo exploratório. (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR, Brasil. 2012 147f.
Al-Ansari AA, El Tantawi MM. Predicting academic performance of dental students using perception of educational environment. J Dent Educ. 2015; 79(3): 337-44.
Ames C, Archer J. Achievement goals in the classroom: Students' learning strategies and motivation processes. J Pers. 2012; 80(4):995-1028.
dos Santos BS, Mosquera JJM, Stobäus CD. Processos motivacionais em contextos educativos. Educação. 2007 (PUCRS. Impresso)
Kristensen BT, Netterstrom I, Kayser L. Dental students’ motivation and the context of learning. Eur J Dent Educ. 2009; 13(1):10-4.
Almeida LS, Soares AP. Os estudantes universitários: sucesso escolar e desenvolvimento psicossocial. Estudante universitário: Características e experiências de formação. 2004; p. 15-40.
Elani H W, Allison PJ, Kumar RA, Mancini L, Lambrou A, Bedos C. A systematic review of stress in dental students. J Dent Educ. 2014;78(2):226-42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).