Impact of a research mentorship program on the performance coefficient of Dentistry students

Authors

  • Elisa Fonseca Nardini Faculdade São Leopoldo Mandic
  • Cecilia Pedroso Turssi Faculdade São Leopoldo Mandic
  • Almenara de Souza Fonseca Silva Faculdade São Leopoldo Mandic
  • Flávia Martão Flório Faculdade São Leopoldo Mandic https://orcid.org/0000-0001-7742-0255

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i1.619

Keywords:

Educational Assessment. Research in Dentistry. Dentistry Students.

Abstract

This observational, case-control type study evaluated the impact of participation in a Research Mentorship Program (RMP) on the academic performance coefficient (PC) of undergraduates of a dentistry course. Students from a private higher education institution (HEI) located in Campinas (SP) were divided into two groups: case (CGs; who participated in the RMP between 2013 and 2016) and control (CTGs, enrolled students and/or graduates who met the inclusion criteria). The PC of the participants was calculated, considering the study hours of the subjects. Those of the CGs were based on the semesters prior to participation in the RMP and those taught concurrently or after first participation in the program. For the CTGs all semesters studied were considered. A total of 58 students were linked to the RMP, with 15.5% (9) in the 1st edition (2013-2014); 27.6% (16) in the 2nd (2014-2015); 29.3% (17) in the 3rd (2015-2016) and 27.6% (16) in the 4th edition (2016-2017). A total of 60 students were randomly selected for inclusion in the CTG. It was found that there was a significant increase in the calculated PCs of the CGs (p<0.0001, paired t test) from before (7.73 ± 0.49) to after the RMP (7.89 ± 0.46). CG students had a higher PC than students of the CTG (7.45 ± 0.56), both before and after their participation in the RMP (p<0.0001, one sample t-test) ). It can be concluded that research mentorship stimulus through the establishing of academic programs makes a difference to the scholastic performance of the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisa Fonseca Nardini, Faculdade São Leopoldo Mandic

Graduanda em Odontologia

Cecilia Pedroso Turssi, Faculdade São Leopoldo Mandic

Professora na área de Cariologia e Odontologia restauradora, curso de Odontologia,

Almenara de Souza Fonseca Silva, Faculdade São Leopoldo Mandic

Professora na área de Atenção Integrada, curso de Odontologia

Flávia Martão Flório, Faculdade São Leopoldo Mandic

Professora na área de Saúde Coletiva, curso de Odontologia.

References

Bastos F, Martins F, Alves M, Terra M, Lemos CS. A Importância da Iniciação Científica para os alunos de graduação em Biomedicina. Novo Enfoque. 2010;11 (11):61-6.

Chisini LA, Silva HG, Nóbrega KHS, Conde MCM, Corrêa MB, Demarco FF. Análise descritiva dos trabalhos de conclusão de curso da Faculdade de Odontologia. Rev ABENO. 2017;17(1):8-15.

Fava de Morais F, Fava M. A iniciação científica: muitas vantagens e poucos riscos. São Paulo em Perspectiva. 2000; 14(1):73-7.

Centro de Gestão e Estudos Estratégicos- CGEE. A Formação de novos quadros para CT&I: avaliação do programa institucional de bolsas de iniciação científica (Pibic). Brasília, DF: 2017. 44p.

Massi LQ, Queiroz SLL. Estudos sobre iniciação científica no Brasil: uma revisão. Rev Eletr Cad Pesqui. 2010;40(139):173-97.

Humphrey P, Woods NF. Involving Undergraduate Students in

Faculty Research. J Nurs Educ.1980;19(5):4-6.

Pires RCM. Formação inicial do professor pesquisador através do programa PIBIC/CNPq: o que nos diz a prática profissional de egressos? Avaliação (Campinas). 2009;14(2), 487-514.

Nogueira MA, Canaan MG. Os “iniciados”: os bolsistas de iniciação científica e suas trajetórias acadêmicas. Rev TOMO. 2009; 15(42):41-70.

Bardagi MP, Hutz CS. Mercado de trabalho, desempenho acadêmico e o impacto sobre a satisfação universitária. Ciên Hum. 2012; 46(1):183-98.

Silva MGL, Martins AFP. Reflexões do PIBID - Química da UFRN: Para Além da Iniciação à Docência. Quím Nova Esc. 2014; 36(2):101-107.

Sousa JMT, Marques HVCF. Contribuições da iniciação científica no processo de ensino e aprendizagem de química. Cad Pesqui. 2011;18(3):31-39.

Bridi JCA. A Iniciação científica na formação do universitário. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas

Cunha MR, Fonsêca GS, de Araujo ME, Zilbovicius C. A Iniciação Científica como estratégia pedagógica para integrar ensino e serviço no SUS. Rev ABENO. 2016;16(2):33-44

Cavalcanti AL, Borja de Melo TRN, Barroso KMA, Cunha de Souza FE, Maia AMA, Silva ALO. Perfil da Pesquisa Científica em Odontologia Realizada no Brasil. Pesq Bras Odontoped Clin Integr. 2004. 4(2): 99-104.

Machineski RS, Machado ACTA, Silva RTM. A importância do estágio e do programa de iniciação científica na formação profissional e científica. Enciclop Biosf. 2011;7(13):1562-74.

Santos AAA, Mognon, JF, Lima TH, Cunha NB. A relação entre vida acadêmica e a motivação para aprender em universitários. Psicol Esc Educ. 2011;15(2):283-90.

Cunha SM, Carrillo DM. O processo de adaptação ao ensino superior e o rendimento acadêmico. Psicol Escolar Educ. 2005. 9(2): 215-24.

Fernandes VMP. Adaptação acadêmica e autoeficácia em estudantes universitários do 1º ciclo de estudos [Dissertação de Mestrado]. Porto: Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Fernando Pessoa, 2011.

Santos L, Almeida LS. Vivências acadêmicas e rendimento escolar: estudo com alunos universitários do 1.º ano. Análise Psicológica. 2001; 19(2):205-17

Igue EA, Bariani ICD, Milanesi PVB. Vivência acadêmica e expectativas de universitários ingressantes e concluintes. Psico-USF. 2008; 13(2) 155-64.

Basso C. Vivências acadêmicas e os fatores da permanência/evasão de estudantes no ensino superior. In: I Seminário Iberoamericano: as transições dos estudantes, um desafio para as universidades, 2013, Itajaí. I Seminário Iberoamericano: as transições dos estudantes, um desfaio para as universidades, 2013.

Britto LPL, Silva EO, Castilho KC, Abreu TM. Conhecimento e formação nas IES periféricas perfil do aluno "novo" da educação superior. Avaliação. 2008;13(3): 777-91.

Published

10-07-2019

How to Cite

Nardini, E. F., Turssi, C. P., Silva, A. de S. F., & Flório, F. M. (2019). Impact of a research mentorship program on the performance coefficient of Dentistry students. Revista Da ABENO, 19(1), 33–39. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i1.619

Issue

Section

Article