Oral health educational activities developed by dentists with students: a systematized literature review

Authors

  • Niliana Teixeira de Faria Campestrini Prefeitura Municipal de Curitiba
  • Bárbara Munhoz da Cunha Universidade Positivo
  • Prescila Mota de Oliveira Kublitski Universidade Positivo
  • Léo Kriger Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Pablo Guilherme Caldarelli Universidade Positivo
  • Marilisa Carneiro Leão Gabardo Universidade Positivo

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i4.886

Keywords:

Health Promotion. Health Education. School. Preschool Child. Oral Health. Dentist.

Abstract

Dentists can effectively promote oral health through education. However, this is challenging in terms of ensuring effective and transformative learning attitudes and lifestyle habits. This systematized review addressed the role of the dentist as an educator capable of promoting student action while further reflecting on the professional training process in the same context. The LILACS and BBO databases were thus consulted through the Biblioteca Virtual em Saúde and SciELO. Searches were restricted to publications from 2009 to 2019 that were written in Portuguese and conducted in Brazil. The following search terms were used: education, childhood, oral health, and dentistry. A total of nine returned articles dealing with educational activities designed to teach oral health to schoolchildren were selected for analysis. A subsequent reflection was conducted to assess dentist qualifications according the National Curricular Guidelines on Dentistry. It was observed that educational actions were extremely important for children, with positive impacts on their lifestyles in regard to both clinical and behavioral conditions. A careful assessment was conducted regarding the elements proposed to dentists during training, including current curricular proposals aimed at expanding competencies and skills outside the clinical setting. There were positive aspects related to oral health actions in this regard. However, dentists are still expected to transpose barriers that allow greater participation in educational activities despite the current environment created by new curricular proposals, which this study found were essential for schoolchildren.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Vasconcelos M, Grillo MJC, Soares SM. Práticas pedagógicas em Atenção Básica à Saúde. Tecnologias para abordagem ao indivíduo, família e comunidade. Unidade Didática I - Organização do processo de trabalho na Atenção Básica à Saúde. Belo Horizonte: Editora UFMG/Nescon – UFMG; 2009. 72 p.

Alves MU, Volschan BCG, Haas NAT. Educação em saúde bucal: sensibilização dos pais de crianças atendidas na clínica integrada de duas universidades privadas. Pesq Bras Odontoped Clin Integr. 2004; 4(1): 47-51.

Pauleto ARC, Pereira MLT, Cyrino EG. Saúde bucal: uma revisão crítica sobre programações educativas para escolares. Ciênc saúde coletiva. 2004; 9(1): 121-30.

Brock A, Dodds S, Jarvis P, Olusoga Y. Brincar - Atividade para a vida. Porto Alegre: Artmed; 2011. 432 p.

Venâncio DR, Gibilini C, Batista MJ, Gonçalo CS, Sousa MLR. Promoção da saúde bucal: desenvolvendo material lúdico para crianças na faixa etária pré-escolar. J Health Sci Inst. 2011; 29(3): 153-6.

Antonio LP, Gouvêa GR, Souza LZ, Cortellazzi KL. Avaliação de diferentes métodos educativos em saúde bucal em crianças na faixa etária de 7 a 10 anos de idade. RFO UPF. 2015; 18(2): 52-8.

Haque SE, Rahman M, Itsuko K, MutaharaM, Kayako S, Tsutsumi A, et al. Effect of a school-based oral health education in preventing untreated dental caries and increasing knowledge, attitude, and practices among adolescents in Bangladesh. BMC Oral Health. 2016; 16:4 4.

Carcereri DL, Peres ACO, Ludwig CP, Oliveira TFS, Menosso AG, Bortoli JQ, et al. Práticas inovadoras de educação em saúde bucal para promoção da saúde: relato de experiência. Extensio: R Eletr de Extensão. 2017; 14(26): 143-51.

Bausen AG, Scarparo A, Barcelos R. A eficiência da promoção da saúde bucal no ambiente escolar: revisão de literatura. Rev Bras Odontol. 2018; 75 (Supl. 2): 53.

Milanez LMPF, Berry M; Souza MIC, Cardoso AL. SB na escola: development of an educational platform for users of the ‘Programa Saúde na Escola’. Rev Bras Odontol. 2018; 75: e1176.

Vasconcelos R, Matta ML, Pordeus IA, Paiva SM. Escola: um espaço importante de informação em saúde bucal para a população infantil. PGR-Pós-Grad Rev Fac Odontol São José dos Campos. 2001; 4(3): 43-51.

Brasil. Presidência da República. Casa Civil. Subchefias de assuntos jurídicos. Decreto nº 6.286 de 5 de dezembro de 2007. Institui o Programa Saúde na Escola e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília 6 de dezembro de 2007. Seção1. p. 2.

Costa MM, Barbosa ADL, Fernandes JMFA, Fonseca FRA, Paredes SO. Conhecimento e práticas em saúde bucal nas escolas de ensino fundamental de um município de pequeno porte do sertão paraibano. Arq Odontol. 2014; 50(04): 193-202.

Oliveira EL, Riatto SG, Vieira APSB, Carvalho G, Fonseca M, Guedes V, et al. A importância do nível de conhecimento dos professores de escola pública do ensino fundamental sobre saúde bucal – revisão de literatura. Revista Campo do Saber. 2018; 4(5): 2-16.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Coordenação Nacional de Saúde Bucal. Diretrizes da Política Nacional de Saúde Bucal. Brasília; 2004.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Resolução CNE/CES3 de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União. Brasília, 4 de março de 2002. seção 1, p.10.

Borges BCD, Trindade FCS, Silva RSG, Fernandes MJM, Costa ICC, Pinheiro IVA. A escola como espaço promotor de saúde bucal: cuidando de escolares por meio de ações coletivas. Rev Baiana Saúde Pública. 2009; 33(4)? 642-53.

Valarelli FP, Franco RM, Sampaio CC, Mauad C, Passos VAB, Vitor LLR, et.al. Importância dos programas de educação e motivação para saúde bucal em escolas: relato de experiência. Odontol Clín-Cient. 2011; 10(2): 173-6.

Barreto DM, Paiva SM, Ramos-Jorge ML, Ferreira MC. Avaliação da eficácia de uma atividade educativo-preventiva com pré-escolares: estudo piloto de um ensaio clínico randomizado. Arq Odontol. 2013; 49(3): 113-21.

Garcia PPNS, Nogueira I, Dovigo LN, Dotta EAV, Dovigo MRPN, Nassour EISC, et al. Educação em saúde: efeito de um método de auto-instrução sobre os níveis de higiene oral em escolares. Pesqui Bras Odontopediatria Clín Integr. 2009; 9(3): 333-7.

Castro MCS, Costa ICC. A literatura de cordel como instrumento didático-pedagógico na educação, motivação e promoção da saúde bucal. Rev Ciênc Plur. 2015; 1(1): 40-9.

Ribeiro DG, Dovigo LN, Silva SRC. Avaliação de um método educativo em saúde bucal aplicado em escolares de ensino público. Arq Odontol. 2009; 45(3): 154-9.

Carvalho THL, Pinheiro NMS, Santos JMA, Costa LED, Queiroz FS, Nóbrega CBC. Estratégias de promoção de saúde para crianças em idade pré-escolar do município de Patos-PB. Rev Odontol UNESP. 2013; 42(6): 426-31.

Figueiredo MC, Garcia M, Barone DAC, Oliveira R, Lurmmerz G. Gamificação em saúde bucal: experiência com escolares de zona rural. Rev ABENO. 2015; 15(3): 98-108.

Orsi VME, Pereira AA, Flório FM, Souza LZ, Boaretto P, Pinheiro PPS, et al. Hábitos e conhecimentos de escolares sobre saúde bucal. RGO - Rev Gaúcha Odontol. 2009; 57(3): 291-6.

Stein C, Santos NML, Hilgert JB, Hugo FN. Effectiveness of oral health education on oral hygiene and dental caries in schoolchildren: Systematic review and meta-analysis. Community Dent Oral Epidemiol. 2018; 46(1): 30-7.

Pinto CL, Tavares HM. O lúdico na aprendizagem: apreender e aprender. Revista da Católica, Uberlândia. 2010; 2(3): 226-35.

Morano Junior M, Mialhe FL. A importância da professora na promoção de saúde bucal dos escolares. Rev Odontol Univ Cid São Paulo. 2008; 20(1): 19-22.

Malik A, Sabharwal S, Kumar A, Singh Samant P, Singh A, Kumar Pandey V. Implementation of game-based oral health education vs conventional oral health education on children’s oral health-related knowledge and oral hygiene status. Int J Clin Pediatr Dent. 2017; 10(3): 257-60.

Vieira LS, Saporetti GM, Belisário SA. Programa saúde na escola: marcos jurídicos e institucionais. Rev Med Minas Gerais. 2016; 26 (Supl 8): S381-7.

Mello CCB, Alves RO, Lemos SMA. Metodologias de ensino e formação na área da saúde: revisão de literatura. Rev CEFAC. 2014; 16(6): 2015-28.

Farias MR, Sampaio JJC. Papel do cirurgião-dentista na equipe de saúde da família. Rev Gaúcha Odontol. 2011; 59(1): 109-15.

Cawahisa PT, Terada RSS, Pascotto RC, Occhi IG, Fujimaki M. Atividades realizadas durante o estágio supervisionado do curso de odontologia da UEM em um centro de educação infantil. Ciênc Cuid Saúde. 2013; 12(2): 375-81.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. A saúde bucal no Sistema Único de Saúde / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica. – Brasília: Ministério da Saúde; 2018.

Published

25-12-2019

How to Cite

Campestrini, N. T. de F., da Cunha, B. M., Kublitski, P. M. de O., Kriger, L., Caldarelli, P. G., & Gabardo, M. C. L. (2019). Oral health educational activities developed by dentists with students: a systematized literature review. Revista Da ABENO, 19(4), 46–54. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i4.886

Issue

Section

Article