Education-service interaction and the training of general practitioners: the challenge faced by the dentistry course of the UEFS
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v8i2.1364Palabras clave:
Odontology. Human Resources Formation. SUS (Brazilian Health Care System). Curriculum.Resumen
This paper discusses the new practices developed in the discipline of Preventive and Social Dentistry I (OPS I) of the UEFS Dentistry Course according to the National Curriculum Guidelines (DCN) for Dentistry Courses and Oral Health Policies of the SUS, in relation to students and professionals of the education and health areas. Using a problematizing approach to the teaching-learning process, curricular internship under teacher guidance has brought students closer to the reality that makes up the Family Health Units (USF). This fact makes it possible for students and professors a) to experience the routine and practice of the health service, b) to carry out actions to promote health with an approach focusing on risk factors or protection against diseases of the mouth and other aggravations, and c) to monitor home visits and activities in health education involving Family Health Teams, oral health and the community. The locus of operation of the Family Health Teams (ESF) has become the area of training of the health professionals, thus allowing students to integrate actions in their services and in the community, thus giving them an understanding of the ESF work process and the importance of knowing the social reality of the population as a determinant of general and oral health. This strategy aims not only at training excellent technicians, but also at training a generalist professional with broad scientific knowledge, who is sensitive, who knows how to care, welcome and listen to patients, and who feels responsible for their health.Descargas
Citas
Batista, SSS. Teoria Crítica e teorias educacionais: Uma análise
do discurso sobre educação. Educação & Sociedade, ano XXI, n73, Dez. 2000, 182-205.
Conselho Nacional de Educação/Câmara de Ensino Superior. Resolução n° CNE/CES 03, de 19 de fevereiro de 2002. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União n. 42, Brasília, 04 mar 2002, seção 1, p.10-1.
Feuerwerker, LCM. Educação dos profissionais de saúde hoje- problemas, desafios, perspectivas e as propostas do Ministério da Saúde. Revista da ABENO 2003; 3:24-7.
Freire, P, Shor, I. Medo e Ousadia - Cotidiano do Professor. 5ed. São Paulo e Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1996. 224p.
Garrafa, V, Moyses, SJ. Odontologia brasileira: tecnicamente elogiável, cientificamente discutível, socialmente caótica Divulg. saúde debate;(13):6-17, jul. 1996.
Mitre, SM, Siqueira-Batista, R, Girardi-de-Mendonça, JM, Morais Pinto, NM, Meirelles, CAB, Pinto-Porto, C et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & Saúde Coletiva, 0590/2007.
Morita, MC, Kriger, L. Mudanças nos cursos de Odontologia e a interação com o SUS. Revista da ABENO, 2003; 4(1): 17-21.
Narvai, PC. Odontologia e saúde bucal coletiva. Hucitec, São Paulo. 1994.
Pauleto, ARC, Pereira, MLT, Cyrino, EG. Saúde bucal: uma revisão crítica sobre programações educativas para escolares. Ciência & Saúde Coletiva, 2004; 9(1): 121-130.
Poi, WR, Tagliavini, RL, Sonoda, CK, Castro, JCM, Salineiro, SL, Pedrini, D et al. O perfil da disciplina de Clínica Integrada da Faculdade de Odontologia de Araçatuba – UNESP, após onze anos de implantação. Arq. Odontol., 1997; 33(1): 35-47.
Sheiham, A, Moysés, SJ. O papel dos profissionais de saúde bucal na promoção de saúde. In: BUISCHI, YP. Promoção de saúde bucal na clínica odontológica. São Paulo: Artes Médicas/EAP/EPCD, 2000. p. 23-37.
Vale, AM, Cavalcanti, E. O legado de Paulo Freire e sua contribuição para a formação político-pedagógica dos cursos de pedagogia. In: V COLÓQUIO INTERNACIONAL PAULO FREIRE: desafios à sociedade multicultural., Recife,19 a 22 de setembro de 2005.
Werneck, MAF; Barroso, RFF. As ciências sociais e o ensino odontológico. Niterói, Universidade Federal Fluminense, Out. 1990 (Trabalho apresentado à coordenação do Doutorado em Odontologia Social).
Weyne, SC. A construção do paradigma de promoção de saúde – um desafio para as novas gerações. In: KRIGER, L. Promoção de saúde bucal. São Paulo: Artes Médicas, 1997. Cap. 1, p.126
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).