Problem Based Learning as a teaching tool in Pediatric Dentistry specialization
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v18i4.630Keywords:
roblem-Based Learning. Teaching. Pediatric Dentistry.Abstract
The subject of the present study was the current educational process for training dentists. The subject emerged from the need to reorient the teaching process in the Dental Pediatrics Specialization Course of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). The study aimed to implement problem-based learning as a teaching tool in the Dental Pediatrics Specialization Course of UFRJ. The method was divided into two steps: initially the development and application of the method during the first semester of 2016, with a two-hour a week work load in the Topics on Dental Pediatrics discipline. The second step, the assessment of the tool, used a questionnaire answered by students of the discipline to determine their perception regarding the development of the problem-based learning method as a teaching tool in Dental Pediatrics training. Data were submitted to content analysis, using a qualitative methodological approach. Among results obtained were development of analytical thinking, greater autonomy, freedom to question, and more participation of students. Relations among students were also strengthened, promoting a support network and sustaining the empowerment of students, turning them into active participants in the construction of their learning process.
Downloads
References
Atchison KA. Community-based clinical dental education: effects of the pipeline program. J Dent Educ. 2009;73(2 Suppl),269-82.
Mchargkay EJ. The anatomy of a new dental curricu¬lum. Br Dent J. 2008;204:635-8.
Berbel NAN. Metodologia da problematização no ensino superior e sua contribuição para o plano da praxis. Semina Ciênc Biol Saúde. 1996;17:130-54.
Bordenave J, Pereira A. Estratégias de ensino aprendizagem. 4 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1982. 25p.
Batista N. O enfoque problematizador na formação de profissionais da saúde. Rev Saúde Pública. 2005;39(2),231-7.
Bordenave J, Pereira A. Estratégias de ensino aprendizagem. 30 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. p.5-15.
Lima MADS. Análise de conteúdo: estudo e aplicação. Rev Logos. 1993; (1):53-8.
Minayo MC. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 4 ed. São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: Abrasco; 1996.
Minayo MC. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 3 ed. Rio de Janeiro: Abrasco; 1994. p.42.
Feuerwerker L. Além do discurso de mudança na educação médica. 1 ed. São Paulo: Hucitec, 2003. p.35.
Brasil. Ministério da Educação e do Desporto. MEC/CNE (2001). Processo nº: 23001.000318 /2001-75, Parecer nº: CNE/CES 1300/01 que trata das Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de graduação em farmácia e odontologia. Aprovado em 06/11/2001 Ministério da Educação/ Conselho Nacional de Educação, Brasil, 2001.
Pires Filho FMA. Construção interativa do saber e do fazer Acadêmicos: O desafio da prática odontológica integral. [dissertação]. Rio de Janeiro: UFF, Niterói, RJ, 1995.
Mamede S, Penaforte J. Aprendizagem baseada em problemas: anatomia de uma nova abordagem educacional. Fortaleza: Escola de Saúde Pública. São Paulo: Editora Hucitec, 2008.
Freire P. Educação e mudança. Rio de Janeiro, RJ: Editora Paz e Terra; 2001.
Luckesi CC. Filosofia da educação. São Paulo, SP: Cortez; 1994.
Associação Brasileira de Enfermagem. 7º Seminário Nacional de Diretrizes para a Educação em Enfermagem no Brasil. Relatório Final. Brasília, DF, 18 a 21 de setembro de 2003. Seção-DF; 2003.
Pizzato E, Garbin CAS. O papel do professor no ensino odontológico. Saúde Debate. 2004;28(66):52-7.
Dias MAR. Políticas para o ensino superior a partir da conferência de Paris. Univ Socied. 1999;9(18),61-6.
Lopes AO. Aula expositiva: superando o tradicional. In: Veiga IPA, organizador. Técnicas de ensino: por que não? 2 ed. Campinas: Papirus, 1993. p.35-113.
Ayres JRM. Cuidado: tecnologia ou sabedoria prática? Interface Comunic Saúde Educ. 2015;4(6),117-20.
Moran JMA. Educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. São Paulo: Papirus. 2007.
Vasconcelos CS. Construção do conhecimento em sala de aula. São Paulo: Libertad, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).