Peer Instruction in learning to mount a semi-adjustable articulator

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i1.632

Keywords:

Higher Education. Dental Occlusion Active Learning.

Abstract

The active teaching-learning methodologies are challenging to both the professor and student, and to teaching institutions. The aim of the present study was to diagnose the conditions most favorable to learning, by comparing different methods of teaching third semester students about mounting a Semi-Adjustable Articulator, at the São José Dental School, Rio de Janeiro, Brazil.  The participants in this study were 140 students, divided into two groups, Group I:   Reading the article, and a lecture demonstration, and Group II:   Peer Instruction (PI).  The following aspects were evaluated: the level of participation in the proposed activities, the way in which knowledge was constructed, the number of errors and correct outcomes obtained in the practical activities, in addition to command of the subject approached and the student’s professional posture.  In Group I,  6 (21.4%) students were observed to perform correct mounting of the models, and in Group II,  26 (29.2%) presented this result. The most prevalent errors occurred in the stages of compensation with wax (Group I: 18 - 35.3%; Group II: 26 - 29.2%)  intermaxillary register  (12 - 23.5% in Group I; 17 - 19.1% in Group II). The result obtained proved that the PI teaching proposal used in Group II favored learning, because there was an increase in the number of correct outcomes obtained in the activities, and command of the concepts that involved the handling and operation of the equipment used.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Xavier LN, Oliveira GL, Gomes AA, Machado MFAS, Eloia SMC. Analisando as metodologias ativas na formação dos profissionais de saúde: uma revisão integrativa SANARE. 2014; 13(1):76-83.

Souza FN. Análise in vivo da adaptação de apoios em prótese parcial removível. Int J Sci Dent. 2012;2(36):10-7.

Souza FN, Barros RN, Almeida CC, França M, Hayassy A. Comparação dos métodos tradicional e ativo de educação no aprendizado de um tema de Oclusão Dentária. Rev ABENO. 2015,15(4):60-6

Sobral FR, Campos CJG. The use of active methodology in nursing care and teaching in national productions: an integrative review. Rev Esc Enferm USP. 2012; 46(1):208-18.

Prado ML et al. Arco de Charles Maguerez: refletindo estratégias de metodologia ativa na formação de profissionais de saúde. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2012; 16(1):172-7.

Cotta RMM, Reis RS, Campos AAO, Gomes AP, Antonio VE, Siqueira-Batista R. Debates atuais em humanização e saúde: quem somos nós. Ciênc Saúde Coletiva. 2013, 18(1):171-9.

Valore LA, Ferrarini NL. Escolha e identidade profissional: desafios e possibilidades na formação universitária. Int J Dev Educ Pshyc. 2010, 1(1): 391-8.

Magalhães M, Reivo A. Re-opção de curso e maturidade vocacional. Rev ABOP. 1998; 2(2):7-28.

Cunha AM, Tunes E, Silva RR. Evasão do curso de química da Universidade de Brasília: a interpretação do aluno evadido. Química Nova. 2001; 24(1):262-80.

Biazus C. Sistema de fatores que levam o aluno a evadir-se dos cursos de graduação na UFSM e na UFSC: um estudo no curso de ciências contábeis. [Tese] Florianópolis (SC): Universidade Federal de Santa Catarina; 2004.

Ghizoni LD, Telles MMR. Escolha e re-escolha profissional: um estudo sobre estudantes universitários noturnos. In: Lassance MCP, Paradiso AC, Bardagi MP, Sparta M, Frischenbruder SL. Intervenção e compromisso social - Orientação profissional teoria e técnica. São Paulo: Vetor, p. 291-301, 2005.

Super DE. Dimensions and measurement of vocational maturity. Teachers College Record, 1955.

Super DE. Assessment in career guidance: toward truly developmental counseling. Personnel Guidance J. 1983; 61(9):30-42.

Savickas ML. Measuring career development: current status and future directions. Career Develop Quarterly, 1994; 43(1):54-62.

Bardagi MP, Boff RM. Autoconceito, auto-eficácia profissional e comportamento exploratório em universitários concluintes. Avaliação. 2010; 15(1):41-56.

Reul MA et al. Metodologias ativas de ensino aprendizagem na graduação em Odontologia e a contribuição da monitoria-relato de experiência. Rev ABENO, 2016; 16(2):62-8.

Mazur E. Peer Instruction: A User’s Manual. Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, 1997.

Mazur E, Somers MD. Peer instruction: A user's manual. Am J Phys. 1999; 67(4):359-400.

Crouch CH et al. Peer instruction: Engaging students one-on-one, all at once. Res Based Reform University Physics. 2007; 1:40-95.

Koehler SMF. Inovação didática-projeto de reflexão e aplicação de metodologias ativas de aprendizagem no ensino superior: uma experiência com “peer instruction”. Janus. 2012; 9(15):16-26.

Mitre SM, Siqueira-Batista R, Girardi-de-Mendonça JM, Morais-Pinto NM, Meirelles CAB, Pinto-Porto C. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciênc Saúde Coletiva. 2008;13 Suppl 2: 2133-44.

Tsuji H, Aguilar-da-Silva RH. Relato de experiência de um novo modelo curricular: aprendizagem baseada em problemas, implantada na unidade educacional do sistema endocrinológico na 2ª série do curso médico da Faculdade de Medicina de Marília - Famema. Arq Bras Endocrinol Metab. 2004; 48(4):535-43.

Mckenna L, French J. A step ahead: Teaching undergraduate students to be peer teachers. Nurse Educ Pract. 2011; 11(2):141-5.

Cezar PHN, Guimarães FT, Gomes AP, Rôças G, Siqueira- Batista R. Transição paradigmática na educação médica: um olhar construtivista dirigido à aprendizagem baseada em problemas. Rev Bras Educ Méd. 2010; 34(2):298-303.

Silva KASR. A docência e seus desafios: um olhar crítico acerca da comercialização da educação. Rev Ciênc Hum. 2013, 6(1):107-19.

Fernandes Neto, AJ et al. Montagem de modelos de estudo em articulador classe III semi-ajustável - ASA. 2005. [Acesso em 10 de setembro de 2018]. Disponível em: http://www.fo.ufu.br/sites/fo.ufu.br/files/Anexos/Documentos/AnexosRoteiroOclusaoCap13.pdf

Published

10-07-2019

How to Cite

Santos, A. R. V. dos, Lucas, J. de O. V., Andrade, A. de O., Hayassy, A., França, M., & Souza, F. N. de. (2019). Peer Instruction in learning to mount a semi-adjustable articulator. Revista Da ABENO, 19(1), 90–96. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i1.632

Issue

Section

Article