Descriptive analysis of work completion course of the graduate course in Faculty of Dentistry, UFPel
DOI:
https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v17i1.341Keywords:
Education in Dentistry. Methodology. Evaluation. Dentistry. Curriculum.Abstract
The final paper (TCCs) became mandatory in the Faculty of Dentistry, Federal University of Pelotas (FO-UFPel) since 2006, and an indispensable requirement for obtaining DDS title. Understanding how the TCCs are being carried out is essential for proper targeting strategies in the construction of the undergraduate curriculum, since to date few studies were conducted in order to analyze the TCCs made in dentistry courses in Brazil. Thus, the aim of this study was to survey the data for TCCs performed in FO-UFPel by 2014. The variables were: area of work concentration, types of studies/methodology. In addition, a search was conducted in PubMed, SciELO and Google Scholar to investigate whether the work was published in scientific journals and their Qualis conceit. The data were tabulated and analyzed descriptively. 474 TCCs were founded (printed and digital format), and most of them were held in operative dentistry (11.4%) followed by public health (11.0%) and oral surgery (10.5%). 25.7% of TCCs were narrative reviews of the literature. Only 9% of monographs have been published in scientific journals. Therefore, we note that the majority of TCCs made in FO-UFPel are narrative literature reviews and the publication of these works is small. In addition, it is recommended that new strategies are employed by the university managers to provide that the TCCs can be reference in dissemination of knowledge to the academic community.
Downloads
References
Brasil. Brasil. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação superior. Resolução CNE/CES Nº 3, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Brasil: CNE/CES. 2002. [Acesso em 09 out. 2016]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES032002.pdf.
Grande I, Prochnow R, Saab R, Pizzatto E. Desafios na formação do Cirurgião-Dentista para o SUS. Rev ABENO. 2016;16(2):2-6. [Acesso em 03/12/2016]. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/256.
Warmling A, Mello A, Naspolini D, Canto G, Souza E. Contribuições das atividades complementares na formação profissional em odontologia. Rev ABENO. 2012;12(2):190-7. [Acesso em 03/ dez. 2016]. Disponível em: http://revodonto.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S167959542012000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=pt.
Júnior A, Miranda N, Assunção R, Silva S, Oliveira F, Oliveira R. Percepção de estudantes de Odontologia sobre metodologias ativas no processo de ensino-aprendizagem. Rev ABENO. 2016;16(3):666-77. [Acesso em 03 dez. 2016]. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/272/248.
Farias C, Cardoso B, Neto E, Carvalho R, Curtis D. Feedback no processo de aprendizagem: percepção dos estudantes de Odontologia em uma universidade brasileira. Rev ABENO. 2015;15(3):35-42. [Acesso em 03 dez. 2016]. Disponível em: https:// revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/160.
Saupe R, Wendhausen ALP, Machado HB. Modelo para a implantação ou revitalização de trabalhos de conclusão de curso. Rev Latinoam Enferm. 2004;12(1):09-14. [Acesso em 09/10/2016]. Disponível em: http://www. scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692004000100015.
Faé J, Junior M, Carvalho R, Esposti C, Pacheco K. A integração ensino-serviço em Odontologia no Brasil. Rev ABENO. 2016;16(3):7-18. [Acesso em 03 dez. 2016]. Disponível em: https://revabeno.emnuvens. com.br/revabeno/article/view/286.
Ferraz M, Falcão C, Pereira R, Pinheiro C, Nascimento E, Moura M. Projeto pedagógico do Curso de Odontologia: conhecimento discente. Rev ABENO. 2015;15(2):47-55. [Acesso em 03 dez. 2016]. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/176.
Toassi R, Souza J, Baumgarten A, Rösing C. Avaliação curricular na educação superior em odontologia: discutindo as mudanças curriculares na formação em saúde no Brasil. Rev ABENO. 2012;12(2):170-7. [Acesso em 03 dez. 2016]. Disponível em: https:// revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/120.
Leite B, Menêzes T, Noro L. Análise bibliométrica de Trabalhos de Conclusão de um Curso de Odontologia no Nordeste brasileiro. Rev ABENO. 2015;15(3):16-25. [Acesso em 03 dez. 2016]. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/172.
Silva V, Holzmann APF, Versiani CC, Figueiredo MFS, Lima ACAS, Vieira MA, et al. Análise dos trabalhos de conclusão de curso da graduação em enfermagem da UNIMONTES. Rev Eletrônica Enferm. 2009;11(1):133-43. [Acesso em 09 out. 2016]. Disponível em: https://www.fen.ufg.br/fen_ revista/v11/n1/pdf/v11n1a17.pdf.
Jacobs CD, Cross PC. The value of medical student research: the experience at Stanford University School of Medicine. Med Educ. 1995;29(5):342-6.
Guedes HTV, Guedes JC. Avaliação, pelos Estudantes, da Atividade “Trabalho de Conclusão de Curso” como Integralização do Eixo Curricular de Iniciação à Pesquisa Científica em um Curso de Medicina. Rev Bras Educ Med. 2012;36(2):162-71. [Acesso em 03 dez. 2016]. Disponível em: http:// www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022012000400003.
Cunha MR, Fonsêca GS, de Araujo ME, Zilboviciu C. A Iniciação Científica como estratégia pedagógica para integrar ensino e serviço no SUS. Rev ABENO. 2016;16(2):33-44. [Acesso em 09 out. 2016]. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/250.
Farias C, Carvalho R, Laiber L, Belotti L, Pacheco K. Pensamento crítico e a formação de profissionais em Odontologia: uma revisão narrativa da literatura. Rev ABENO. 2016;16(1):73-87. [Acesso em [Acesso em 03 dez. 2016]. Disponível em: https://revabeno. emnuvens.com.br/revabeno/article/view/233.
Marques ACH, Cepêda VA. Um perfil sobre a expansão do ensino superior recente no Brasil: aspectos democráticos e inclusivos. Perspectivas. 2012;42:161-92. [Acesso em 09 out. 2016]. Disponível em: http://seer. fclar.unesp.br/perspectivas/article/view/5944.
Costa R, Vieira R, Cavalcanti A, Tunes U, Ribeiro E, Oliveir V. Perfil da pesquisa acadêmica odontológica da EBMSP. Rev ABENO. 2015;15(70-76). [Acesso em 03 dez. 2016]. Disponível em: https://revabeno. emnuvens.com.br/revabeno/article/view/145.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).